§73. Kommunikasjon mellom makkere
A KORREKT METODE FOR KOMMUNIKASJON MELLOM MAKKERE
1. HVORDAN KOMMUNIKASJON FOREGÅR
Kommunikasjon mellom makkere under meldingsforløpet og spillet skal bare foregå ved hjelp av selve meldingene og spillet.
2. KORREKT FORM FOR MELDINGER OG SPILL
Meldinger og spill skal foregå uten særskilte ettertrykk, tonefall eller andre særegenheter, og uten unødig nøling eller hastverk (men arrangøren kan forlange obligatoriske pauser, som for eksempel i første melderunde, etter en advarsel om hoppbud, eller i første stikk).
B UKORREKT KOMMUNIKASJON MELLOM MAKKERE
1. UBERETTIGET INFORMASJON
Kommunikasjon mellom makkere skal ikke foregå ved hjelp av måten meldinger eller spill blir utført på, gjennom tilleggsbemerkninger eller bevegelser, eller ved hjelp av spørsmål som stilles eller ikke stilles til motstanderne, eller gjennom alerter og forklaringer som blir gitt eller ikke gitt dem.
2. FORHÅNDSAVTALTE KOMMUNIKASJONSMETODER
Den alvorligste forseelse mot de etiske reglene som overhodet kan tenkes, er at et makkerpar utveksler informasjon gjennom forhåndsavtalte kommunikasjonsmetoder andre enn dem som er anerkjent i lovene. Et par som blir funnet skyldig i å bruke slike metoder risikerer eksklusjon.
C NÅR EN SPILLER MOTTAR URETTMESSIG INFOR-MASJON FRA SIN MAKKER
Når en spiller har mottatt urettmessig informasjon fra sin makker
- f.eks. via en bemerkning, et spørsmål, en forklaring, en bevegelse, en særegen adferd, et særskilt ettertrykk, et uvanlig tonefall, hastverk eller nøling
- må spilleren omhyggelig unngå å utnytte den på noen som helst måte som kan være fordelaktig for egen side.
D VARIASJONER I TEMPO ELLER SPILLEMÅTE
1. UFRIVILLIGE VARIASJONER
Det er ønskelig, selv om det ikke alltid er nødvendig, at spillerne spiller kortene i et jevnt tempo og på samme måte. I posisjoner hvor variasjon i måte eller tempo kan tjene til egen sides fordel, må man være spesielt forsiktig. For øvrig er det i seg selv intet brudd på de etiske reglene dersom man ufrivillig varierer tempoet eller måten en melding eller et spill blir gjort på. Men det er bare for motstanderne det er korrekt å trekke slutninger av slike variasjoner, og de gjør det på egen risiko.
2. FORSETTLIGE VARIASJONER
En spiller må ikke prøve å villede en motstander ved hjelp av bemerkning eller bevegelse, ved å skynde seg eller nøle med en melding eller et spill (som når man nøler før man spiller en singleton), eller gjennom måten meldinger eller spillet blir gjennomført på.
E NARRING
Det er korrekt for alle spillere å prøve å narre en motstander med en melding eller et spill (så lenge narringen ikke er beskyttet av en skjult makkeravtale eller erfaring). Det er fullstendig korrekt å unnlate å gi informasjon til motstanderne, ved å melde og spille uten minste variasjon i tempo eller måte.
F BRUDD PÅ DE ETISKE REGLENE
Når et brudd på de etiske reglene som beskrevet i denne paragraf fører til skade for en uskyldig motstander, skjer følgende:
1. HVIS DET ER PÅVIST AT EN SPILLER HAR HANDLET UT FRA URETTMESSIG INFORMASJON
Hvis TL finner at en spiller blant logiske alternative handlingsmåter valgte en som beviselig kan antas å ha vært antydet fremfor en annen, gjennom makkers bemerkning, adferd, tempo eller lignende, skal TL tildele et justert resultat (se §16).
2. HVIS EN SPILLER ER PÅFØRT SKADE VED ULOVLIG NARRING
Hvis TL finner at en uskyldig spiller har trukket en feilaktig slutning av en bemerkning, adferd, tempo eller lignende, og motstanderen som narret spilleren ikke hadde noen bridgemessig grunn for handlingen, og på det tidspunkt da handlingen ble begått kunne vite at handlingen kunne tjene til egen fordel, skal TL tildele et justert resultat (se §12).