Avansert søk


"HELGENESS" - Come back på det norske landslaget


I landskampen mellom Norge og Frankrike skjedde det mange har ventet og håpet på i flere år nå, at Helness-Helgemo spiller for Norge igjen.

Det har gått 13 år siden sist. Det var i VM (Bermuda Bowl) i Shanghai hvor Norge gikk til topps (Helgemo spilte for Norge også i 2008 i EM som også ble vunnet, da med Børre Lund som makker).

At «Helgeness» som var Norge sitt ankerpar fra tidlig på 90-tallet til de «flagget» ut kommer tilbake nå er veldig spennende, fordi Norge har gjenerobret en plass i verdenstoppen allerede, og det er stort antall norske par som har etablert seg i internasjonal bridge. Det ser lovende ut for fremtidige mesterskap.

I landskampen som spilles over 96 spill denne uken ledet Norge med 35 IMP etter 32 spill. I tredje sett ble det noen IMP ut før det norske laget økte ledelsen til 59 IMP onsdag kveld.

Utover i kampen onsdag kveld spilte de norske parene (Livgård-Aa og Helgemo-Helness) veldig bra. 

Et høydramatisk tapsspill var imidlertid dette fra tredje sett:

Tor Helness ble spillefører i 7 hjerter! Det er alt for hardt, og det kunne seg ut som om det var uenighet om øst hadde vist fire, eller fem hjerter.

Storeslemmen er dog ikke uten sjanser om en først bare ser på Ø/V sine kort. Ruterfargen må nok helst sitte 3-2 og godspilles med en stjeling. Det betyr at det må trumfes på den hånden med fire trumf, og derfor må hjerteren sitte 3-3 også.

Etter spar ut startet spillefører med A-K i ruter og trumfet en ruter (nord kastet spar). Så trumf, og den planen gir nok best sjanse. Siden trumfen satt 5-1 raknet det, tre bet.

Uten å ha analyserte spillet veldig inngående ser det for meg ut som 7 hjerter kan vinnes med åpne kort. Men da må det spilles på eksakt denne sitsen.

Den andre sparhonnøren må tas med det samme. Så A-K i ruter og mer ruter. Hvis øst nå får lov å trumfe med hjerter 3 blir det tretten stikk på kryss-stjeling. Det vinnes i så fall 3 x A-K i sidefargene + syv trumfstikk = 13.

Nord kan imidlertid etter A-K i spar og A-K i ruter sette i en «stor» trumf i tredje ruterrunde. Da må det trumfes over hos øst fulgt av A-K i kløver med sparavkast, så EN runde trumf for å ta bort syd sin ene trumf. Deretter presses med ruter. Hvis nord trumfer, trumfes over og vest har plutselig like mange trumf som nord. Trumfen kan tas ut i tre runder og vests hånd står.

Å spille slik er nok umulig i praksis. Det er helt med åpne kort og forutsetter at nord har fem trumf. Å spille på 3-3 sits i trumf er en betydelig større sjanse.

Beste slem er 6NT (eller 6 ruter) hvor det eneste som må til er 3-2 sits i ruter.

Om franskmennene meldte slem?

Nei, ved det bordet ble det en misforståelse, og det franske paret spilte 3 ruter! Storeslem ved det ene bordet, delkontrakt ved det andre! Så det ble kun 8 IMP til Frankrike.

Siste del (32 spill) av landskampen spilles torsdag fra kl. 18. Det er overføring på BBO, og også TWITCH/ZOOM overføring med dyktige kommentatorer. I morgen skal Bakke-Grude spille begge settene, og Helgemo-Helness, Brogeland-Lindqvist ett sett hver. Kvangraven-Lie har allerede gjort unna sin innsats i denne kampen.

Mer informasjon om denne landskampen med linker til TWITCH og tidligerere overføringer finner du her.

 

Ny nyhetsartikkel

Ting går ikke alltid som forventet, og turneringa i går er kanskje et godt eksempel. Jeg har fått fram resultater og selv om noen måtte møte racerne Alf Jan og Ragnar flere ganger, og noen fikk sjansen til å følge med på Norge-Frankrike to ganger, så er nok lista reell i forhold til det som ble spilt. Jeg har prøvd å lage ei PBN fil for å rapportere, men systemet vil ikke godkjenne turnerings ID'en jeg kopierer inn, så jeg må bare skrive resultatene manuelt.

1  Nilsen-Parthaugen   62,50    2  Lafton-Lunde  56,25    3  Knarud-Raanes   51,25    4  Seiersten-Seiersten   45,83   5  Blisten-Skiaker  45,31    5  Bergsli-Grua  45,31

7  Fallang-Holden   42,50

Ny nyhetsartikkel

Ny seier til Seierstens, gratulerer!

NYE OG STRENGERE KORONA-BEGRENSNINGER I BRIDGENS HUS

NYE KORONA-RESTRIKSJONER I BRIDGENS HUS I SKIEN Regjeringen har i dag meddelt nye og strengere regler for sammenkomster. Det er fra nå en grense på 20 personer for private sammenkomster i leide lokaler. Dette innebærer at klubbene i Bridgens Hus ikke kan arrangere turneringer med mer enn 10 par. Fra nå av vil SKIEN BRIDGEKLUBB ha påmelding til klubbkveldene våre – meld dere på via NBF turneringsmodul. Ta kontakt hvis dere lurer på noe. Skien 5.november 2020 Svein Markussen

Desemberbridge

Finn og Reidar vant Romjulsbridge 30.des  Spillstensiler

Anne og Martin Ivar vant 1-kvelds 16.des  Spillstensiler

Øivind og Rune K vant 1-kvelds 9.des   Spillstensiler

Leif og Helge vant 1-kvelds 2.des  Spillstensiler 

Bridgen tar pause inntil videre

Erna Solberg har tala: "Hold dere mest mulig hjemme. Ha minst mulig sosial kontakt med andre." Då gjer me som me får beskjed om.
Me kuttar livespelinga inntil vidare, og oppmodar om å bruka bbo/funbridge. Det vert arrangert fleire norske turneringar kvar kveld.
Så er det berre å håpe på betre tider♠️♥️♦️♣️

Ny nyhetsartikkel

Siden vi ikke kan invitere dere til førjulsbridge i Bridgehuset med julegrøt og julebrus denne helgen, ønsker vi å invitere deg til å møtes på RealBridge. På RealBridge kan man se hverandre og snakke sammen samtidig som man spiller kort.  

Det du trenger å gjøre er å trykke på lenken (kommer snart) og du kommer til innloggingen. Skriv inn navn, ID nummer (hvis du har medlemsnummer) og gi tilgang kamera og mic. "LOGIN" 

Påmelding til SMS 91767829 eller pr. Facebooksiden til Trondheim ungdomsbridge. Ingen startavgift. Parturnering. 15 spill. Makkergaranti. Vel møtt!
 

Nedstenging av klubben

På bakgrunn av nye nasjonale retningslinjer og den alvorlige smittesituasjonen i Larvik og Vestfold, ser styret seg nå dessverre nødt til å stenge ned Larvik Bridgklubb igjen.

Klikk på logoen for å lese hele saken.

POK har gått bort

Per Olav Kvåle - POK - gikk bort mandag 30.11. Han ble 90 år.
Per Olav var aktiv i Raumaknektene i mer enn 50 år.
Les mer ved å trykke på Artikkel