Avansert søk


FØR EM: Tilbakeblikk fra EM 2024


Som tidligere nevnt starter EM for nasjonslag i Riga, Latvia på lørdag (27.6.26). I OPEN TEAMS deltar flere nasjoner inn i de andre klassene, WOMEN, MIXED og SENIOR TEAMS. Derfor starter OPEN først, mens de andre kan først spille parturnering. 

Norge er som de fleste vet tittelforsvarere i både OPEN og WOMEN etter sukssessen i Herning i 2024. I dameklassen vant Norge med ganske liten margin til Frankrike på 2.plass etter en spennende avslutning hvor Norge møtte nettopp Frankrike i siste kamp. Det ble et norsk tap der, men akkurat så lite tap at de holdt unna og vant gull. Før det hadde de norske damene en lang, god periode med store seiere. Den nest siste kampen ble vunnet komfortabelt mot Belgia, og den kampen ble avsluttet med et fint gevinstspill. Det skjedde mye pga. vests valg av melding med dette:


Giver vest, Ø/V i sonen.

Det gikk pass fra vest og nord før Ann Karin Fuglestad (øst) åpnet med 1 spar, og syd sa pass. Hva ville du meldt nå?

Ved de fleste bord sa vest 1NT. Marianne Harding meldt 2 hjerter. Det viser normalt en maks passet hånd, og noen bruker det slik at at det også viser litt semitilpasning i spar (typisk dobbelton). Uansett, Fuglestad hoppet til 3 spar som Harding la på til utgangen 4 spar. Slik så hele spillet ut:

4 spar er en bra soneutgang, men på ingen måte sikker. Syd spilte imidlertid ut kløver som hjalpp godt på siden spillefører slapp unna et potensielt kløvervalg. Hun fikk trumfet den tredje kløveren, og det måtte bli ti stikk med en taper i hjerter, en i ruter og en i kløver. For sikkerhets skyld ble det ett overstikk da N/S ikke fikk med seg hjerterstikket, og nord mot slutten kastet unna ruterstopperen sin, NORGE +650. 

Ved det andre bordet stoppet Beliga i 2 spar. Bodil Nyheim Øigarden spilte ut ruter ess og mer ruter. Etter hvert fikk hun en stjeling, og en ikke alt for inspirert spilleføring førte til Bodil og Liv Marit Grude holdt delkontrakten nede på åtte stikk, BELGIA +110. Utgang med overstikk mot delkontrakt på to-trinnet bare akkurat vunnet ga 11 IMP til Norge. Kun seks av 22 lag meldte utgang. 

På det norske damelaget som vant i Herning spilte også Gunn Tove Vist og Torild Heskje. Laget som skal prøve å forsvare EM-tittelen i dameklassen i Riga er identisk med gull-laget fra 2024.

 

Mens vi venter på EM-starten


Det er bare noen få dager til EM starter i Riga, Latvia på lørdag. Mens vi venter på det tar vi med et svingspill som forekom i morgentimene i dag i Goa, India hvor Asia Cup spilles, også der med fire klasser på lignende måte som det blir i EM. 

Ta først syd sine kort og vurder den meldesituasjonen som oppstod flere steder.

Giver vest. Ingen i sonen, og syd satt med:

Vest åpner med 1 hjerter. Etter pass fra nord hopper øst til 3 hjerter, sperremelding. Hva melder du nå?

Det virker temmelig normalt å melde inn 3NT etter den starten. Da kommer 4 hjerter fra vest, så to ganger pass og tilbake til deg? Hva nå? Dobler kanskje?

Vel, det blir uansett ikke så lett å vite hva som er rett etter en sånn start, og det er jo nettopp poenget med sperremeldinger. Hele spillet så slik ut:

Om syd melder inn 3NT etter 1 hjerter - 3 hjerter fra Ø/V bør vel nord vurdere å melde over vests opplagte 4 hjertermeling? Om nord ikke gjør det bør det i alle fall tas ut hvis det etter pass-pass kommer dobler fra syd. 

N/S vinner enkelt 5 kløver, for øst får ikke komme inn sånn at Ø/V kan få godspilt ruterstikk. A-K i spar er alt motspillerne får for i kløverkontrakt spilt av syd. Om de forsøker å trumfkorte nord med hjerterspill kan spillefører fortsatt få det til ved å presse ut østs trumf med spar fra nord.

Scorene varierte fra +550 N/S i 5 kløver doblet, til -800 i 5 spar (!) doblet spilt av nord. Hvordan det (5Sx!) gikk til kan en lure på, men kanskje nord meldte inn 1 spar etter vests åpningsmelding. Innimellom de scorene var det en rekkesteder 5 hjerter med en doblet eller udoblet bet. Det mangler jo bare en vellykket hjerterfinesse på at 5 hjerter skal kunne stå! Det var da også noen +420 og +590 Ø/V for 4 hjerter doblet med 10 stikk. 

 

Ekkelt meldeproblem


Vi tar med et spill til fra Asiamesterskapet som pågår denne uken i Goa, India. Ta øst sine kort og vurder den meldesituasjonen som oppstod ved flere bord:

Giver syd, alle i sonen


La oss si syd åpner med 3 spar før vest og nord sier pass. Hva melder du?

Det er vel kun to alternativer, å doble eller si 3NT. Å doble er ubehagelig, for om makker melder 4 hjerter kan det bli galt om det blir meldt med kun firekorts farge. Men øst jo melde, for Ø/V kan jo være helt robbet om de lar syd spille 3 spar. Alternativet er å si 3NT, men det er jo ikke noen sikker sparstopper øst har. Selv ville jeg kanskje ha prøvd 3NT, for det skal lite til hos vest før det viser seg å være en sparstopper. Og det er ikke sikkert de finner motspillet, dvs. det behøver ikke skje at syd har A-K i toppen på fargen og spiller ut honnørene. Syd vil jo tro at øst har sparstopper. 

Det teoretisk korrekte er nok å doble. Om makker melder hjerter får en håpe det er minst femkorts farge der borte. Men når det er slike meldeproblem er det ingen gode, trygge alternativer, og man må velge det man tror er minst sjanse for blir feil.

Om det meldes 3NT blir det enten suksess, elller særdeles flaut. Men det er om 3NT blir sluttkontrakten, og det bør vel ikke skje. Slik så nemlig hele spillet ut:

Det ble ikke åpnet med 3 spar over alt. Noen følte kortene var litt for sterke og åpnet med 1 spar. Da ble det lettere for Ø/V. Noen åpnet med 4 spar.

I en eventuell 3NT kan N/S ta syv sparstikk og tre kløverstikk - tre stikk til spillefører, dvs. seks sonebeter og N/S +600! Men da må syd denge ned de store sparene. Og han tror jo ikke at øst har meldt 3NT med damen dobbel. Om det spilles ut liten spar mot 3NT blir det sånn som det sitter 11 stikk, en forskjell på åtte stikk!  Det bør imidlertid ikke skje at kontrakten blir 3NT selv om øst melder det etter 3S-P-P, for vest bør ta ut i hjerterkontrakt. Det blir hjerterkontrakt om øst dobler også. I 4 hjerter ser det ut som det er kun to spartapere og en kløvertaper, for hjererteren sitter veldig snilt. Men det er et motspill som beter 4 hjerter. N/S må få tatt de tre sorte stikkene, så kommer en tredje runde spar til trippelrenons! Hva skal spillefører gjøre da? Om han stjeler lavt hos vest stjeler nord over, og øst må bruke en topphonnør i trumf. Da får syd trumfstikk. Og om spillefører trumfer den tredje runden spar med hjerter 10 vinner den riktignok stikket, men da vokser nords hjerter 9 tredje opp til betestikket. 

Resultatene varierte fra +620 for 4 spar med 10 stikk N/S som skjedde fordi Ø/V ikke fikk med seg de fire stikkene de har i de røde fargene, til +620 Ø/V for 4 hjerter med 10 stikk Ø/V ved de bordene N/S ikke fant betemotspillet.