Avansert søk


Her er jeg, makker!

I lagkampserien "Den uheldige engerdøl" er vi nå inne i 5. runde av i alt 7 runder. Hvis du vil følge med på utviklingen kan du finne igjen turneringa under "Resultater". "Ruter 7" har en behagelig ledelse, mens det etter dem kniver flere lag. Etter 7 runder vil de fire beste lagene spille semifinale, for deretter en finale. 1. plass fra innledende vil kunne velge motstander til semifinalen av de to lagene på 3. og 4. plass. Både 1. og 2. plass tar med seg 0,1 IMP som fordel til semifinalene. I finalen spilles det uten fordel, og alt skal avgjøres etter 32 spill, ev. enda 8 spill i "ekstra-omgangen".

Vi vil åpne for tilskuere i semi-finale og finale; her er det bare å følge med!

Ruter 7 møtte Tolga denne runden, og vant med store sifre. I følgende spill var det Ruter 7 som traff best med motspillsignalene, og kunne innkassere 12 IMP:

NS meldte seg opp i 4 hj i syd ved begge bord. Innledningen var også lik med ruter-ess i utspill. Kløver-stjeling vil føre til bet, men hvordan skal vest overtale øst til å spille kløver tilbake?

Der Tolga satt ØV ble det vridd i spar med 2-eren fra vest. Når øst kom inn valgte han å spille tilbake igjen i spar. Dermed fordufta muligheten for kløverstjeling og kontrakta gikk hjem.

Geir satt som vest ved det andre bordet og vred spar-9 i andre stikk. Odd Harald leste denne korrekt som svakhet, og nå ble det naturlig å vri kløver i tredje stikk. Spillefører har fortsatt muligheten hvis han klarer å toppe ut vests hj-konge. Spillefører gikk dog naturlig inn på bordet på spar-knekt for å prøve hjerter-kutten. Odd Harald legger 9-eren nå, og da er det i praksis "umulig" for syd å gjøre rett (hvor er de andre hjerterne?)

Ikke helt umulig, og antagelig et spill Tolga gremmer seg over. Men det skal gjøres ved bordet, og man skal stole på hverandre. Fint gjort!

Ny verdensmester i klubben !

Anders og lagkameratene feide Polen av bordet i finalen og tok hjem et soleklar finaleseier online-vm i u-16 klassen!

VM tittel i U-16!


Norge vant online VM for juniorer, i U-16 klassen. I finalen ble Polen feid av banen med sifrene 101-46. Våre nye verdensmestrene heter Anders Brogeland, Nicolai Heiberg-Evenstad, Sigrunn Faag, Maren Idland Sægrov, Jørgen Lindaas Nordby og Elias Veines-Jensen.

Finalekampen var stort sett enveiskjøring. Her er et spill hvor begge de norske parene vurderte godt:

Først utspillsprøven Nicolai Heiberg Evenstad fikk som nord mot vest sin 3 grand.

Meldingene var etter polsk kløver hvor 1 kløver kan være flere ting, 2 ruter var naturlig og positivt svar, og 2NT viste en 12-14 NT. Kløveråpneren behøver ikke ha kløverfarge, men det står vel likevel mellom majorfargene når utspill skal velges her. Nords eneste farge er ruter, men det kommer jo minst fem ruter opp i bordet. I valget mellom spar og hjerter valgte Nicolai den litt sterkere sparfargen, og da traff han Anders Brogeland hjemme!

Anders (syd) hadde nesten til innmelding, men det var på to-trinnet, og at han ikke meldte var helt greit spesielt siden makkeren var der for han og spilte ut spar! Hvis N/S melder kan det jo hende Ø/V ikke kommer i 3 grand også. Sparutspillet gikk til liten fra øst og damen, og liten spar tilbake godspilte tre stikk til i spar for syd. Spillefører hadde kun en reell sjanse, ruter konge dobbel i saks. Han tok ruterfinessen, men nord vant med kongen og spilte sin siste spar. Anders tok sparstikkene, og nord var raskt frempå med svakhetskast i hjerter. Derfor ble det enkelt for syd å spille kløver etter sparstikkene, og dermed fikk N/S tak i hele syv motspillstikk, +300.

Ved det andre bordet med Norge Ø/V gikk meldingene slik:

Siden øst svarte 1 ruter var innmelding i spar mer opplagt på ett-trinnet, og N/S var altså med helt til 3 spar. Merk at 3 grand faktisk vinnes om den spilles av øst, men bare fordi syd har begge sparhonnørene slik at vests knekt blir en stopper. Elias Veines-Jensen (vest) og Jørgen Lindaas-Nordby vurderte imidlertid godt da de ikke trodde på 3 grand lenger, og normalt er det en dårlig kontrakt om sparkombinasjonen deres er kun en stopper. De havnet i 4 hjerter på 4-3 tilpasningen, og der tapte spillefører kun tre stikk. Med en fet +620 på blokka sammen med +300 fra det andre bordet ga spillet hele 14 IMP til Norge.

Det var ikke så mange sånne riktig store svingspill i finalekampen, men Norge vant en haug med spill rett og slett fordi de spilte bedre bridge.

GRATULERER!

 

 

Flying start!

Frank spilte seg til topps på onsdagens sommerbridge, sammen med Inger Marie fra Stange BK. Som alltid, når vår langbeinte venn er på hugget, etterspørres dyptplyende analyser av suksessen. Frank kunne melde om god flyt, og fikk en "flying start" i første spill:

John satt i nord og angrer kanskje på at han ikke utnyttet en av fordelene ved Multi? I 3. hånd åpnet syd med 2 ru, "Multi". Det er tusen varianter av denne, men hovedsaklig viser den langfarge i major under åpning. Frank passer på sin tur, og får ufortjent en ny sjanse når John i nord ikke velger å passe ut med sin gode ruterfarge. 2 ru med pass rundt ville god score for NS.

Når Frank får muligheten på ny har han nådd "aggressiv" i sin "passiv-aggressive" meldestil og HOPPER til 3NT! Snakk om komme sent, men godt.

John har et naturlig ruter-utspill i nord. Men skal han spille ut liten ruter eller ruter-honnør?

John spiller liten ruter ut, slik de fleste av oss ville gjort, og Frank plukker hjem 10 stikk for hjemgang.

Trondheim vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge

Trondheim vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge

Etter utrolig spennende innledende gruppespill, og finale mot Flekkefjord, kan vi kåre Trondheim: Ida Malene Andersen, Thomas Tøsse, Herman Ørn Walbye Mikkelsen og Alijan Nazari som vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge 2019/20. Norsk Bridgeforbund gratulerer!

Trondheim vinner av Norsk Skolemesterskap i bridge!

Etter utrolig spennende innledende gruppespill, og finale mot Flekkefjord, kan vi kåre Trondheim: Ida Malene Andersen, Thomas Tøsse, Herman Ørn Walbye Mikkelsen og Alijan Nazari som vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge 2019/2020.
Norsk Bridgeforbund gratulerer!

Les hele artikkelen her 

De to trønderske lagene spilte innledende gruppespill i to puljer: Gul pulje og rød pulje

Gull til Trondheim, sølv til Flekkefjord, bronse til Høyland og Øygård ungdomsskole og fjerdeplass til Leirfjorden/Ura.