Avansert søk


Honnørpoeng er ikke alt...


Det er ingen tvil om at Michaels Cuebid og Marmic 2NT («Unusual 2NT») er gode konvensjoner da det ofte er bra å få vist fram to farger hvor du har minst fem kort med en enkel melding.

Det vanligste er Michaels for å vise major + minor over motpartens åpning 1 i major (noen bruker spesifikk minorfarge), eller vise begge major om det er minoråpning fra motparten. Hopp til 2NT viser de to lavest rangerte umeldte fargene, for eksempel begge minor om motparten åpnet med 1 hjerter eller 1 spar. Men hva med den tredje muligheten for 5-5 hånd? Man kan jo ha 5-5 (minst) med de to høyeste umeldte, den høyeste og den laveste og de to laveste.

Det går an å spille med overmelding av motpartens farge som de to høyeste umeldte, 2NT og 3 kløver for de to andre kombinasjonene. Da kan man få vist alle mulige 5-5 (eller mer) variantene med det samme. Det betyr i så fall at man ikke kan hoppe til 3 kløver med lang kløverfarge, enten som svakt eller mellomsterkt som enkelte bruker. Det blir med andre ord litt gi og ta samme hva man avtaler.

I den norske nyttårsserien for lag på BBO kom en slik hånd i runde 3. Før vi ser på den 5-5 problematikken som innmelderen fikk får du vest sin hånd, og han var giver med Ø/V i sonen:

Hva ville du åpnet med?

Med femkorts majorfarge og sekskorts minorfarge er det i teorien riktig å åpne med den lengste fargen for så å forsøke å få vist 5-6 etter hvert ved å melde majorfargen to ganger senere. Det behøver dog ikke bli så enkelt da motparten ofte melder seg på. Av og til må majorfargen introduseres ubehagelig høyt. Derfor er det en stil heller å åpne med majorfargen for i alle fall å få fortalt om fem kort der og finne majortilpasningen om man har det, og senere hvis mulig melde minorfargen et par ganger og i alle fall få vist en 5-5 hånd. Hvis ikke kan majorfargen gå i glemmeboken. Men hvis den stilen følges bør det kun gjøres med helt minimum styrke, for meldes slik blir det umulig å få vist det sjette kortet i minorfarge, og da kan man kanskje gå glipp av en slem. Noen sier alltid lengste farge med 5-6, mens andre sier at i alle fall med bra hender anbefales helt klart å åpne med den lengste fargen. Hva med disse kortene?

Jo, det er helt minimum, men her er det rett og slett for ufyselig å åpne med 1 hjerter siden det er så enormt stor forskjell i fargekvalitet. Omtrent over alt ble det da også åpnet med 1 kløver på søndag. Slik så hele spillet ut:

Hva bør nord melde over 1 kløver fra vest? Her hadde det vært gunstig med en melding for å få fortalt om begge fargene med kun en melding. Men 2 kløver er Michaels (for dem som ikke bruker det som naturlig) og viser begge major, og 2NT viser de to laveste rangerte umeldte fargene, ruter og hjerter (noen bruker begge minor mot «kortkløver»). Løsningen blir at man må melde inn 1 spar og håpe at det blir mulig å få meldt ruteren også senere hvis ikke makker støtter sparen.

Er dobler et alternativ?

Jeg synes ikke det, med lange farger er det som regel klart best å komme i gang med å vise dem med det samme hvis man da ikke har veldig sterke kort.

I kampen mellom TopBridge og Nord-Norge meldte nord inn 1 spar mot Are Sivertsens (vest) 1 kløver. Hva ville du gjort med øst sine kort idet nord sier 1 spar?

Det er ikke ideelle kort for noen melding. Han er for svak til å straffepasse, dvs. håpe at makkeren kommer tilbake med en opplysende dobling for å passe, dvs. gjøre om doblingen til straff av 1 spar. Pass er et klart alternativ, men kanskje litt passivt. Hva med dobler?

I gamle dager lærte vi at negativ dobling viste 4-4 i de to umeldte fargene, men det er ikke noen regel som blir fulgt av mange lenger. Fokus for negative doblinger er mest på å ha umeldt major, her hjerter. Jeg har litt sansen for Stian Evenstad sin dobling. Makkeren kan jo melde kløver en gang til, ikke gunstig, men i alle fall finner vi hjertertilpasningen om den eksisterer.

Over Stian sin dobling fant Are en praktisk melding etter pass fra syd: 4 hjerter!

Det gikk pass rundt, og Ø/V var i frivillig meldt utgang med 19 hp til sammen. Men honnørpoeng betyr ikke alt i bridge, resultatet på et spill avhenger ikke av HP, men antall stikk som blir vunnet!

Trumfen satt behagelig 2-2, og N/S fikk kun to trumfstikk og for spar ess. Nord fant imidlertid i andre stikk fortsettelsen som kunne gitt bet i 4 hjerter, nok en spar som er riktig motspill mest fordi syd kan være den som har singel spar, og vest to spar. Men idet nord i neste stikk kom inn på hjerter dame kunne han ikke helt se for seg at syd hadde hjerter konge, og skiftet til ruter. Da stakk spillefører og spilte en andre runde trumf som førte til en fyrstelig begravelse for esset og kongen.

Ser du hvordan kontrakten betes?

Etter to runder spar, den andre trumfet av vest, så trumf mot bordet vinner nord med damen. Så må det spilles en tredje runde spar slik at syd kan trumfe med kongen. Nord har fortsatt trumfesset, forsvarets fjerde stikk.

Burde det vakre motspillet vært funnet?

Tja, det er vel mulig, for nord bør spørre seg hvorfor spillefører med for eksempel kongen-9 fjerde eller femt i trumf spiller liten mot kn-10 fjerde når damen kanskje sitter i saks?

Kontrakten ble altså vunnet, og da TopBridge sitt Ø/V par spilte 3 hjerter med ti stikk ga spillet 10 IMP til Nord Norge. En bet ville gitt 7 IMP den andre veien, en sving på 17 IMP.

Ved ett bord ble det spilt 5 hjerter doblet med en bet, +200 til N/S. To N/S-par fikk spille 3 ruter med ni stikk, N/S +110. I tillegg til TopBridge sin +170 Ø/V for 3 hjerter var det to N/S par som spilte 4 spar doblet med -500. Nord-Norge noterte altså en fet +620 Ø/V i 4 hjerter, og Sven Olai Høyland-Magne Eide (Bergen Ak) noterte en enda bedre +790 Ø/V for 4 hjerter doblet med ti stikk.

WBT top 16 - De gamle var eldst


I invitasjonsturneringen for 16 topp, internasjonale par var det evigunge Bob Hamman (82) og Bart Bramley (78) fra USA som gikk til topps. Brogeland-Lindqvist lå på 2.plass før siste spilledag, men fikk det ikke helt til å klaffe siste dag og ble til slutt nr. 7. Helgemo-Helness startet svakt, men avsluttet skarpt og ble nr. 4, like bak 3.plassen.

"Hva i all verden" tenkte nok mange da Helgemo-Helness spilte mot to av de yngre verdensstjernene, amerikanerne Brad Moss og Joe Grue. Her er meldeprøven Grue (øst) fikk som giver med alle i sonen:

Noen åpner med slikt, men Grue passet. Helness (syd) åpnet med svake 2 hjerter. Moss (vest) doblet opplysende, og nord sa pass. Hva ville du meldt nå?

Det virker veldig normalt å si 3 spar. Han ville gjerne hatt en femte spar for den meldingen, men med 11 poeng må han invitere til utgang. Jeg ble veldig overrasket da Grue passet og gjorde om doblingen til straff. Det er klart at det ofte kan være bet i 2 hjerter, men det er en alt for stor og farlig sats å ta da N/S godt kan vinne 2 hjerter om kortene deres sitter godt sammen. Og det gjorde de:

N/S hadde fin tilpasning i ruter og Helgemos kort som blindemann var helt perfekte mot syds hånd. Vest startet med spar ess og spilte spar til østs konge. Grue skiftet til ruter, antagelig i et håp om at han skulle kunne få seg en stjeling. Vest la i ruter konge. Inne på ruter ess ble hjerter konge spilt og fikk vinne stikket. Så spilte Helness kløver for å bryte forbindelsen mellom øst og vest, og da var alt bare is og brus. Forsvaret fikk kun for de to sparstikkene, ett stikk i kløver og trumfesset - ni stikk og en fet +870 til notering. Vanlig resultater var 4 spar med en eller to bet.  

OCBL OPEN LEAGUE - God start av norske damer!


Tirsdag startet OCBL OPEN LEAGUE på BBO, en turnering hvor mange norske spillere deltar både på helnorske- og transnasjonale lag.

Denne turneringen er en del av det nye konseptet WORLD BRIDGE TOUR som har en hjemmeside som du kan besøke, her.

OCBL-turneringen (Online Contract Bridge League) om pågår nå har også en hjemmeside med resultater, bulletiner osv., og den finner du her.

Det blir spilling to dager I uken med grunnspill i grupper fulgt at sluttspill med utslagskamper, fra 12. til 27.januar. En kamp spilles hver av dagene tirsdag, torsdag og lørdag. Det e roverføringer på BBO og noen av kampene overføres også ved hjelp av såkalt TWITCH hvor det er kommentatorer tilstede.

Det ble dessverre ikke dannet noe lag fra New Zealand hvor jeg bor denne gangen, men jeg har sagt meg villig til å være «fill-in» på et australsk lag som er i gruppe med bl.a. helnorske lag SKEIDAR.

I første kamp tirsdag kveld fulgte jeg med på kampen Black (England/Sverige) mot Irland som ble overført på BBO, og det ble litt enveiskjøring i favør engelskmennene. I alle kampene spilles imidlertid samme spill, og det var interessant å sammenligne resultatene med det som skjedde i kampene med norske spillere.

Sterkt av de norske damene!

I første runde møtte det norske damelaget NORWEGIAN AMAZONES (Heskje, Vist, Grude, Øigarden, Helness, Blågestad, Harding og Fuglestad – de fire førstnevnte spilte denne kampen) det sterke proff-laget SELIGMAN med amerikaneren Seligman, engelske Bakshi og Brogeland-Lindqvist. På papiret var det en meget tøff oppgave for damelaget, men de gikk hardt ut med selvtillit og ledet kampen. Til slutt ble det uavgjort, 10-10 VP, et godt resultat.

Her meldte Heskje friskt, men da Vist hadde oppjustert sine sterke 14-poenger til 15-17 grand var det vel egentlig snakk om lille- eller storeslem?

Syds 4 kløver var overføring til hjerter, og 5 kløver sleminvitt og ment som Exclusion. Det var visstnok ikke helt klart at det var avtalen så det ut som i alerteringen og forklaringene, men Heskje avsluttet med det hun mente måtte være en god kontrakt, 6 hjerter.

Legg merke til vests dobling som for dem sier "ikke spill ut kløver". Redoblingen var ment som førstekontroll i kløver. De kom altså i slem selv om de mangler to nøkkelkort, hjerter konge og spar ess. Lilleslemmen er i teorien avhengig av en finnesse, og litt til (tåler normalt ikke 4-0 i hjerter).

6 hjreter må spilles av nord da sparutspill fra vest beter kontrakten om syd er spillefører.

Slemmen ble lett vunnet, ingen utspill truer 6 hjerter spilt av nord slik det sitter.

Øst spilte ut ruter som ble vunnet av nord. To store kløver ga umiddelbart avkast for to spar hos syd. Nå spilte Vist safest mulig ved å spille hjerter til esset og hjerter dame for ikke å slippe dem inn raskt da det kunne vært fare for ruterstjeling. NORWEGIAN AMAZONES +1430.

Etter åpning med 1 kløver og et langt meldingsforløp klarte ikke Seligman-Bakshi å kopiere det resultatet, de spilte 4 hjerter med tolv stikk, 13 IMP til «the good girls». I kampen jeg fulgte var vunnet slem uavgjort spill, men rundt omkring i de andre kampen ble slemmen meldt og vunnet av kun omtrent halvparten av N/S-parene.

Godt nyttår!

Så skriver vi 2021, og styret i klubben ønsker alle et godt nyttår! Forhåpentlig vil vi møtes ved bridgebordet igjen om ikke så altfor lenge!

Men vi avventer fremdeles oppstart av spillingen - foreløpig ut januar -  og vil kom med oppdateringer så snart vi har informasjon om når det er mulig å starte opp igjen.

Stay negative, but be positive!

 

Turnering RealBridge torsdag 14.01

Sømna BK arrangerte turnering på Realbridge torsdag 14.01 kl 18.10.

Bruk denne lenken: https://play.realbridge.online/bt.html?p=210114125044&q=20210114SomnaBKSpiller for å se resultatene. Resultatene kommer etter hvert også inn under resultater når NFB får importert resultatfilen fra RealBride inn i NBF-systemet.

 

Det vil bli satt opp ny turnering neste torsdag.

Spillingen koster 50 kr. Juniorer gratis. Vipps til #565781 eller kontonr. 4536.47.06867. (Sømna BK)

Spillere på Helgeland, nabokretser, inviterte og makkere av disse er velkommen.

-Morten

Ny nyhetsartikkel

Nytt år - nye muligheter

Julebridgen 6.juledag 2020 ble avlyst. Pr dags dato er det mye smitte i kommunene som er tilknyttet Inderøy BK, så oppstart på nyåret utsettes til februar.

Foreløpig er det oppstart 4.februar, men ingen drar på spilling før dere har fått dette bekreftet på melding eller telefon. Det er styremøte i dag 7.januar, og dere vil bli varslet om hvordan det blir med spilling fremover.

Seriemesterskapene ble utsatt i november. Også 2.helg er utsatt. Se nyhetssak fra forbundet: SM utsatt

Melding fra styret om medlemskontingenten

Grua den 12/1 2021

Hei alle medlemmer i Harestua Bridgeklubb. Vi får nok vente med spilling på Samfunnshuset til det kommer nye retningslinjer der de sier noe om når og hvor mange vi kan møtes å spille.

Når det gjelder medlemskontingent til Bridgeforbundet betaler klubben den nå til de som er medlemmer i Harestua bridgeklubb, vi vil kreve dette inn når vi får lov til å spille igjen. Det er vel noen som har fått en påminnelse fra forbundet om dette på tekstmelding eller mail.

Hold motet oppe, vi får håpe på en snarlig løsning på Corona.

 

Hilsen 

 

GODT NYTTÅR

 Ønsker dere alle et riktig Godt Nyttår

Julenøtter - 4

SPILL 1

2 hj er overføring, mens 3 hj er utgangskrav og spør om hold etter østs dobling. Fra vest kommer liten kløver ut. Hvordan spiller du denne? Følger du samme spilleplan hvis det er lagturnering som hvis det er parturnering?

Det er fristende å ta for A10 i spar før du går inn på kløveress. Med fem sparstikk, ett ruterstikk og to kløverstikk er du godt som hjemme, og et ruterstikk bør la seg ordne greit via en finesse.

I lagturnering kan vi være fornøyd med dette. Men hva med parturnering? I parturnering vil man gjerne ta med seg så mange stikk som mulig. Du bør derfor undersøke finessemulighetene i ruter.

En jeg kjenner spilte 3NT på disse korta i romjulsbridgen som ble arrangert av kretsen. Han brukte spar-10 for å spille seg hjem på bordet med, som oftest ganske trygt. Denne gangen fikk han dessverre en uheldig opplevelse da vest satt med 5-kort spar i mot:

Nå var fem sparstikk brått nede i fire, og nå må man finspille ruteren. Min kjenning tok liten ruter til dama som sto, men dessverre er ikke dette bra nok. Det er god teknikk å dra ruter-knekt i disse posisjonene. Øst dekker knekten med kongen, men du kontrer tilbake med kløver til esset og ruter-7. Denne dekkes med 8-eren, men nå har du 3 ruterstikk. Igjen 9 stikk, men denne gangen optimaliserte du sjansene dine for ekstra stikk.

Hva med hjerterfargen er ikke denne farlig? Tja, ta et nærmere blikk på den så ser du kanskje at den er blokkert?

SPILL 2

 

1NT er 12-14p og balansert. Du spiller ut en liten spar, som plukker opp kongen og esset. Så spiller spillefører liten spar opp igjen i andre stikk - hva tenker du om motspillet?

Dette er en variant av et tidligere spill i julenøttene. Først - du må spille knekten i spar i andre stikk; spillefører må ha AQ10x i utgangspunktet med en slik spilleføring. Så må du finne rett skift. Hjerter-knekt kan kanskje virke fristende, men vil det finne beita?

For den som leter etter bet er nok kløveren mest fristende. Og du må vri med......? Ja, riktig, du må presse med kløver-knekt og håpe korta omtrent ser slik ut:

Noen vil nok argumentere for hjertervri. Men hvis makker har KQxxx i hjerter, samt spar-K som han allerede har vist, så er det nok for spillefører å sitte over hjerteren én gang så er motspillet like langt. Betemuligheten ligger altså kun i kløver.

Da takker jeg for julenøttene for denne julen, men heng med allikevel - brått er hjemmesida oppdatert med nye spennende ting!