Avansert søk


NM par 2021

NM par 2021 arrangeres 2.-4. oktober.

Norsk Bridgeforbund er arrangør, og finalen skjer på Storefjell Resort Hotel.

  • Informasjon og resultater oppdateres på nmpar.com

Kretsstyremøte 2020-2. 17.juni 2020

Referat

Kretsstyremøte 2020-2. 17.juni 2020

Møtet satt kl 18.00

Til stede: Anne Grethe Dahlberg, Anne Hjemmen, Astrid Lindberg, Finn Leiang, Jan Føyner, Sven Pran

Forfall: Jan Peder Johannesen, Ove Tautra

 

Finn innledet med å orientere fra elektronisk møte 7.mai der  NBF og alle kretsene kunne delta.

Av spesiell interesse for oss er at Bridgetinget planlegges holdt elektronisk i september 2020 og at siste frist for KM Par nå er satt til 30.august.

 

Sak 05/20 KM Par

Jan J har booket Musikkhuset Greåker 30.august. Jan J blir turneringsregler mot honorar kr. 1500,-

Astrid ser på nødvendige forberedelser i forbindelse med Corona-situasjonen: Antall bord, bordplassering etc.

Det er fastsatt spesielle regler for dette mesterskapet både med hensyn til antall spill, antall dubletter og turneringsform.

Påmelding skal skje gjennom påmeldingsmodulen til NBF, men vil ikke være gyldig før startavgiften kr.250,- per spiller, juniorer kr. 100,-,  er betalt inn til kretsens konto 1503.92.08498.

Dersom det melder seg flere par enn det blir plass til vil tidspunktet for påmelding og innbetaling av startkontingent avgjøre hvem som får delta.

 

Sak 06/20 Årsmøtet 2020 (Kretstinget)

Styret vurderte tre alternativer:

1: Avvikle som et normalt, men forsinket kretsting i august eller september og nytt kretsting i mars 2021

2: Som 1:, men neste kretsting først i mars 2022

3: Kretstinget 2020 avlyses og det sittende styret fungerer videre frem til ordinært kretsting i mars 2021

Styret samlet seg om alternativ 3 som mest hensiktsmessig.

Vi er fullt oppmerksom på at dette vedtaket kan utløse krav om ekstraordinært kretsting fra forbundsstyret eller minst 1/3 av klubbene i kretsen (Vedtektenes $ 1-10)

 

Sak 07/20 KM Lag høsten 2020

Styret drøftet inngående mulige alternativer, men fant ingen mulighet til å kunne arrangere KM Lag 2020 på en forsvarlig måte.

Vedtak: KM Lag 2020 avlyses.

 

Sak 08/20 SM Lag november 2020/februar 2021

Det er ikke aktuelt med 3.divisjon i vår krets. Styret vedtok å søke Ski VGS om lån av lokaler til å arrangere 4.divisjon denne sesongen.

Sven kontakter Ski VGS og setter opp søknad. Finn kan påta seg å være turneringsleder.

 

Sak 09/20 Søknad fra Fredrikstad BK om økonomisk støtte

Sak 10/20 Kretspoengbonus, søknad fra sarpsborg BK

Søknadene ble behandlet sammen da de begge gjelder den spesielle økonomiske situasjonen mange klubber har kommet i denne våren.

Vedtatt at vi inviterer alle klubbene i kretsen til å redegjøre for sin økonomiske situasjon i den utstrekning de har problemer i forbindelse med Corona-situasjonen. Styret vil så vurdere støttetiltak basert på disse redegjørelsene.

 

Sak 11/20 Søknader fra Tempo om støtte til nybegynnerkurs og bridgelærerutdanning i 2019

Kretsstyret krever bedre detaljert dokumentasjon før vi kan behandle disse søknadene.

 

Sak 12/20 Andre saker

Sven informerte om kretsens to datamaskiner, den nyeste spesielt velegnet for tunge oppgaver som for eksempel store turneringer, den andre fortsatt hensiktsmessig for mer generelle oppgaver.

Han informerte også om erfaringene med DNB Regnskap (vårt nye regnskapssystem). Kretsstyrets medlemmer som vil kan nå få lesetilgang slik at de kan gjøre seg kjent både med systemene og med kretsens økonomiske situasjon.

Møtedato for neste kretsstyremøte ble ikke bestemt, men muligens i september 2020.

 

Referent: Sven

 

Sommerbridge - påmelding

Påmelding til onsdagens bridgeturnering er lagt ut på ruter

https://www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/8125

 På onsdag har vi kort til 12 bord. Meld dere på, førstemann til mølla. Har dere problemer med påmelding så ta kontakt med Eyvind på 40061201.

HØYT NIVÅ I MAJ ALT (1)


Lagturneringen the MAJ ALT INVITATIONAL på BBO fortsetter med kvalfiseringskamper. Det deltar 36 lag, og tirsdag kveld var seks kamper av 10 spilt. Etter det blir det sluttspill for de åtte beste.

Ingen av lagene med norsk innslag er helt med der oppe etter seks kamper, men etter fem var De BOTTON (Hoftaniska-Charlsen) helt oppe på 3.plass. Så kom imidlertid et stort tap mot GOLDBERG (med flere finske landslagsspillere) som med storseier tok ledelsen i turneringen. De BOTTON falt kraftig på listen, men de er fortsatt på skuddhold i forhold til en topp-8 plassering.

Lag VINITA er et profflag som har med Helness-Helgemo. De ligger rundt middels og har også en sjanse hvis de får til en sterk avslutning.

NORWAY WOMEN (Fuglestad, Harding, Vist, Heskje, Grude og Øigarden) får brynt seg kraftig i denne kvalitetsturneringen, og de har greid seg ganske bra med to seiere og en uavgjort så langt. Å spille mange kamper hvor det stort sett er bare internasjonale toppspillere er kanonbra for vårt damelandslags videre utvikling. 

Lag GILLIS har med fire norske spillere (Brogeland, Erichsen, Sælensminde og Lindqvist). De ligger litt under middels, men har kanskje fortsatt en sjanse til å spille seg opp på topp-8. Den sjansen så imidlertid ut til å glippe fullstendig i runde 6 hvor GILLIS lå ganske solid under mot NEDERLAND. En opphenting helt mot slutten gjorde at de nesten greide uavgjort.

Vi tar med de to gladspillene fra GILLIS sin avslutning mot Nederland, ett i dette innlegget og det andre kommer litt senere. Det første var det en litt kronglete 3 grand ved begge bord:

Der Nederland satt Ø/V gikk meldingene slik:

Østs 3 hjerter viste 5-5.

Mot vest sin 3 grand hadde Lindqvist et vanskelig utspill. Han kunne velge mellom å spille ut i enten spilleførers femkorts ruterfarge, eller hans kløverfarge. Atlernativ kunne forsøke utspill i østs femkorts hjerterfarge! Å spille ut singel spar er for ufyselig. Singeltonutspill i grand blir som regel bare dumt selv om det er i bordets først meldte farge, og denne gangen ville det ikke vært så ueffent.

Han valgte liten hjerter.

Spillefører la nieren fra bordet (øst), syd knekten og vest esset. Det fulgte nok en hjerter. Nord la lavt slik at østs tier vant stikket. Nå hadde nord K-8 i hjerter og to stoppere med Q-x-x hos øst. Spillefører gikk på kløveren med liten til kongen og Brogeland (syd) stakk i neste stikk kløver dame med esset før han skiftet til spar. Det ser ut som det er opp i østs saks, men det er jo ingen inntak til øst om han legger liten spar og vinner for tieren siden vests i så fall single dame vil blokkere. Spillefører stakk derfor med spar dame. Han visste ikke at kløver 10 ville falle under knekten, og det vel kanskje ordnet seg ganske greit om han hadde tatt den tredje kløverhonnøren og så fått stikk for nieren, men det gjorde han ikke. I stedet spilte han ruter mot damen. Nord la liten og damen vant stikket. Spillefører tok for A-K i spar og fikk den dårlige nyheten med hensyn til den fargen. I sluttposisjonen fridde han seg med liten hjerter som gikk til nords åtter. Her er de gjenværende kortene:

Idet nord tok for hjerter konge oppstod en vakker variant, faktisk noe såpass sjeldent som et skvisinnspill i motspill!

Lindqvist tok altså for hjerter konge, og spillefører hadde ikke noe godt avkast. Samme hva han legger blir det bet. Hvis han kaster kløver 9 spiller nord simpelthen kløver, og spillefører blir innspilt for å måtte spille unna ruter K-9. Spillefører valgte å kaste ruter 9 og holde igjen kn-9 i kløver, og han ville fått to stikk til slutt om nords tre siste kort hadde vært singel ruter ess og 10-x i kløver. Men slik det satt kunne Lindqvist ta for ruter ess og felle kongen før ruter 10 var betestikket!

Ved det andre bordet med Erichsen (vest) og Sælensminde gikk meldingene slik:

Her ble øst (Sælensminde) spillefører i 3NT.

Syd spilte ut spar. Sælensminde innså også blokkeringen i spar hvis han la liten fra vest og stakk med damen. Så spilte han en stor kløver som han fikk for. Fortsettelsen var hjerter ess og hjerter mot hånden (øst). Nord la liten, og det var et valg. Hvis hjerteren sitter 3-3 er det like stor sjanse å legge tieren som å legge damen. Men å legge damen gir en ekstra mulighet for fire hjerterstikk, at syd har knekten dobbel som han faktisk hadde. Hvis syd har kongen dobbel hjelper det ikke for fire hjerterstikk å legge tieren siden selv omden krever kongem for nord vil i så fall ha nok en stopper med knekten dobbel.

Sælensminde suste opp med hjerter dame og fikk den gode nyheten i den fargen da knekten falt. Han presset så ut hjerter konge, og nord stakk før han spilte kløver til syds ess. Derfra kom ruter til nords ess, og forsvaret hadde tre stikk. Nord puttet så spillefører inn på hånden. Det kan da se ut som om syd må få to sparstikk med J-9-x bak, i så fall en bet. Men idet Sælensminde tok en stor spar og oppdaget sitsen i den fargen hadde han innspillet klart samme hva syd kastet på den siste hjerteren. Hvis syd holder igjen bare spar (J-9-x) kan spillefører med tre kort igjen spille spar 10 (eller liten) slik at syd kommer inn og må gi spar tilbake til saksen. Syd kastet imidlertid en spar, og Sælensminde spilte spar 10 som ble stukket med knekten. Så måtte syd gi spillefører enten to sparstikk, eller gi han for de to minorkongene hos blindemann. Ni stikk, +400 og 10 IMP til lag GILLIS.

 

 

 

 

Gratulerer til Hans Rønning som fyller 95 år!

Torsdag 25. juni fyller vår alltid tilstedeværende, omtenksomme og mangeårige tidligere leder Hans Rønning 95 år.

De beste gratulasjoner kommer fra styret, medlemmer, familie og andre som kjenner denne hedersmannen.

Nå krysser vi fingrene for at koronapandemien etter hvert tillater at vi kan samles rundt bridgebordene på Nyborg til høsten.

Der Hans Rønning er blant de skarpeste spillerne.

Gratulerer med dagen!

UKE31

 

Glede ved å lykkes!

 Noe av det som gjør bridgespilling så populært er at det gir så varierte utfordringer. Man må velge fornuftig under meldingsforløp, som motspiller ved valg av utspill og som spillefører der det ganske ofte er mange muligheter for å komme vel i havn eller sikre et brukbart resultat. Underveis er man ikke alene enerådende, man må melde ved respekt for avtaler med makker, ikke presse for hardt på eller unnlate å aksjonere der det er god grunn for det. Tap og gevinst deles jo i paret og det får man ha respekt for og ikke alene bestemme. Rå-sjanser er sjelden populære, i hvert fall ikke om det går skeis!

 Onsdag ble det to ganger spilt Livsnytere og i siste så Terje Solli i Øst ut å få en tøff jobb med å klare kontrakten. V og ingen.

                              Sp D7

                              Hj D854

                              Ru J93

                              Kl D976

Sp J102                               sp AK65

Hj K2                                   hj AJ76

Ru D1065                           ru 87

Kl J1054                             kl K32

                              Sp 9843

                              Hj 1093

                              Ru AK42

                              Kl A8

Det gikk to ganger pass til Solli som åpnet naturlig med en 15-17 grand. Med 7 hp og tre tiere lurte jeg på om en invitt i 2 NT kunne prøves, men heldigvis besinnet jeg meg og passet. Dett var dett, Syd dro ut ru A og Terje så ikke altfor mange stikk, det så ut som en sliter! Nord la ru 3 (trodde det var styrke), men Syd valgte å skifte til hjerter 10 som løp til Terjes knekt. Han valgte å fortsette fargen til bordet og dro sp J og den løp rundt og vant! Feil av Nord ikke å dekke. Så kom kl J, og med liten fra Nord fikk den også løpe og dro esset i Syd. Sp 9 til liten dame fra Nord og esset vant. Ru 8 var fint kort nå, lavt fra Syd men Terje resonnerte rett ved å bruke damen. Da den holt kunne så sp 10 tas og på kl 4 kom 9-er, konge og liten fra Syd. Sp K sto og Nord som nå var «ute av trelling» sakte hj 8. Så da Solli dro hj A stupte damen og hj 7 var god som det 10. stikket. Opps klarte ikke å forsake seg så de tok siste stikk for kl D. +2,8 imp med veldig god hjelp av sits og motpartens trekk underveis.

 

 Et spill fra Hyggebridgen på BBO mandag denne uka der det var vansker å løse for å berge kontrakten. Ekstra problem er at man spiller mot ukjente motspillere og ikke vet hvordan deres stil er. Øst giver i gunstig sone. Terje åpnet selvsagt med pass, samme bud fra Syd men med 17 hp og jevn fordeling var 1 grand opplagt start fra meg. Nord passet, og Terje spurte etter majorfarge via Stayman 2 kløver. Da jeg hadde hjerter passet det fint og Solli oppvurderte sine 9 poeng inkl. fordeling til å rekke for utgang. 4 hjerter- men jeg ville jo lagt på hvis 3 hj var brukt. Hj D ut, skjul kortene imot og spill 4 hjerter som Vest.

                              Sp 862

                              Hj D

                              Ru DJ75

                              Kl K10764

Sp KD9                                sp A1075

Hj K654                               hj A1092

Ru AK2                               ru 964

Kl D98                                 kl 53

                              Sp J43

                              Hj J873

                              Ru 1083

                              Kl AJ2

 Problem, hva er utspillet fra, nesten aldri fra DJx, men kan være fra DJ dobbel eller D singel. Valgte å stikke i bordet og 2-  er på fra Syd.Kløver 3 til liten, 9 og 10 og Nord fortsatte med ru  D som jeg vant med esset.Kl D ble så spilt for senere å kunne stjele 3. kløver. Syd vant med esset og returnerte ru 10 som dro kongen min. Deretter stjal jeg siste kløver og spilte hj 10, lavt fra Syd og valget ble å la den løpe. Nord var utsolgt og sakte ruter. Nå var eneste sjanse at sparen satt gunstig, og derfor tok jeg sp K, så sp D og til slutt sp 9 til liten esset og knekten kom på fra Syd. Gullkortet sp 10 kunne så trekkes og Syd var fortapt. Stjeles det er det med original-stikk og jeg saker rutertaperen min og blir det sak av annen farge får jeg jo stikket, saker ruterern og kan spille ruter opp fra bordet. 10 stikk ga hele 86,8% i score.

 

 Namsos BK har alliert seg med Fredrikstad BK for sommerbridge på BBO tirsdager. Kommende uke blir også Larvik BK med på fellesturnering som for øvrig er åpen for alle. Vi skal starte litt tidligere, kl 18.30 med bare 22 spill. Dette for å bli klar til Forbundets siste åpne Festivalbridge 21,30 om vi ikke alt har fått nok!

 Her et spill som egentlig tvang seg fram, men se på hva Tom Gjøs i Syd skulle spille ut fra, og hva ville du gjort? Arne Marthinussen i Vest hadde åpnet med 1 ruter, pass fra Lars Helgesen i Nord og 1 NT (6-9/10 utren major 4- farge) og så gjenmelding 3 ruter fra Arne som undertegnede løftet til 3 grand med to ess, det burde rekke selv om majorbeholdningen var skral..

                              Sp J10953

                              Hj KJ8

                              Ru 654

                              Kl 105

Sp D8                                  sp 762

Hj AD73                              hj 65

Ru KDJ1042                       ru A8

Kl J                                      kl A98764

                              Sp AK8

                              Hj 10942

                              Ru 73

                              Kl KD32

 Spiller du nøytralt ut er nok hj 10 mest aktuelt. Aktive utspill vil vel stå mellom Kl K eller sp A. Hva ville du gjort som Syd?

Tom Gjøs valgte å spille sp A, fikk da se bordet med sp Dx og makker Helgesen la styrke med sp 2. 1 min etterpå var jeg bet. Sp K og sp 8 ga jo et lite håp om sparfargen 4-4 imot, men Lars kunne ta 3 stikk til i fargen. Dårlig spill, men slike skal også forekomme.

 

 Torsdag var det sommerbridge i SBK/ Båsmo BK og veldig mange uvanlige fordelinger kom opp. Det mest spesielle var nok denne: Syd giver og alle i faresonen.

                              Sp K1064

                              Hj D942

                              Ru D105

                              Kl K6

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp AD8763

                              Hj-

                              Ru -

                              Kl D1098543

 Syd har bare 8 hp men 7-0-0-7 i fordeling hører til sjeldenhetene! Han åpnet med 1 spar, Vest gikk innpå med 2 hjerter, Nord meldte 2 NT, sparstøtte 4+ og 10+ poeng og Arne Marthinussen hoppet så til 4 hjerter. 4 spar fra Syd, jeg var utmeldt med sp 92- hj A8765- ru KJ876- kl A med Arne valgte å melde 5 hjerter. Da Syd sto på med 5 spar kom det røde kortet opp fra meg! Det skulle jeg ikke gjort, 12 stikk var jo lett å vinne og 1050 i score ga dem 63,3%. Mange hadde altså vært ute og syklet, ikke rart, vi hadde 23 hp og de bare 17, men så var det fordelingen!

 

Sommerbridge på BBO, FBK & Namsos BK, 28/7, 30 par, M= 50%

1.Flemming Johnsen- Arne Jordestedt 61,95&

2.Lars Erik Thomassen- Jan Løvfall 60,44%

3.Magnus Larssen- Svein Gunnar Karlberg 59,48%

4.Olav Hjerkinn- Rolf Normann Hansen 58,93%

5.Jan Emil Græsli- Jøran Aunan 58,52%

  Dag Amund Lie- Øyvind Bronken 58,52%

7.Svein Grimstad- Roar Johansen 58,10%

8.Anne <Lise Fjælberg- Svein Arild Naas Olsen- 57,97%

9,Jan Steinar Mydland- Kurt Ellingsen 57,55%

10.Åsmund Stokken- Per Rømoen 57,14%

11.Frank Grande- Kjell Martin Johannessen  54,40%

12.Øystein Moræus- Claes Andersen 54,26%

13.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 53,57

14.Magnus Staven- Bjørn Halald Jensen  53,02%

15.Ktristin Kierck Aarnes- Erik Dybdahl 52,61%

16.Jens H. Gundersen- Roald Haugsberg 51,24%

17.Johnny Sørensen- Oddbjørn Bråteng 50,55

18.Kjell Aadahl- Terje Haug 50,14%

 

Sommerbridge på BBO, Sarpsborg BK & Båsmo BK 30/7, 32 par4, M= 50%

1.Lasse Magne Sylten- Svein nGunnar Karlberg 65,00%

2.Liv Bugge- Audun Gustavsen- 64,49 %

3.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 61,03%

4.Arne Tveiten- Roald Ellingsen 58,97%

5.Lars Helgesen- Tom Gjøs 58,72%

6.Per Rømoen- Svein Grimstad 58,21%

7.Simon Rasmussen- Rolf Normann Hansen n55,90%

8.JanEmil Græsli- Hallgeir Gåsø 55,51%

9.Kjell Aadahl- Terje Haug 55,31 %

10.Lars Erik Thomassen- Jan Løvfall 54,23%

11.Odd Arne Møllersen- Egil Joh Brekke 53,72%

12.Dag Amund Lie- Øyvind Bronken 51,03 %

13.Øystein Moræus- Claes Andersen 50,38%

14.Rosa- Mary Holdø- Erling Nardo Dahl 50,26%

15.Solbjørg Saltvik- Emil Holthe 50,13%

    Kirsti Mikalsen- Kristin Klerck- Aarnes 50,13%

Utsetter bridgen til etter bridgefestivalen

 På grunn av lite interesse har styret i Gudbrandsdal BK bestemt seg for å utsette oppstarten til etter bridgefestivalen

KM par info

Link : Turneringsreglement for KM par med tillegg pga corona.


Minimum antal spel har forbundet endra frå 60 til 50. Det vert spelt 54 spel i år.

Tidsskjema

 

 

Om nokon ynskjer å stå på reserveliste (ved fullteikning eller evt. avmelding), send mail til: sognogfjordanebridgekrins@gmail.com

Oppstart spilling ny sesong 11 august 2020

Hei alle bridgevenner,

Styret i Harestua Bridgeklubb har bestemt at vi starter å spille den 11 august, som er i henhold til oppsatt terminliste. Vi bruker de smittetiltak som Kløveress Bridgeklubb har brukt under Sommerturnering, som er godkjent av Kommunelege i Jevnaker. Vi sender også de tiltak vi gjør til vår Kommunelege i Lunner til info.

Trykk "Les mer..." for å lese mer informasjon om tiltakene.

Hilsen fra ordføreren på Lillehammer

Hilsen fra ordføreren på Lillehammer

Velkommen til Lillehammer!

Det er med stor glede vi igjen ønsker Norsk Bridgefestival – den 20. i rekken - velkommen tilbake til Lillehammer. Det er svært hyggelig å ha dere tilbake hos oss.

Bridge er et spill, men også for mange en lidenskap. Bridge engasjerer folk i alle aldre og samfunnslag. I disse tider er det ekstra godt å ha en hobby som gir anledning til avkopling og konsentrasjon. Selv med et stramt program, håper jeg dere får tid til å oppsøke og bli kjent med alt det Lillehammer har å by på. Vi har mange steder der dere kan oppleve god atmosfære. Dere er omringet av natur, kultur og ikke minst finner dere Norges mest kjente gågate, i Storgaten nedenfor hotellet. Legg gjerne turen innom en eller flere av de stedene som interesserer deg.

Vi er glade for at dere valgte Lillehammer!
 
Jeg ønsker arrangør og deltakere lykke til med årets festival, og håper den blir preget av fine opplevelser – både ved og utenfor spillebordet. Jeg oppfordrer alle til å vise forståelse for og forholde seg til de aktuelle smittevernreglene, slik at ikke unødvendig risiko tas. Så må vi tro at neste år vil gi mulighet for en «normal» festival.

Hjertelig velkommen til Lillehammer, til årets bridgefestival – og velkommen tilbake ved neste anledning.

Vennlig hilsen
Ingunn Trosholmen

Ordfører