Avansert søk


Oktoberbridge

Kjell-Tore og Sigbjørn vant 28.okt   Spillstensiller

Tor-Bjørn og Harald vant 21.okt   Spillstensiler

Tor-Bjørn og Harald vant 14.okt  Spillstensiler

Leif og Helge vant 7.okt  Spillstensiler

 

MINOR ALT - Aa og Livgård i "boksekamp"


I den internasjonale lagturneringen som pågår på BBO havnet Aa-Livgård i noe som minnet om en boksekamp i nest siste kvalifiseringsrunde. Laget deres (FREDIN) hadde vunnet den forrige kampen og det så svært lovende ut med hensyn til å bli blant de fire beste som går videre til kvartfinale.

Mot lag BERTHEAU (to nederlendere og fire svensker) hadde det norske parets lag opparbeidet en solid ledelse idet jeg på morgenkvisten (New Zealand-tid) logget meg inn på BBO for å følge med. Så kom en stygg tapsrekke, 40 IMP ut på fem spill inkludert to spill som kostet 15 hver!

Det startet med -15 da de gikk doblede beter på fem-trinnet ved begge bord.

Den neste 15-imperen var verre. Hvordan oppfatter du denne meldesituasjonen?

Redoblingen må vel være SOS, og det ser nokså merkelig ut at syd kan finne på å passe på det. Og det ble da heller ingen suksess som vi kommer tilbake til om litt. Men la oss først set hva som skjedde ved det bordet Aa-Livgård spilte mot de svenske tvillingbrødrene Mikal og Ola Rimstedt.

Dette er mer normalt. Er det feil å melde inn 2 kløver i ugunstig hvis man bare ser på syds sine kort?

Hvis jeg skal være ærlig tror jeg det ville blitt innmelding 2 kløver fra meg også. Det er dog mange ekspert.par som bruker at innmelding på to-trinnet (spesielt i sonen) lover noe bedre kort enn mange vanlige turneringsspillere melder inn med. Men dette holder vel hvis man ikke skal være etterpåklok?

Mikal Rimstedt mente det og meldte altså inn 2 kløver. Det gikk to passer før Livgård gjenåpnet med en opplysende dobling som Aa gjorde om til straffedobling ved å passe.

Motspillet sviktet litt og de fikk «kun» +500 der det kunne blitt +800 slik som Rimstedt spilte.

Selv +800 for tre bet ville vært alt for lite da meldingene ved det andre bordet gikk slik at syd ble spillende 2 kløver redoblet!

Peter Fredin (nord) sin redobling er selvsagt ment som SOS og sier til makkeren: "Røm! Meld noe annet partner".

Men makkeren rømte ikke. Han må nok gjøre det selv om det ser litt ut som om det kan være fra asken til ilden. Det eneste syd kan gjøre er å si 2 ruter, og det går jo an å håpe at nord har femkorts farge. Her blir muligens 2 ruter doblet enda verre enn 2 kløver doblet, men mye bedre enn å spille 2 kløver redoblet! Det var ikke moro i det hele tatt. Motspillet feilet ikke, og «blodbadet» kostet derfor -1600! Spillet kostet 15 IMP, og selv om Allan og Terje hadde fått fatt i +800 som er maks ville de tapt 13 IMP!

Svenske Peter Fredin er som mange vet en kanonspiller helt i ypperste verdensklasse. Men han er en fargerik sådan. Merkelig nok har han vært involvert i en rekke dramatiske doblingssituasjoner opp gjennom årene. Det finnes flere artikler om dette, bare søk på The Fredin Double (eller lignende) på internet. I dette spillet ble det altså drama i forbindelse med en redobling, men det er vel ingen tvil om at det var makkerens feil at det ble så kostbart som det ble.

Peter Fredin med uheldig redningsaksjon da makkeren ikke var med på notene 

Thomas Charlsen som satt syd for De BOTTON meldte ikke inn 2 kløver, Han var veldig fornøyd med sin avgjørelse da vest etter 1 hjerter og pass fra Thomas sa 3 kløver som naturlig invitt til utgang! Da gikk det pass rundt, og Thomas fikk altså love å spille motspill mot kløverkontrakt i stedet for å svette seg gjennom en doblet kløverkontrakt som spillefører.

I vest sin 3 kløver ble det tre bet, +150. For Lag DE BOTTON var spillet verd 15 IMP siden syd ved det andre bordet meldte inn, og en ikke så veldig heldig redningsaksjon (men heldigere enn Fredin sin) kostet -1100 i 2 ruter doblet.

Det store flertall av syd-spillerne meldte inn. Det var åtte N/S-scorer fra +800 og oppover samt tre par som noterte +500 mot 2 kløver.

Etter den elendige perioden for lag FREDIN i deres kamp ble det litt mer normalt. De tapte kampen til slutt med 12 IMP og ligger veldig komfortabelt an på 2.plass. I praksis er Aa-Livgård sitt lag videre til kvartfinalen som starter etter siste kvalik-kamp i morgen.

Lag BOTTON fortsatte ondag trenden med ganske klare tap og store seiere i annenhver kamp, men de vinner kampene sine litt mer enn de taper. Laget ligger på 4.plass i puljen med vel 6 VP ned til den 5.plassen som ingen ønsker seg.

ALT MIX: TURBO RETT I TET!


Lag TURBO gikk onsdag rett i tet i ALT INVITATIONAL MIXED IV etter tre solide seiere.

Lag SILLA gikk på et tap i runde 8, men kontret med seier i neste kamp.

Med en kamp igjen å spille er det sikkert at lederlaget TURBO blir å finne i kvart’en, men det er gode muligheter for at de får følge av det andre norske laget som ligger på 10.plass. Det er imdlertid ikke mange VP opp til åttende, og lag SILLA skal møte det laget som ligger på sisteplass i siste runde.

I runde 7 kom et spill hvor det handlet mest om hvem som ble spillefører, og følgelig hva utspillet ble. (Giver syd, alle i sonen)

Gunn Tove Vist (syd) åpnet med 1 spar og hørte 1 grand fra Christian Bakke. Da sa syd 2 kløver som er konvensjonen Gazilli, og meldingen viser en sterk hånd. Nords 2 ruter viser 8+ HP. Syd viste hjerterfargen, nord fortalte om dobbelton spar, og de havnet til slutt i 3 grand med nord som spillefører.

Hvordan spiller du den kontrakten med hjerter konge i utspill fra øst?

Det er jo to farger man normalt vil vurdere å spille på med slike kort, kløver- og/eller sparfargen.

Hvis du prøver kløveren først og den ikke sitter snilt går det ikke å sette opp fargen, for spar ess må brukes som inntak for å spille kløver ess. I så fall må sparfargen sitte rundt. Men det er en slags illusjon hvis du ser på de sorte fargene i denne konteksten.

Den enkle spilleplanen som må føre til ni stikk oppdages er ved rett å slett telle sikre stikk og «enkle» stikk det er mulig å godspille. Det er åtte stikk fra taket, 2+1+2+3. Med hjerterhonnør ut er hjerteren plutselig potte tett, og det er god tid til å godspille ett ekstra stikk der!

Bakke stakk med hjerter ess og spilte hjerter 10 i andre stikk. Nå kan intet motspill stoppe han fra å godspille det niende i hjerter. Hvis de skifter til spar må han bare passe på å bruke kongen og avblokkere K-Q i kløver slik at det er inntak til nord senere for å få tatt det tredje kløverstikket. Bakke vant 2+2+2+3 = 9 stikk, og om kløverfargen hadde gitt fem stikk ville han fått to overstikk.

Pluss 600 var godt nok. Ved det andre bordet åpnet syd med 2 grand. Selv jeg som er tilhenger av ofte å få vist grandintervallet sitt tidlig selv med ikke helt perfekte grandhender synes det er feil med 5-4 i major. Etter 2 grand kan ikke åpneren få vist både femkorts majorfarge og firekorts farge i den andre majoren, og de kan stå i fare for å ikke finne en majortilpasning.

Det er imidlertid litt tilfeldig at det ble galt denne gangen som var fordi 3 grand spilt av syd var veldig vanskelig å vinne etter ruterutspill fra vest. Da det ble en bet ved det bordet vant lag TURBO 12 IMP.

De fleste vant utgang på dette spillet, men nesten en tredel av N/S-parene gikk bet.

For lag SILLA spilte Ann-Karin Fuglestad 4 spar, en bra utgang.

Hun fikk ruter dame ut som ble stukket før hun dukket en hjerter til dem. Dermed får hun utnyttet nords dobbelton spar som stjeleverdi.

Øst fortsatte med ruter, og inne på den andre honnøren spilte Ann-Karin hjerter ess og stjal en hjerter mens vest kastet en kløver. Så fulgte KQ i kløver. Vest stjal og spilte liten ruter. Øst satte i spar 8, men syd kunne stjele over med tieren. Så trumf til esset og kløver ess med avkast av den siste hjerteren. Vest kunne stjele i det stikket, men det var med originalstikk og det siste stikket forsvaret fikk. Spillefører tapte kun to trumfstikk og ett stikk i hjerter, +620. Det var verd 1 IMP da syd ved det andre bordet spilte 3 grand med ni stikk.

I kveldskampen møtte TURBO lag KODA som er et sterkt amerikansk lag. En svært solid kamp av de norske ga ganske klar seier. Vi kommer tilbake med et par spill fra den kampen i neste innlegg.

Resultater, lagoppstillinger bulletiner, butler osv. for denne turneringen kan du finne her.

Terminliste 2020/2021 + Høstturnering 1

Terminslista for 2020/2021 er nå lagt ut under menyen "Terminliste". Det kan bli justeringer, avhengig av om vi blir mange nok til 2 puljer etterhvert.

28. sept. tom. 12. okt. spiller vi en 3-kvelds ordinær parturnering, mest sannsynlig i 1 pulje. Styret ber alle som ønsker å spille om å melde seg på HER ELLER via henvendelse Johnny. Veldig fint om dere kan melde dere på snarest mulig.

VEL MØTT!



Resultat 8.oktober

Det møtte 6 par til siste runde av Høstturnering 1. Odd Roar og Kolbjørn vant med 72 %. Øystein og Jarle ble nummer to med 61 %, mens Knut og Brynjar tok tredjeplassen med 51 %.

Sluttresultat:

Odd Roar - Kolbjørn..............163,0 %

Bjørn - Asbjørn.....................154,0 %

Øystein - Jarle......................153,5 %

Knut - Brynjar.......................146,0 %

Ivar - Henning.......................124,0 %

Asle og Dag vant høstcupen

Slik ble resultatene når dårligst resultat er trukket fra:

Pl Navn                              Sum 3 beste

1 Lütken, Asle - Halvorsen, Dag 185,77

2 Syversen, Kenneth 185,12

3 Follestad, Audun - Granheim, Svein Magne170,62

4 Willoch, Thorbjørn - Skretting, Harald 170,02

5 Holm, Thor - Glenne, Vidar 169,87

6 Kristiansen, Fredd 168,87

7 Romanello, Paolo 166,97

8 Grima, Gilles - Vestad, Kristen Asbøll 161,90

9 Lund, Henrik 161,35

10 Reisvang, Helge - Vigander, Kristin 160,91

For fullstendig resultatliste se her>>>>

Knut Arild og Jonny vant Tusenlappen

Jonny og Knut Arild var best over fire kvelder blant spillerne med inntil 15IMP, og kan derfor dele 1000 kr mellom seg. Veldig artig! Gratulerer! Premien blir overbrakt ved neste passende anledning.

Frank vant den andre Tusenlappen sammen med sin vante makker. Det ble svært jevnt mot slutten, da flere nok hadde ønske om å melde seg på. Frank og Jo-Gaute fikk tilsammen 29p, Trond Magne 26p, Juul, Jørgen Petter og Stig fikk 25p, og John fikk 23p. I alt hadde vi 28 forskjellige spillere med i løpet av de fire kveldene.

Oppstart

 Hei hei.

Nå er vi igang igjen, og med en pangstart med fire og et halvt bord Jan gunnar og Edd tok kveldseieren med 64,5%. Vi gratulerer

Neste tirsdag er det simultan, og på grunn av smitteverstiltak kan vi ikke ha mere enn fem bord. Derfor blir det påmelding på bridge.no fremover.

Bridge tirsdag 29.09 og 6.10

Engerdal BK vil også stå som arragnør for bridge på BBO de to neste tirsdagene. Kveldene blir arrangert som rene klubbkvelder. Spilleavgifta blir fortsatt 50kr, der pengene som ikke går til registrering av klubbpoeng går til kretsens juniorsatsing.

Selv om det er elgjakt favner bridge på nettet spillere i hele kretsen. Vi håper derfor at tilbudet blir tatt godt i mot. Lykke til, eventuelt skitt jakt!