Avansert søk


Fjerde Sommerbridgekveld ga ny årsbeste!

Martinus Birkelund og Roger Fagerdal vant fjerde sommerbridgekveld på ny årsbeste med 75,0, foran Torbjørn Ravlo og Helge Stanghelle med 57,1. På tredjeplass fulgte Viktor Kvandal og Per Breivik med 48,8.

I sammendraget etter fire kvelder leder Helge Stanghelle med 230,8 foran Martinus Birkelund med 229,2.

Se alle resultatene under les mer...

Ny nyhetsartikkel

I tilfelle det er flere som ikke har visst det, så kan dere se kortene, meldingene og resultatene. Åpne bbo, klikk på "hand records" i midten øverst på sida. Logg dere inn og klikk "get hands". Da kan dere finne gangen i turneringa, hvem dere møtte og % scoren. Bak hvert spill står det "movie or lin  traveller". klikker dere på movie og traveller så får dere opp korta og hva som ble spilt ved andre bord. Lykke til!

Ved å justere datointervallene kan dere finne det samme for andre turneringer dere har spilt, selv langt tilbake i tid.

Online 16/6

Først vil jeg graturlere Terje Nilsen og Erik Engum som var i form i dag, og vant ukens sommerbridge. De to leder nå sammelagt, knepent foran Helge Toft. Det er heller ikke langt ned til Vidar Kjøraas og Per Reidar Dale, på delt 4. plass.

Så til noe mindre hyggelig: Det er fremdeles mange som slurver kraftig med både alertering og annonsering når de spiller online. Hvis dette ikke bedrer seg må vi vurdere å bruke lovverkets kanskje strengeste virkemiddel; prosedyrestraff. Selvsagt er det noen som ikke vet hvordan de skal alertere. For disse finnes det en oppskrift på forbundets hjemmeside. En del andre later til å bare ikke bry seg. Dette er ikke akseptabelt.

Det er samme regler for alertering på BBO som det er i vanlig bridge ved bord, bare at man selv skal alertere sine egne meldinger. I tillegg skal man altså også (på BBO) alertere pass, dobler og redobler når disse er kunstige. Kunstig betyr i denne sammenheng at de ikke er for spill/straff. Det skal også alerteres "helt ut". Den vanlige regelen om at man slutter å alertere når man passerer 3nt, gjelder ikke på BBO.

Jeg har ikke sett noen bestemt begrunnelse for hvorfor det er andre regler på BBO enn i klubben, men reglene på BBO minner veldig om reglene ved bruk av skjermer. Det er ganske logisk at man alerterer mer og lengre når makker ikke kan ha nytte av at det. På BBO kan ikke makker se at du har alertert, og han kan ikke se hva du har forklart. Forutsatt at dette er gjort på korrekt måte! Forklaringer i "Table-kanalen" er fy-fy!

Husk at Bridge er en Gentlemans-sport. Man bør søke å være så opplysende som mulig.

Hvordan varsle om "suspekt" bridge?


Online bridge er ikke nytt, men omfanget av turneringsbridge online blir stadig større. Med det følger mistenksomhet om «uønsket oppførsel», eller for å si det rett ut, juks.

Og juks må stoppes!

For at spillere som faktisk jukser skal bli kastet ut av bridgen bør de diskes av bridgemyndighetene etter solid bevisførsel. Derfor må suspekte ting rapporteres. Det er imidlertid svært uheldig om beskyldninger blir fremkastet i all offentlighet før det er klart at det faktisk er noe galt som har skjedd. Mange som føler seg snytt og varsler i all offentlighet har kanskje ikke sett helheten i spillet. For dem er det likevel naturlig å reagere og spørre seg «ble jeg jukset»? De bør si fra, men hvordan? Det som blir feil er når sosiale medier blir brukt for raskt og spillere som kanskje ikke har gjort noe som helst galt lett kan bli identifisert.

Betyr dette at uerfarne spillere ikke bør stille spørsmål om noe som ser suspekt ut?

NEI!

Tvert imot, alle bør ha lov til å si fra om hendelser de synes ser merkelige ut. Den meldingen, eller spilleføringen som forekom kan dog være logisk selv om den som føler seg snytt aldri ville kommet på å melde eller spille slik selv. Det kan og bør likevel rapporteres! Da får bridgemyndigheten et grunnlag for å vurdere det. NBF har lagt til rette for en ryddig, konfidensiell behandling av disse tingene i sitt «FAIR PLAY SYSTEM».

For tiden kan mange mer eller mindre klare juksebeskyldninger leses i sosiale medier både i Norge og andre steder. I internasjonal bridge skjer det ting, der brukes kraftig lut for å få bukt med problemet. Også når det gjelder norske turneringer må det skje noe.

Her er hva Marianne Harding skrev på Facebook i forbindelse med en temmelig feilslått postering med headingen «Mistenkelig» forleden:

//Dere som spiller i NBFs turneringer skal slippe å tenke på dette selv. Dere skal slippe å sitte igjen med en uggen følelse etter å ha spilt mot noen i våre turneringer, og dere skal slippe å bære byrden med å ha en mistanke mot noen selv, og dere skal slippe å dele slike spill i forum som facebridge eller andre steder der folk (som kan være helt uskyldige) kan bli identifisert. Det dere skal gjøre, med alle slike spill, er å rapportere dem inn via NBFs fair play system. Dette gjelder både mistenkelige spill, og også episoder med ufin oppførsel fra makker eller motspillere. På den måten får vi oversikt i om det er en enkeltstående episode, eller om det er flere som rapporterer samme spiller slik at vi skal sette i gang en grundigere etterforskning av spilleren/makkerparet//

Merk hva Harding sier om at det på ingen måte er slik at man ikke skal si fra/spørre. Tvert om så oppfordres til det, men det bør altså skje konfidensielt, til NBF. Det vil ikke ta mye mer tid å sende en melding via dette systemet enn å poste noe i sosiale medier.

NBF har kompetente folk som vil vurdere slike ting. Flere av dem vil som oftest ta del i vurderingene for å sikre at det blir en ryddig og sikker behandling. Er det klart at det er ugler i mosen vil det bli fulgt opp og saken havne i disiplinærkomiteen. Bevises uønsket oppførsel (les: juks) vil de som har gjort det bli straffet.

Les mer om NBF sitt rapporteringssystem her.

Det går vel kanskje i noen tilfeller an å presentere et melde- eller spilleproblem selv om det er av denne typen i sosiale medier som for eksempel Facebridge hvis du har veldig lyst til å få synspunkter på et spill som forekom, men bare hvis det presenteres helt nøytralt. For eksempel bare et diagram og en meldesituasjon med spørsmålet «hva melder du?». Du vil få svar fra en haug med spillere, også eksperter. Ikke presenter det som «ugler i mosen» osv. med screenshots fra BBO med hele spillet og egne BBO-nicknames. Selv om en sladder spillerne man kanskje feilaktig mistenker for noe tar det sekunder å finne ut hvem det dreier seg om for de som ønsker det. Hvis det faktisk viser seg at det ikke er noe suspekt er å presentere det slik veldig uheldig.

Å bruke det konfidensielle rapporteringssystemet Fair Play er uansett det riktige. Forsøk å unngå sosiale medier for slike bridgehendelser selv om du er aldri så irritert.

Slik rapportering kan om du ønsker det skje anonymt. Men det er ikke flaut om du får til svar at det ikke var noe galt i det som skjedde! Tvert om uttaler forbundet at en lav terskel for rapportering er bra. Det kan nok føre til noen ubegrunnede saker til behandling av NBF, men det er mye bedre enn ubehagelige saker i sosiale medier.

Vi ønsker såklart å gjøre bridgen, også onlinebridgen ren. Det vi må finne ut er hvordan det kan skje best mulig uten å gjøre det veldig ubehagelig og stygt. Det er her jeg er fristet til å bruke klisjeen "vi må tenke flere ting samtidig".

 

ALT KAN LYKKES!


I dag får du et eksempel på at meldinger som ikke er anbefalt av særlig mange teoretikere kan lykkes godt i praksis. Spillet er fra en kamp i en lagtunering på BBO denne uken.

Først får du to spørsmål om valg av meldinger:

Spørsmål 1.

Du er i gunstig sone og spiller med et ganske standard system hvor grandåpningene er 14-16. Hvordan planlegger du å melde denne hånden?

De fleste vil vel svare at de åpner med 1 ruter. Er det noen argumenter for å åpne med 1 grand?

Å velge grandåpning med dette har vel flere argmunter i mot enn for. To dårlige dobbeltoner er ikke ideelt. Grandkontrakt kan godt havne på feil hånd, og vi kan misse en tilpasning i hjerter eller ruter hvis makker er så svak at han ikke melder noe. Dessuten ser kortene ut som de er mest egnet for trumfkontrakt. På den annen side får du vist styrken ganske bra med det samme hvis du melder 1NT. Et annet argument for en litt "off-shape" grandåpning er at du unngår et litt ekkel gjenmledingsproblem etter 1 ruteråpning og et sannsynlig svar 1 spar fra makker. Da må du velge mellom 1 grand som du er litt i sterkeste laget for, eller en gjenmelding 2 ruter, en melding du helst ville ønsket å ha sekskorts farge for å avgi. Enda et argument for 1NT er at du starter meldingene høyt, det blir på et hvis en slags sperreeffekt av det.

Spørsmål 2.

La oss si motstanderen til høyre åpner med 1 grand og du er i ugunstig sone. Du og makker har avtalt "LANDY", dvs. 2 kløver viser begge major. Melder du 2 kløver?

Det kan godt være riktig å melde seg på her, men fargene er svake og fordelingen er jo ikke særlig god. Hvis det ikke finnes tilpasning kan det bli kostbart. Jeg tror det har mer for seg å slenge inn en melding i parturnering, men for all del, også i lagkamp er det viktig å vinne delkontraktsspillene!

Dette skjedde i den nevnte kampen:

Øst valgte altså åpningen 1 NT med en hånd ikke mange "eksperter" vil velge det. Det fikk et veldig bra utfall for Ø/V da syd, toppspilleren Ashley Bach (verdensmester for par i 2016) meldte inn 2 kløver - begge major. Vest doblet for å vise "values", og doblingen er også en invitt til å straffedoble med god trumf. Hvis øst kan ta seg av hjertermelding så kan vest meget vel ta seg av sparmelding!

I den doblede 2 hjerterkontrakten må det nok bli minst -800. Den litt urutinerte spilleren på nords plass fikk problemer i en vanskelig kontrakt. Da røyken hadde lagt seg hadde hun fått kun tre stikk! Det betød fem doblede i faresonen, Ø/V + 1400.

Ved det andre bordet hvor makker og jeg satt N/S var spillet helt udramatisk. Øst åpnet på ett-trinnet og makker meldte inn 1 spar. Deretter gikk meldingene naturlig nok helt uten lyd fra oss, og vest endte i 3NT. Der ble det elleve stikk, Ø/V +460.

Dermed ga spillet hele 14 IMP, og det skjedde pga. østs litt utradisjonelle valg av åpningsmelding.

Alt kan lykkes!

 

Bør du alltid la dem beholde det sikre trumfstikket de har?


Hvis du spiller en trumfkontrakt og setter i gang med trumfen viser det seg av og til at en motspiller vil bli sittende med den høyeste trumfen – mastertrumfen.

Veldig ofte er det slik at det ikke er noen grunn til å gi dem det trumfstikket med det samme, men la dem beholde det. Det sikre stikket vil de jo få uansett, og du behøver ikke spille enda en trumf for å godspille trumffargen din! De stikkene du kan få i trumffargen vil du jo før eller siden få for uansett. Så dette blir motsatt av om du spiller grandkontrakt og jobber med å godspille en lang farge, da må du fortsette fargen og gi bort stikket med det samme slik at du har godspilte stikk i fargen idet du kommer inn igjen.

I grand er det ofte en kamp om å etablere (godspille stikk) før motparten har fått til det samme i den fargen de jobber med. I grandspill kan det selvsagt også være slik man har en haug med stikk som bare kan innkasseres, men det er som oftest slik at å jobbe på med en farge som ikke er gående er riktig spill både for spillefører og motspillerne.

I trumfkontrakt er det slik at å la dem beholde det ene trumfstikket de uansett å få er en slags hovedregel. Det er imidlertid ikke alltid slik. Husk å tenke gjennom hva som kommer til å skje i det videre spillet hvis du lar dem beholde det trumfstikket, eller hvis du i stedet gir dem det stikket med det samme.

Her et to spill som kom like etter hverandre i en lagkamp:

Øst spiller 4 hjerter og får spar konge i utspill fra syd til esset.

Her er det ingen grunn til å vente med å forsøke å ta ut trumfen.

Husk spørsmålet en alltid bør stille seg: kan jeg ta ut trumfen med det samme, eller «må jeg vente med det fordi jeg trenger den til noe annet?» – typisk kan det være å trumfe tapere på den korteste trumfhånden.

Hvis trumfen sitter 3-2 i denne 4 hjerterkontrakten er det et hverdagsspill. Etter å ha tatt ut motpartens trumf gir tre runder ruter avkast for en spar, og spillefører vil deretter tape kun til A-K i kløver, elleve stikk.

Du ser umiddelbart at en spar kan kastes fra øst på det tredje ruterstikket, men det haster ikke siden du ikke har tenkt å slippe dem inn tidlig. Det er ingen grunn til å starte med ruteren først!

Du går på trumfen. I andre trumfrunde oppdages imidlertid at syd har krav på trumfstikk. Det er ingen grunn til ikke å ta en tredje trumfrunde likevel. Etter tre store trumf sitter syd igjen med trumftieren – mastertrumfen – og den må han få for før eller siden.

Bør du gi han det stikket nå?

Nei.

Hvis du gjør det får jo forsvaret ett sparstikk, to i kløver og hjerter 10.

Du må bli kvitt spartaperen, så nå haster det litt. Du kjører i gang med ruter og rekker akkurat å få kastet spartaperen når det sitter slik:

Merk at om du helt unødvendig stopper trumfspillet etter to runder hjerter blir det bet. Du kanskje får litt panikk og tenker at «jeg må bli kvitt spartaperen» og feilaktig lar syd beholde 10-x i trumf og kjører i gang med ruterstikkene. Da blir det bet idet du spiller tre runder ruter og kaster spar, fordi syd stjeler i tredje ruterrunde med den lille trumfen. Så spiller forsvaret to store kløver – og de har tre stikk i alt – før nord spiller enda en ruter som gir syd to trumfstikk totalt fordi han får høyning for hjertertieren som da er singel.

Å ta tre runder trumf, så først spille ruter er her vel hva de fleste ville gjort, og det er selvsagt riktig spilt. Så dette spillet var vel greit og logisk, det var bare å la syd sitte med det ene trumfstikket han må få uansett.

Men det er ikke alltid det er riktig å la motspilleren sitte med «mastertrumfen» sin. Her er en kontrakt som ligner på den forrige, men ikke helt.

Du sitter nå syd og skal spille 4 spar med hjerter 10 i utspill fra vest til nords ess. På trumfesset kommer damen på fra øst, og nok en runde trumf bekrefter sitsen du allerede hadde en mistanke om, vest har krav på trumfstikk for tieren fjerde. Også her er det ingen grunn til å vente med den tredje trumfrunden, så knekten spilles. Vest sitter igjen med et sikkert trumfstikk.

Bør du også i dette spillet la motspilleren sitte der med mastertrumfen?

Nei, selv om spillene ligner litt på hverandre er konklusjonen stikk motsatt i dette spillet.

La oss si du lar vest beholde for trumftieren og går i gang med ruterstikkene. La oss si vest trumfer tredje gang. Da blir det fjerde ruterstikket liggende der borte på bordet uten inntak!

Om vest spiller kløver eller hjerter etter å ha trumfet i tredje ruterrunde spiller ingen rolle. Spillefører ender med å tape tre kløverstikk med denne sitsen, og sammen med trumfstikket blir det en bet.

Her kunne spillefører telle ti sikre stikk: 5 i spar, 1 i hjerter og 4 i ruter = 10. Men han fikk altså ikke tak i det fjerde ruterstikket.

Løsningen i dette spillet er å gi bort stikket til vest sin mastertrumf i fjerde trumfrunde fordi da kan ingenting stoppe spillefører fra å få fatt i sine stikk.

Det er mulige noen ser på kløveren som litt skummel. Det er den ikke fordi nord har tieren. Denne kløverkombinasjonen er en stopper uansett så lenge forsvaret ikke kan få gjennomspilt kløveren to ganger.

Hvis du gir vest for spar 10 i fjerde trumfrunde kan/vil vest spille kløver, men spiller han liten kløver legger du tieren. Øst vinner med knekten, men nords kløver K-x er nå beskyttet.

Om vest idet han er inne på spar 10 i stedet skifter til kløver dame dekkes med kongen og esset vinner stikket. Da har kløver 10-x blitt til den «nye» K-x siden forsvaret kun har knekten som er høyere, og 10-x er beskyttet siden vest ikke får komme inn igjen.

(Ja, det er riktig at kontrakten kan betes med kløver dame i utspill. Det går i så fall dame, konge ess i kløver, og da må øst for å bete ikke falle for fristelsen å ta for knekten for å gi vest en stjeling da det i så fall blir i bytte med det trumfstikket de uansett ville fått, og det blir siste stikket de får. Øst må i andre stikk skifte farge. Gjør han det får ikke spillefører tak i stikkene sine før forsvaret får ett trumfstikk og to kløverstikk til i tillegg til esset i første stikk. Det motspillet er imidlertid nokså vanskelig, og å spille ut hjerter 10 er også veldig normalt.)

Sommerbridgen i August

Sommerbridgen i Larvik I denne annerledes-sommeren har vi (med få unntak) måttet nøye oss med bridge på BBO. Vi har vært så heldige å få samarbeide med Larvik om sommerbridge. Arrangementene har vært meget bra – og mange Telemarkspar har deltatt. I neste uke (fra 3. til 7. august) anbefaler vi festival-turneringene som NBF arrangerer på BBO hver kveld kl 21.30. Sommerbridgen i Larvik fortsetter ut august, og vi håper på fortsatt god oppslutning resten av sommeren. Skien 28. juli Svein M.

Oppstart spillekveld høsten 2020

 Vi starter opp med spill 25.08.20 kl. 18:00 dere må melde dere på via nettet (link under) eller på telefon til meg 924 66 661, det vil koste 70 pr spiller grunnet økt kortavgift og annet smitteverns tiltak. Påmelding må gjøres senest søndag 23.08 

www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/8124