Avansert søk


Julenøtter - 1

Utover romjula vil det dukke opp noen julenøtter her på hjemmesida. Spillene er hentet fra ulike bridgebøker jeg besitter, det kan være at andre rundt omkring har de samme bøkene og kjenner dem igjen. Det får så være. Det vil bli både spilleføring og motspill, og jeg vil hver gang dele spill i forskjellige vanskelighetsgrader. Jeg vil avsløre "fasit" dagen etter. Dette er ingen konkurranse, så dere trenger ikke sende inn svar til meg. Se heller på det som en hyggelig julenøtt å tenke på. Lykke til!

 

SPILL 1

Vest spiller ut spar-J som øst dekker med kongen. Tell stikka dine. Ser du noen umiddelbare farer? Hvordan løser du disse?

LØSNING: Her er poenget å holde den farlige hånda ute. Men hva menes med den "farlige hånda"? Det er intruktivt å se over de sikre stikka sine i starten av en NT-kontrakt. Du har to i spar, to i ruter og fire i kløver; åtte i alt. Ekstra stikket "må" komme i ruter, og hvis vest har dama kan du fiske opp denne. Problemet er hvis øst har dama, kommer inn og vrir hjerter. Med hjerteress i vest vil du da gå bet.

Så du må for all del prøve å holde øst utenfor så lenge som mulig, og den tryggeste måten er faktisk å spille AK i ruter fra topp. Ja, hvis vest har Qxx i ruter så taper du en del stikk. Men, det er mye verre om du slipper inn øst, f.eks. hvis korta sitter slik:

Hvis du tar ruter-finessen går du bet. Øst vil opplagt vri hjerter-Q og ta beta i hjerter. Hvis øst skulle sitte med Qxx(x) må du bare krysse fingra og håpe at esset i hjerter sitter foran kongen. I parturnering kan det argumenteres for å ta sjansen på finessa, men det er til små prosenters fordel mot den foreskrevne.

 

SPILL 2

Du sitter i øst og ser at makker i vest spiller ut kl-3. Hva tenker du om motspillet? Hva spiller du i stikk 2?

LØSNING: Makker har opplagt spilt ut en singelton, så å gi ham en stjeling er vel opplagt? Men vent litt, har du telt stikka dine? Med en kløverstjeling ser du tre motspillstikk, en i hjerter, en i kløver og kløverstjeling. Men trenger det være over der? Av meldingene vet vi at NS har meldt utgang på 5-3-tilpass i hjerter. Makker har derfor tre hjertere. Sjtelinga i kløver kan dermed la vente på seg, fordi du har kongen i hjerter som inntak. Men hva med sparfargen? Hvis makker har esset er NS bet uansett. Men hvis makker har spar-konge haster det i andre stikk å vri spar! Korta kan jo være som følgende:

Hvis du i stikk to spiller kløver til stjeling uten videre vil du se at makker kan stjele og spiller, la oss si, ruter opp igjen. Nå spiller spillefører hjerter til esset og ny hjerter. Nå er vest fri for trumf og kan ikke stjele flere kløvere. Et sparskift er dessuten for sent. S stikker opp med esset og spiller bordet inn i trumf (han har selvfølgelig holdt igjen en liten trumf til dette formålet). Tok du med deg sparvri?

Ikke noe spill enda

Vi kommer til å holde stengt ut januar, så tar vi en ny vurdering når vi kommer til slutten av måneden om smitte bilde har endret seg til det bedre. Et riktig godt nyttår til dere alle.

Engerdal BK vant mot Sarpsborg BK

Laget fra Engerdal møtte et hyggelig lag fra Fredrikstad (som spilte for Sarpsborg) i 3. runde for NM Klubblag. Her ble det seier 85-72. Halvveis hadde Engerdal en komfortabel ledelse, men gutta fra plankebyen bet godt i fra seg og nærmet seg. Til lsutt ble det uansett for langt frem, og dermed var Engerdal videre. Resultater fra kampen finner du HER.

Engerdal vant de store spillene med mange IMP i sving. Vi skal se på noen av disse spillene, og først med et spill som ga IMP til Sarpsborg:

N giver/ ingen i sonen.

Med Frank og Jo-Gaute NS kom ØV i 4 hj. Øst åpnet 1 hj og Frank hoppet til 2NT, som viste begge minor. Vest doblet og jeg prefererte ruter. Nå ble det 4 hj og kort prosess. Ø spilte pent etter ruterutspill, og selv om trumfen satt 6-0 i mot klarte han å begrense motpartens stikk til 3, og hjemgang.

Ved andre bordet var ikke motparten like aktive med, og OH og Geir klarte å komme i den fine slemmen 6 sp. Her ble det dog for langt frem når hjerteren satt som den satt, og Sarpsborg vant 10 IMP.

V giver/ alle i sonen.

Ved begge bord åpnet V naturlig 1 kl med sine 19p, og fikk 1 hj i svar fra makker. Frank hoppet til 3 sp, og dette ble for vanskelig for Sarpsborg å løse oppi - og de strandet i 4 hj. Ved det andre bordet meldte S "bare" 2 sp inn, og dermed var det mye melderom igjen for OH og Geir. Disse fant 6 hj greit, og uten trumf ble det 13 stikk på fin krysstjeling (prøv selv) og godspilling av håndas ruter. 13 IMP inn.

Så kom to tøffe spill tett på hverandre:

V giver/ NS i sonen.

Ved vårt bord passet vest i første hånd med sin majorfordeling. Dermed fikk jeg mulighet til å melde inn 2 hj fra nords hånd. Med så voldsom fordeling er jeg ikke redd hverken for å åpne tynt med dårlig 5-kortsfarge, eller med poengsvak hånd generelt. Jeg "vet" her at 2 hj vil skape noe. Øst velger å doble med sin sterke hånd, mens Frank melder naturlig 3 kl. Etter min sperreåpning velger han å vise sin beste 6-kortfarge fremfor fordeling ved å begynne med 3 ru.

Endelig kommer vest på banen med 4 sp, men jeg har ingen vanskelig melding i min tur og melder 5 kl. Øst velger nå å doble for straff, husk at NS er i sonen! Frank var helt sikkert glad for å se blindemann og kunne fint se at denne ville gå hjem. Når motparten i tillegg forærer oss et ekstra stikk i motspillet ble det overstikk og gode poenger. Jeg tror det ville lønt seg for øst å komme på banen så fort som mulig med sin gode sparfarge; da ville dette sett annerledes ut.

Også Geir velger den konservative (?) stilen med pass på vests hånd. Nord ved deres bord var ikke like frisk og passer også, og nå kunne OH lett åpne 1 sp. Syd melder 2NT, begge minor, Geir kontrollmelder 4 kl, pass, 4 ru fra OH - og nå kommer 7 kløver (!) fra syd! Geir må gjette og går for gull med 7 spar! Denne ble bet, da man alltid blir hengende med en rutertaper. Da vil du nok tro gutta ble overrasket over å komme til sammenligning og se at VI hadde 14 IMP inn på spillet, og ikke Sarpsborg.

Og endelig kom monstergiven:

Ø giver/ ingen i sonen

Som nord får du sjelden eller aldri slike kort to ganger i løpet av livet. Ved vårt bord åpner øst 1 kl, og du kan tro overraskelsen var stor da Frank hopper til 2 hj i sin tur. V melder 2 sp og det er min tur. Jeg hopper til 5 hj for å sette motparten på maksimal prøve. Slike posisjoner er ikke greie; skal de doble for straff, melde 5 sp, 6 sp eller 7 sp?

Øst melder 6 hj, ment som en storesleminvitt. Vest tolker dette som renons i hjerter og går på til 7 sp! Dette blir perfekt for oss. Når motparten melder slik har bør de egentlig ikke ha hjerterstikk å gi bort, så jeg ser til alternative stikkmuligheter. Det er god sjanse her for at Frank kan stjele en ruter, så jeg spiller ut dette. I tillegg har vi et hjerterstikk for to bet.

Ved det andre bordet starter meldingene likt, men i nords tur hopper han hele veien til 6 hj. Nå tar Geir og OH det rolig og lander mykt i 6 sp.

I slike spill bør syd doble. Dobling her ber makker spille noe "annerledes" ut, altså ikke hjerter. Ruter ut gir bet også 6 sp (og Frank burde også ha doblet 7 sp av samme grunn). Nå kom det ingen dobling fra syd, og nord valgte liten hjerter ut. Nå var det ikke vanskelig for Geir og OH å vinne frem med 12 stikk. Nye 14 IMP inn.

Julenøtter - 2

SPILL 1:

Makker fant den beskrivende meldinga 5 hj, og dermed var det ikke helt håpløst å finne frem til 6'eren. Vest spiller ut ølkortet, ruter-7, av alle ting, og nå er det din tur. Eller lurer du egentlig på hvorfor dette er et problem i det hele tatt?

LØSNING: Utspillet truer hele kontrakta. Vests ruter var singelton helt opplagt, gitt meldingsforløpet. For du lyttet til meldingene, gjorde du ikke? Hvis øst kommer inn på hjerteress kan han derfor gi makkeren sin ruterstjeling. Du må derfor jobbe med å kutte forbindelsene mellom øst og vest. Spill av kløver-ess og deretter en liten spar til bordet. Fra bordet spiller du så kløver-konge som du nå kaster din andre ruterhonnør på. NÅ kan du spille hjerter, og hvis øst kommer inn for å gi makker stjeling så skal du sørge for å gå i høyt nok og forpurre deres planer:

OBS! Det er ikke helt risikofritt. Her kan det like gjerne være vest som har hjerteress og gir sin makker igjen stjeling i spar. Men, øst bør kanskje ha noe mer enn bare ruteren sin for sin innmelding? Og dessuten, hvorfor gå på en sikker bet, da du vet at vest har singel ruter?

 

SPILL 2:

Du sitter vest og spiller ut kløver-10. Makker vinner med kongen og fortsetter med 3-eren. Syd følger med 4-6 i kløver. Fra bordet i nord spilles tre ganger ruter, og tredje gangen må makker følge med kongen som blir dekka av esset hos syd. Du kaster kløver. Så kommer en liten spar fra syd opp mot bordets J5, og hvordan ser du for deg det videre motspillet?

LØSNING: Hvia vet du om spilleførers kort? Han har vist 4-kort ruter og 4-kort spar gjennom meldinger og spill så langt. Men vet du mer?

Kløvere som ikke er synlige sålangt er QJ. Du vet at makker gir fordeling på tilbakespillet, og kløver-3 antyder singelton eller trekorts gjenværende kløver. Men hvis det hadde vært fra trekort, opprinnelig AQJ3, hadde vel ikke syd meldt 3NT i dette meldingsforløpet? Du vet derfor at syd hadde QJ64 i kløver opprinnelig, og makker kun to. Nå vet du derfor også at syd har singel hjerter, og at angrepet dtt bør komme i denne fargen. Med kongen i nord kontrer du derfor med hjerter-Q! Har syd esset så koster det ingenting, men har syd knekten så har du nå gitt spillefører en umulig oppgave:

Dama fanger knekten og kongen samtidig, og ØV får tre stikk i hjerter for én bet.

JULECUP I SOMMERVARME!


Jule- og nyttårsfeiringa er i gang, men for bridgespillere er dette også tiden for jul- og nyttårscuper i bridge!

I Norge har både klubber og bridgeforbundet lagt til rette for mange muligheter til å spille julecuper selv om covid-restriksjonene setter en stopper for å møtes slik vi er vant til, i festlig julesamvær som inkluderer bridge. Resultater finner du på NBF sin nettside.

Rett over nyttår (2.januar) spilles DRØMMEMAKKER CUP som er en auksjonsturnering organisert av Helgeland Juniorbridgeklubb. Der vil et stort antall toppspillere delta, og ikke bare norske spillere, men en rekke internasjonale stjerner har sagt seg villige til å bli «kjøpt» i auksjonen som ble svært vellykket. Mer om dette kan du finne her.

I New Zealand hvor jeg bor er vi superheldige. I noen måneder nå har landet vært så godt som covid-fritt, og vanlige face-to-face bridgeturneringer spilles. Sommeren har kommet på disse breddegrader, så det blir å spille i t-skjorte og kortbukse. Det blir i år varmt nok for dere som skal spille julecup i Norge også da det vel vil foregå hjemme i godstolen med laptopen som selskap.

Utenfor Auckland spilles i mellomjulen en julecup over tre kvelder hvor de som vil kan delta kun en eller to kvelder, men hovedturneringen sammenlagt går over alle tre kveldene. Selv spiller jeg med en uerfaren bridge «student». Det blir en del gjetting og uforutsette ting som skjer, men første kveld ble det god score da mye av det som nok ikke burde skjedd ikke kostet mange poeng. I ett spill fikk min erfarne makker til en gladscore jeg selv med 45+ års erfaring ved bridgebordet neppe ville fått tak i. Først meldeprøven som makker på syds plass fikk:

Øst åpnet med 1 spar, og vi er i gunstig sone. Hva ville du meldt nå?

I dette spillet handler det som det ofte gjør om ikke bare å tenke på første melding, men å legge en plan hvordan det kan meldes senere.

Simpelthen å melde inn 2 ruter virker normalt. Da har du selvsagt massevis ekstra, men behøver ikke bli utmeldt selv om meldingsforløpet skyter fart. Det er jo ofte sånn at om de har spartilpasning kan det skje. La oss si du sier 2 ruter, og de raskt er i 4 spar. Da kan du melde 4 grand .- «unusual NT» som i dette tilfellet normalt betyr begge minor, og siden du har meldt ruter allerede typisk noe sånt som seks-syv ruter og fire-korts kløver ved siden av. Makker velger/preferer hvor vi skal spille ut fra den forutsetningen. Men du har ikke fire kløver, sier du? Riktig, men idet makker nesten alltid melder kløver (hvis han prefererer ruter er du fornøyd) tar du ut i ruter, og da har du vist fire-korts hjerter ved siden av den lange ruterfargen, og makker prefererer på nytt ut fra de forutsetningene. Dette er vel en god plan?

Min makker hadde imidlertid andre planer. Hva med opplysende dobling først? Det er ikke helt galt, da kan du også ta ut makkers eventuelle kløvermelding i ruter for å fortelle at du ikke har en typisk doblingshånd. Hvis makker melder hjerter, blir dobling stor suksess! Et minus med opplysende dobling er nok at det kan gå pass rundt på 1 spar doblet av og til hvis makker har mange spar. Det kan jo bli bra, men hvis makker har noen rutere kan det også hende denne hånden ikke gir mange motspillstikk. Så selv ville jeg nok sagt 2 ruter.

Makker doblet over østs 1 spar, og nestemann sa 3 kløver som ble altertert og forklart som "Bergen Raise", minst firekortstøtte i spar og 6-9 poeng. På nords plass meldt jeg 4 kløver – ikke så uventet for syd kanskje – og øst passet. Hva ville du meldt nå?

Makker sa 5 ruter, en bra sats synes jeg. Det gikk pass rundt. Vest spilte ut en spar, og slik så våre kort ut:

Øst stakk med spar konge og spilte spar ess som syd stjal. Han la ned ruter ess-konge og det viste seg at vest hadde ruter dame singel fra start. Det er enkelt å vinne 5 ruter nå, selv om det skulle bli en taper i kløver kan fargen godspilles og gi avkast for alle syds hjertere. Du er fornøyd med at det ikke kom hjerterskift, for hvis en liten hjerter kommer fra øst i stikk 2 blir det et vanskeligere spill. Det er imidlertid parturnering, og etter denne starten ønsker du selvsagt å få tak i kløveren uten å gi bort kløverstikk. Hvordan bør fargen spilles? Du kan ta en enkel finesse. Om den ryker står resten, alle kløverstikkene gir avkast for syds hjerter. Alternativt kan du spille esset og forsøke å presse ut kløver konge mot trumf som blir fullklaff om øst har det kortet. Vest har vist 6-9 poeng, og Ø/V har ikke mange honnørpoeng til sammen utenom spar. Vest har trolig enten hjerter konge, eller kløver konge. For meg ser det mest naturlig ut å spille kløver til esset og la damen seile om øst ikke dekker.

Min makker plasserte imidlertid kløver konge hos vest og spilte kløver til damen. Slik så hele spillet ut:

Kløverfinessen over vest var suksess, og det ga tolv enkle stikk, ett overstikk i 5 ruter som er bra. Makker spurte bekymret om vi burde ha vært i slem, men jeg sa «nei, det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over». Og ganske riktig, +420 for 5 ruter med tolv stikk ga hele 92 %!

Å vinne 5 ruter akkurat ville gitt litt over middels det også.

Merk at østs motspill i stikk 2 neppe er korrekt når han ser ned på den kløverfargen og har fire må kløver selv. Han vet jo syd har singel spar og burde skiftet til hjerter konge da hjerter er den sidefargen Ø/V kan få flere stikk. Paradoksalt nok vil imidlertid det motspillet gjøre det lettere for spillefører å få tolv stikk da det etter den starten (hjerter konge i stikk to til esset) tyder på at vest har kløver konge. Så øst gjorde en liten feil i første stikk også. Han burde ideelt sett vunnet første stikk med spar ess (skjult kongen) og skiftet til hjerter konge. Da vet ikke spillefører hvem som har spar konge, og om vest har det kortet (og kanskje knekten) kan godt øst ha kløver konge.

Behov for å trene på RealBridge?

Vi har lagt ut en testlink for de som ønsker å teste ut RealBridge i ro og mak. Hvis dere er fire spillere kan dere spille 25 spill sammen som vi har lagt ut. Hvis du bare vil inn for å se så er også dette en mulighet. Noen har allerede brukt denne muligheten. Hvis du går inn i skrivende stund så vil du se at bord-situasjonen nå ser slik ut:

 

Rød ramme rundt bordet betyr at bordet er ferdigspilt. På bord 3 står det 14.0, noe som betyr at de 13 første spillene er spilt. Bord 2 og 4 er pr. nå ikke spilt, dvs. at de 25 spillene her er klare for å bli spilt. Det er de samme 25 spillene ved alle bord.

Hvis man fortsatt ønsker å spille, men har spilt de 25 spillene som ligger der, så er det bare å ta kontakt med styret så kan vi ordne nye spill.

Lykke til!

Kontingent året 2021

 Hei medlemmer i Sporveiens Bridgeklubb! Tid for å innbetale kontingent for året 2021.Vennligst benytt vår konto:

0538.16.36471.

Hvis du IKKE ønsker å være medlem ber jeg deg sende en SMS til Jens Kristian Hejer 916 308 72 før utgangen av året.

Juniorer skal IKKE betale til vår klubb men kreves direkte av forbundet (kr 50,-).

Med ønsker om et godt nytt år til alle fra

Jens Kristian Hejer

Nyheter fra NBF

Forbundet prøver å holde aktiviteten oppe på vegne av klubbene og kretsene. Det er nok noe uvanlig å ha et såpass høyt aktivitetsnivå som vi har i vår klubb, så dette er klapp på skuldra til oss. Det betyr samtidig at det er mye tilbud for bridge der ute!

Et av tilbudene er en nasjonal lagturnering i ulike nvåer, med påmeldingsfrist 24. januar. Du kan lese mer om denne HER.

Samtidig er seriemesterskapet/divisjonsspillinga utsatt på ubestemt tid. Forbundet kommer tilbake med mer info om dette etterhvert.