Avansert søk


Sammenlagt etter 7. spillekveld i sommerbridgen

 Svein og Finn til topps. Svein overtar sammenlagt.

Det er de 7 beste scorene som teller sammenlagt. 4 gjenstår.

 

Resultatlista kommer ikke før i morgen, ikke fordi den er trist lesing - for noen, men jeg har "gjort opp" ved hjelp av Sjødals oppskrift. Mye enklere for meg, men forbundet må legge inn resultatene på hjemmesida dagen etter at de blir sendt.

Tron

Sommerbridgen på nett/BBO - sammenlagtpremiering

Det er besluttet følgende sammenlagtpremiering i sommerbridgen som varer fra 5. mai til 25. august: 

  • Det er enkeltspillere som premieres og det er spillerens 8 beste resultat i perioden for sommerbridgen som premieres
  • De 5 beste - uansett "gradering" - premieres med henholdsvis kr 300-250-200-150-100
  • I tillegg premieres de to beste med maks kløvernål med kr 200-150 (da teller kun kvelder der de har spilt med makker med max ruternål)

Lykke til med innspurten i sommerbridgen, og pass på å finne deg en makker og ha det gøy 

MORTON'S FORK - På "luft"


I forrige uke handlet det i noen innlegg (bl.a. en video) om å få mest mulig ut av sine honnører. Å få motstanderens honnør til å "go on air" er ofte gunstig, dvs. de må bruke for eksempel et ess samtidig som du ikke bruker annet enn småkort er av og tilveldig gunstig. Da beholdes egne honnører som gjør det lettere å få stikk i fargen senere i spillet. Dette oppstår i forskjellige forkledninger, noen helt enkle, andre litt mer avanserte. I dag skal vi se på en avansert variant av dette, og det dreier seg om en teknikk som i bridgeterminologien kalles "Morton's Fork" (Morton's Fork er jo engelsk og betyr direkte oversatt Morton sin gaffel, men det blir forklart slik i English dictionary: "a dilemma, especially one in which both choices are equally undesirable"). Det er situasjoner hvor motspilleren kan ta et stikk, eller ikke ta det, men spillet er slik at det er et valg som er av typen "pest eller kolera". Samme hva han gjør kan spillefører utnytte det.

Jeg har hentet frem at gammelt klassisk Morton's Fork-spill som visstnok Charles Goren og Omar Sharif har æren for.

 

Det ser ut til å være en slem som er avhengig av ruter konge i saksen. Spillefører vet jo ikke hvordan det sitter, men den dårlige nyheten idet blindemann kommer opp er at vest er favoritt til å ha det kortet. Vest har trolig alt av uteværende honnører slik som meldingen har gått her.

Hjerter ess gir ett avkast. To kløverstikk kan enkelt godspilles og gir ett avkast til, men fortsatt har syd A-Q i ruter. Det kan se ut som om det blir en taper i hver minorfarge - en bet?

Ikke hvis du kjenner til Mortons Fork!

De som ikke gjør det vil kanskje vinne med hjerter ess med det samme og kaste en ruter. Første tips er at det hjerteresset haster det ikke med, noe du får se ganske snart. Derfor legges liten hjerter fra nord, og syd trumfer.

Mange vil så ta ut trumfen fulgt av kløver knekt eller kløver til knekten. Vest stikker med esset, han bær jo være "happy" over at han kan bruke sitt ess på noe annet enn "luft". Da ser det slik ut:

Det blir bare de nevnte to avkastene på nords vinnere i hjerter og kløver, for øst holder kløveren. En rutertaper til slutt gir en bet.

Det er kløverspillet som er nøkkelen her. Du vet vest har kløver ess, og her er det om å gjøre å få han til å ta det uten at du må skusle bort en stor kløver.

Hjerterutspillet trumfes altså, og hjerter ess ligger der borte og skaper den "gaffelen" vi ønsker å ha. Trumfen tas ut i to runder, så spilles kløver 2 fra syd, ikke knekten. Vest får da det valget - stikke opp eller ikke - hvor ingen av hans to muligheter går bra for han. Hvis han ikke tar for esset stikker nord med kløver dame, og i neste stikk spilles hjerter ess med avkast av kløver knekt. Det eneste forsvaret får for er i så fall ruter konge.

Hva skjer om vest stikker kløver 2 med esset? Da får han det esset "på luft" fordi du følger med liten kløver fra nord, og det ser slik ut:

Vest tok altså for kløver ess idet du spilte toeren fra syd, og hadde han ikke gjort det ville han som allerede nevnt ikke fått for det. Det var derfor det var gunstig å la hjerter ess ligge i starten, for det vet ikke hva du ønsker å kaste på det.

Forskjellen fra om kløver knekt blir spilt er at nå har spillefører fått godspilt tre kløverstikk (to kløveravkast). I dagramsituasjonen kastes en ruter på hjerter ess, og etter å ha tatt stikk for kløver knekt gir nords K-Q i kløver to ruteravkast til. Spillefører har igjen kun ruter ess singel - tolv stikk uten at vest kunne gjøre noe som helst med det!

 

Oppdatering om NM for klubblag

Oppdatering om NM for klubblag

Utvalget for turneringsvirksomhet (UTV) har besluttet at NM for klubblag avsluttes tidlig på høsten. 

Egil største poenghai ved halvårsskiftet

Til saman 31 spelarar har hanka til seg klubbpoeng på Sauda bridgeklubb sine spelekveldar så langt i 2020. Egil Nerheim tok sigeren mandag 29. juni saman med Tore Seim, og sikra med det førsteplassen på poenghai-lista ved utgangen av juni. 

Skolemesterskapet - grupper trukket

Skolemesterskapet - grupper trukket

Skolemesterskapet i bridge spilles lørdag 6. juni, på BBO. 8 lag fra Rana, Sandnessjøen, Trondheim, Orkanger, Oslo, Asker, Flekkefjord og Sandnes deltar.

Søknad om MVA-kompensasjon for 2019

Søknad om MVA-kompensasjon for 2019

Vi har i dag sendt ut epost til alle krets- og klubbledere, samt alle krets- og klubbkasserer om MVA-kompensasjonen for 2019.  

Femte kveld i Sommerbridgen ga en årsbeste

Sverre Selfors og Per Tjelmeland vant årets femte sommerbridgekveld med gedigne 76,0 foran Oddbjørn Handå og Helge Stanghelle med 59,0. På tredjeplass fulgte Sturla Dahle og Brynjar Karlsen med 47,0.

I sammendraget leder Helge Stanghelle med 289,8 foran Martinus Birkelund med 272,2.

Se alle resultatene under les mer...

Gode kort til ingen nytte


Serien med ALT INVITATIONAL-turneringer for lag fortsetter på BBO. Denne uken pågår en turnering for mix-lag, ALT MIX 2.

Også i denne turrneringen er det åtte inviterte lag med stort sett velkjente, internasjonale spillere i lagoppstillingene. Geir Helgemo spiller sammen med Jessica Larsson på lag DONNER. De vant sin første kamp, men tapte så mot RED SEA, en kombinasjon av israelske og østeuropeiske spillere. Det skal imidlertid spilles syv kamper (alle mot alle) før det blir semifinaler og finale.

I disse ALT-turneringene spilles de samme spillene i alle fire kampene. Her er et spill som ga utslag flere steder, og dette er som vi har vært inne på her i bloggen i de siste enda et spill som viser at honnørpoeng ikke alltid er nok.

GIVER ØST, ALLE I SONEN

Der lag DONNER satt Ø/V gikk det galt for dem uten at noen gjorde noe direkte feil, kanskje med unntak av syd som på en måte vant spillet for lag RED SEA.

Som giver åpner du med 1 grand, 15-17. Makker overfører til hjerter med 2 ruter, og nord melder inn 2 spar. Du passer, syd passer også, og makker kommer tilbake med 3 spar, krav. Vi skal altså melde utgang, og du en enkel 3 grandmelding nå. Da kommer syd litt overraskende tilbake med 4 spar etter å ha passet først på 2 spar. Det går to passer til deg og du tenker vel at nå får det være nok og dobler. Men hva spiller du ut? 

Det virker veldig naturlig å spille ut hjerter konge. Makker har tross alt vist verdier for utgang og vist femkorts hjerter. Men det utspillet skulle vise seg å være helt forferdelig:

Jeg synes syds meldinger er feil. Hvorfor passe på makkerens 2 spar å la Ø/V få snakke sammen for så å melde 4 spar i sonen etterpå? Dessuten kan pass på 2 spar bli feil fordi N/S godt kan ha en opplagt utgang hvis nord er litt sterkere for sin innmelding (vest har jo ikke vist noen verdier så langt i meldingsforløpet). Men som det av og til er, en dårlig strategi kan godt fungere i enkeltspill, og her ble det suksess for den israelske damen på syds plass.

Etter hjerter konge i utspill mot nords 4 spar doblet gikk det raskt. Spillefører fortsatte med hjerterstikkene og kastet begge sine kløver. Øst kunne stjele i tredje hjerterrunde, men deretter fikk ikke forsvaret mer enn for trumfkongen og ett stikk i ruter. Ti stikk til N/S, +790. Minorfarge i utspill gir en bet.

Ved det andre bordet var DONNER sitt N/S-par med til 3 spar før motparten meldte videre og til slutt havnet i 5 kløver som vest skulle spille. Etter hjerterutspill og to stikk til syd i den fargen skiftet syd til spar som vest trumfet. Det ser nesten ut som om utgangen kan vinnes slik at RED SEA kan notere seg for utgang i begge retninger. For det etter denne starten er det ikke noen flere tapere, men et godt stykke unna elleve stikk for det. Det ble for tungt å få til alt og skrape sammen nok stikk, og spillefører gikk en bet. Pluss 100 til DONNER var langt i fra nok mot resultatet ved det andre bordet, og spillet ble tapt med 12 IMP.

Ved de åtte bordene varierte naturlig nok resultatene på dette spillet en hel del. Ett Ø/V- par gikk to bet i 5 kløver, et annet fem bet (!) i 4 hjerter udoblet. Ett par vant 3NT som Ø/V, en kontrakt som kan betes. Det kom spar ut, og idet spillefører fikk lov å vinne for spar konge hadde han ni stikk siden kløveren ordnet seg. For å bete 3NT må nord stikke med spar ess og skifte til sin single hjerter. Da får syd fire hjerterstikk som sammen med spar ess i første stikk gir bet. 

To Ø/V-par fikk tak i en doblet bet mot nords 4 spar etter minorfarge i utspill, bla. danske Dennis Bilde - Christina Lund Madsen. I deres kamp ville de imidlertid vunnet 8 IMP selv om øst hadde bommet utspillet og noteret seg for -790! Det var fordi lagkameratene som N/S ble doblet i 3 spar. Den står jo alltid (730), men da øst spilte ut hjerter konge ble det to doblede overstikk og +1130 til N/S. To overstikk? Joda, etter hjerter ut og mer hjerterspill trumfet selvsagt øst i tredje hjerterrunde. Men så forsøkte han sparskift (han så ikke nords hånd) i et desperat forsøk på å bete 3 spar doblet ved å få tatt vekk trumf fra syd slik at Ø/V kanskje kunne få flere ruterstikk. Men det skiftet kostet enda ett stikk, og med elleve stikk til N/S og +1130 ga spillet 16 IMP. 

 

 

HVA SKJER A?

Ja nå har det vært taust  fra oss lenge.... Håper det står bra til med dere alle sammen 

For de som følger Ludvig sine flotte nyhetsbrev, har dere nok fått med dere at vi tar sikte på å åpne klubben igjen 18. august. 

Før den tid må vi få på plass en god del endringer for å imøtekomme smittevernreglene som gjelder. Det skal vi få til og det skal føles trygt å spille i klubben igjen.

Vi gleder oss og ønsker alle en god sommer!

Med bridge-abstinens,- Elisabeth