Avansert søk


NORDISK MESTERSKAP FOR UNGDOMSLAG


Nordisk mesterskap for ungdomslag spilles nå i påsken i Nykøbing, Danmark. Det deltar en rekke norske lag i begge puljer. Det er følgende klasser: U-16, U-21, W-26 (jenter/kvinner) og U-26.

En link til nyhetssak om mesterskapet finnes et annet sted her på NBF sin side med informasjon om hvem som spiller på de forskjellige lagene og link til de danske sidene hvor all informasjon og resultater kan finnes. Nyhetssaken her på bridge.no finner du her.

Det er totalt tolv lag, hvorav fem norske. Norge stiller i alle klasser og har to lag i U16-klassen. Det spilles først seriespill, deretter blir det finalespill med tre 12-spills sett i de respektive klasser.

Spillingen startet torsdag og avsluttes 21.april. Det ble en frisk start bl.a. med noen slemspill. Her er ett av dem:


Hva er beste vei til 7 hj?

Bør man åpne med 1 sp eller 2 kl med syd sine kort?

Uansett valg av åpning bør det kunne være mulig å melde denne fine storeslemmen. Noen av de norske fant frem:

Norge U21:

Nord: Christian Fredrik Johnsen

Syd: Magnus Sætre

Nord      Syd

              2 kl

2 hj        3 hj

4 kl        4 gr

5 hj        5 gr

7 hj        Pass


Her ble det så godt som full kontroll, enkelt og greit meldt!

Nords 4 kløver var kontrollmelding (første- eller andrekontroll i kløver).

Idet syd sier 5 NT bekrefter han at alle nøkkelkortene (Key Card Blackwood) er på plass og at han er interessert i storeslem. Da har nord mer enn nok til å melde storeslemmen selv.

Om nord over 5NT hadde meldt 6 kløver i stedet ville det vist kløver konge (spesific kings), og da burde nok syd tatt sjansen på storeslem selv om det er en bitte liten sjanse for at nord har tre små spar.

Norge U16:

Nord: Jørgen Lindaas Nordby

Syd: Elias Veines-Jensen

Nord           Syd

                   1 sp

2 hj             4 gr

5 hj             5 gr

7 hj             Pass

Også bra meldt, en praktisk og enkel meldesekvens som sjelden vil gå galt!

Syd har enorme kort, og spesielt etter 1S-2H. Man kan kanskje si at det er et lite faremoment her, sett fra syd sin side behøver ikke finnes kløverkontroll slik at lilleslem en sjelden gang er bet (for.eks. nord har: Qx, KJxxx, Qx, QJx). Ideelt sett kunne de funnet ut det, spesielt om det spilles med 2-over-1 som utgangkrav. Da kan syd støtte til 3 hjerter som krav, og nord kontrollmelder kløver. Resten blir akkurat som de meldte.

Det er veldig morsomt å se disse ungdommene melde så bra, og at de ikke har problemer med å se mulighetene.

Marcus Scheie og Christian Bakke meldte også storeslemmen i U26-klassen.’

Det har nettopp startet i Danmark, og vi kommer selvsagt tilbake med flere spill og resultater etter hvert. 

Resultater 28/3

resultat kveld 8 av 9 i klubbmesterskapet

Skjærtorsdagsbridge

Nok en påsketurnering er gjennomført, aldeles perfekt utført av Roy og Øystein, med kort lagt av Per Oskar. Og Tor Arne hadde allerede satt ut 10 bord, da vi kom. Tor Arne og Øystein gjorde også en kjempejobb på kjøkkenet og i kiosken.Hans Einar stilte opp med kassa og tok imot spilleavgiften. Sjøl bare virret jeg bord-i-mellom og byttet kortbrikker, totalt 432 brikker i bruk. Eidskog BK fikk mye skryt for et vellykket arrangement. God mat fra Bastian på Kongsvinger fikk også enormt mye skryt. Tusen takk for innsatsen.

Hilsen en stolt klubbleder.

Sammenlagt 28/3

Sammenlagt etter 24 av 26 runder

INFORMASJON OM KM-PAR 2019

KM-PAR 2019 I M&R KRETS

Dato: 06. april 2019

Start: Kl. 10:00      Slutt: Ca. kl. 19.00

Spillested:  Øverland Grendahus (se egen nyhetssak nedenfor)

Turneringsleder: Helge Bremnes (spillende TL)

Annen info Det er 16 par påmeldt. Det vil bli spilt 15 runder, med 4 spill i runden (totalt 60 spill). Hver runde er satt til 30 minutter + 5 minutters tid til sjekking av resultater og skift. Det vil bli en pause ca. kl 14.30 - 15.00. 

 

Resultat 25. april

Det møtte 6 par til  siste runde av Vårturneringen. Mini og Pål vant med 64 % foran Knut og Odd Roar, som fikk 55 %.,Bjørn og Arnt ble nummer tre med 52 %.

Sluttresultat:

Mini - Pål............................233,3 %

Kolbjørn - Gunnleiv..............213,7 %

Odd Roar - Knut..................212,6 %

Sverre - Stig.......................206,1 %

Ivar - Henning.....................192,0 %

Roger - Ståle.......................190,9 %

Brynjar - Asbjørn.................169,2 %

Nå tar Brønnøysund BK ferie frem til den 12. september.

Sømna BK starter sommerbridge tirsdag den 7. mai - oppmøte kl. 18.

Sjekk kontaktinformasjonen din i NBF!

Alle medlemmer av Østerdal bridgekrets bes sjekke kontaktinformasjonen sin, og eventuelt korrigere denne m.h.t. sitt medlemskap i Norsk Bridgeforbund ..slik at alle data blir korrekt.

Om Spillelokalet og parkering KM-par

 Spillelokalet vil være på Øverland Grendahus (Google map)

 

Det skal ikke parkeres på område rett utenfor spillelokalet (Se markeringen "No Parking" i bildet under. 


 

Det er to områder der en kan parkere, og forventes at dette blir respektert. Dette er: 

 

  1. Ved Enensenteret (markert med "P" nederst i bildet over)
  2. På gjesteparkeringen som er på planet over spillelokalet (markert med "P" øverst i bildet over)

 

For å gjenta meg selv: Gjesteparkeringen er på planet over spillelokalet (se bilde under)

 

 

 

Nordisk for ungdomslag, dag 2


I Nordisk for ungdomslag gjør de norske lagene det ganske bra. Etter grunnspillet er over fredag kveld gjenstår finale og bronsekamp i de respektive klassene. Link til informasjon og resultater finner du her.

Laget i jenteklassen slet litt i de første kampene, men så har det blitt et par fine seiere.

Våre to U-16 lag har vunnet flere kamper, og det ene ligger på andreplass på tabellen med to kamper igjen å spille.

I U-26 har Norge tapt kun en kamp, og det var mot Sverige U-21 som til tross for at de er veldig unge virker som et sterkt lag.

Her et par spill fra kampen mot dem, en kamp som ble overført på BBO.


Hva åpner du med her i første hånd, ugunstig sone?

I Norge og er det nokså vanlig med «laveste fire-korts farge», dvs. med 4-4 i minor åpnes med 1 kløver. Også mange andre steder er stilen å porioritere åpning med 1 kløver. Det er nok litt tilfeldig hvordan det slår ut om man åpner med 1 kløver eller 1 ruter. Selv er jeg tilhenger av å ha muligheten for å åpne med 1 ruter med 4-4 i minor. En fordel er at da har man i alle fall vist en farge hvis det blir konkurranse i meldingene. Kløveråpningen viser for de fleste 2+ eller 3+ kløver, og man vet kanskje ikke at det er rutertilpasning idet meldingene har kommet ganske høyt. Et poeng er dog at mange bruker kløverføringer, dvs. svareren melder 1 ruter med hjerter og 1 hjerter med spar, noe som er et bra system. Det kan være en av grunnene til at så mange velger å åpne med 1 kløver.

I dette spillet ble de enklere med 1 ruteråpning som svensken valgte, mens nordmannen på vests plass sa 1 kløver. Slik så hele spillet ut:


Det norske paret ved det andre bordet fikk ikke ruterfargen på bordet etter 1 kløver fra vest. Nord meldte inn hjerter, øst viste spar, og før Ø/V visste ordet av det var N/S i 3 hjerter. Skulle øst konkurrere på firetrinnet uten å vite om tilpasning hos makkeren? Det var klart for øst at makkeren hadde noen hjertere, tre og kanskje fire, så 4 ruter behøvde ikke være så gull. Svenskene fikk spille 3 hjerter som gikk en bet.

Da svenske Sandin som du ser åpnet med 1 ruter viste også øst frem sparfargen etter 1 hjerter fra nord, men i neste melderunde meldte øst 5 ruter i trygg forvissning om en fet trumftilpasning, og i ruterkontrakt er øst sin hånd veldig god. De vant tolv stikk, 11 IMP til Sverige.

Norge U-26 kom litt på etterskudd mot Sverige U-21, men det bedret seg utover i kampen. Her fikk Sjødal-Bakke et bra spill selv.

N/S har utgang, og Sverige noterte +450 i 4 spar.

Jeg synes øst satset veldig friskt etter at vest hadde viste lang hjerterfarge. Det behøver ikke være all verdens med minortilpasning der borte, og det var det ikke heller

Motspillet startet litt uheldig da nord spilte ut spar ess. Men deretter var motspillet bra, og de fikk kontrollert inn +800, Det ga en redusering, 8 IMP, og kampen ble til slutt tapt med kun 5 IMP.

Redaktøren er fersk kretsmester

Redaktøren kan endelig skryte på seg en kretsmestertittel etter at han sammen med Lisbeth Eide fra Hamar BK spilte seg til topps i helgas KM Mix i Rendalen. Dette synes undertegnede er veldig artig, og han føler seg veldig heldig med valg av makker. Lisbeth er mor til Eide-brødrene, alle kjente bridgespillere, og det trenger ikke være tvil om at gutta også har fått bridge inn med morsmjølka.

Suksessformelen var enkel og grei bridge, ingenting fancy, men svært få feil underveis. Det var om og gjort å la motparten gjøre feila istedet, og da kom poengene av seg selv. En veldig artig og hyggelig dag for undertegnede. Det var som sagt få spektakulære spill underveis, og under har jeg plukka frem et spill der det mest av alt handlet om å gjøre rett ting til rett tid:

Det var normalt å komme i 4 hj NS, og jeg valgte å spille ut liten hjerter fra øst. Inne i bordet spiller spillefører spar til kongen og esset. Når jeg nå ser bordet ser jeg at jeg må skifte til en av minorfargene, men hvilken?

Kløver-ess hos makker vil sjelden eller aldri bli borte, så det virker greit å lure i vei en liten ruter fra Axx. Nå fikk nord et tidlig valg; spille på at kløveren løser seg for fire stikk eller velge riktig i ruter. Nord gjorde det de fleste gjør, hun spilte lavt fra bordet, og dermed hadde vi tre motspillsstikk. 10 stikk til NS ga oss ren topp da alle andre bord hadde 11.

Her har vi makker, tydelig fornøyd etter sitt andre kretsmesterskap for vinteren. Lisbeth ble nemlig også vinner av KM Mix i Hedmark og Oppland.