Avansert søk


ALT 5 og avtaler


Det har startet nok en ALT-turnering for lag på BBO. Åtte lag stiller, og det blir etter innledende runder semifinale og finale.

Det har ikke deltatt så mange nordmenn i disse ALT-turneringene. Denne gangen er det to lag med norsk innslag. Boye Brogeland, Espen Lindqvist, Erik Sælensminde, Tor Eivind Grude og Christian Bakke er på lag Gillis sammen med Simon Gillis fra England (født i Skottland). Laget deres fikk en svak start med to klare tap i de første kampene.

På lag De Botton som vant ALT 2 spiller som vanlig Thor Erik Hoftaniska og Thomas Charlsen. Deres lag fikk en veldig god start og leder etter to kamper.

I kampen mellom GUPTA og GILLIS var det en del store svingspill. Her er ett som gikk i favør av GILLIS.

Curtis Cheek åpnet med Multi 2 ruter, og Huub Bertens spurte med 2 grand. Merk at Brogeland (nord) passet i første omgang med kort som mange antagelig ville tråkket til så høyt de kan med det samme, spesielt i gunstig sone. Passen førte faktisk til en misforståelse mellom øst og vest. Her hadde ikke Bertens-Cheek gode nok avtaler i den litt uvanlige situasjonen at det kom en innmelding andre gangen.

3 kløver viste minimum, fortsatt ukjent majorfarge, og 3 ruter spurte igjen. Da kom altså plutselig 4 kløver fra nord, og 4 hjerter fra øst ble forklart som (av han selv til mortparten) «spades (!), undiscussed». Har du og din favorittmakker klare avtaler for slikt?

Merk at Lindqvist (syd) ikke ga lyd fra seg med den fine kløvertilpasningen. Det er av og til lurt å ikke fortelle motparten de har supertilpasning. Bertens passet også på 4 hjerter uten å vite sikkert hva makkeren hadde i hjerter. I den kontrakten ble det tretten stikk siden dobbelfinessen i ruter gikk.

Her er meldingene ved det andre bordet hvor Grude-Bakke satt Ø/V.

Grude klinket til med 3 spar i ugunstig sone etter mottoet (som jeg liker) «syv-korts farge er syv-kortsfarge!». Idet Bakke meldte hjerter, og nord (Lorenzini) gikk innpå med 5 kløver hadde Grude såklart til å støtte. Bakke meldte slem over syds (Bessis) 6 kløver, og spillet var allerede vunnet mot resultatet ved det andre bordet siden hjerterslem er bombesikker.

Nå stampet nord i 7 kløver, en god avgjørelse mot det han antok var +1430 til Ø/V. Det var litt farlig (i teorien), for Ø/V kan jo noen ganger melde 7 hjerter som står, og det gjør jo storeslem i hjerter her! Grude passet på 7 kløver. Det er kravpass, og for å gjøre det må han normalt ha førstekontroll (typisk renons) i motpartens farge. Hvis han ikke har noe ønske om å høre 7 hjerter fra makkeren vil han alltid doble i den situasjonen. Bakke syntes nok var nok og doblet 7 kløver. Det er jo riktig meldt selv om det denne gangen sitter så gunstig at det er tretten stikk i hjerterkontrakt. Storeslem er jo veldig dårlig her om man ikke ser den heldige sitsen. Å melde lilleslem er bra, men egentlig ganske hardt meldt det og.

Stampen i 7 kløver gikk fem doblede bet, +1100 til Ø/V, og lag Gillis vant 11 IMP på spillet.

HØYT NIVÅ I MAJ ALT (2)


I skrivende stund (onsdag kveld) pågår runde 9 (av 10) i kvalifiseringen i MAJ ALT INVITATIONAL på BBO. Vi kommer tilbake til det, men tar med et spill fra runde 6 hvor lag GILLIS fikk til en fin opphenting mot slutten av kampen mot Nederland.

Hvordan vil du og din favorittmakker meldt disse kortene med øst som giver og ingen i sonen (motparten passer hele tiden)?

Er det en god, eller veldig god storeslem? 

Hvis kløveren gir seks stikk (4-3 sits) er det tolv toppstikk i grand, og tretten om også ruteren sitter 3-2. Det er bedre i ruterkontrakt. Der kan kløveren godspilles ved å trumfe kløver hvis fargen sitter 5-2. Faremomentet i 7 ruter er at ruteren kan sitte 4-1, men det sitter jo 3-2 i 68% av tilfellene. Derfor er 7 ruter en bra storeslem, og ved bordet vet jo ikke spillerne om makkeren kanskje har enda litt bedre ruter. Om en av dem har ruter knekt er det nesten bankers i 7 ruter, og om en av dem har i alle fall ruter 10 er det også en kanonbra sjanse. Dette er nok en storeslem du ønsker å være i da den må være bra, og kan være enda bedre.  

Sælensminde-Erichsen hadde tilsynelatende ikke store problemer her. Det startet med 1 hjerter-2kløver og 2 ruter fra åpneren. Vest høynet til 3 ruter som krav. Deretter fant vest ut at det måtte være en bra sjanse i 7 ruter siden øst underveis fikk vist hjerter ess og ruter konge (to Keycards). Slik så hele spillet ut:

Det var ingen problemer med å vinne tretten stikk, kløveren kan godspilles med en stjeling, og vests lille spar kastes på den andre hjerterhonnøren. Sælensminde tok faktisk to kløverstjelinger hos øst etter trumf ut til kongen og en trumfrunde til med esset. En stjeling er nok siden fargen deretter går. Han lot motparten beholde en trumf og stjal en kløver. Så spar til esset og nok en kløverstjeling. Da måtte han komme seg over til vest for å ta ut den siste trumfen. Først ble A-K i hjerter innkasssert med sparavkast. Så trumfet han en spar, tok for trumf dame og hadde igjen de fire største kløverne. Å stjele to kløver garderer kun mot 6-1 i kløver, og i så fall må den med seks kløver ha den tredje trumfen. Han spilleplan kan kanskje i teorien gå galt om den andre hjerterhonnøren blir stjålet, eller det blir overstjeling idet han trumfer seg over til vest i sluttposisjonen. Slike helt megaskjeve sitser er dog nesten umulig i praksis i dette spillet hvor motparten altså ikke var med i meldingene utenfor sonen. Som sagt, uansett plan blir det enkelt tretten stikk slik det satt, men siden kløveren satt 5-2 er det ikke nok stikk i 7 grand.

Nivået er som sagt bra i MAJ ALT. I dette spillet som er en tøff, men fin storeslem var hele 18 Ø/V-par 7 ruter og noterte +1440. Ingen hadde rotet seg bort og stoppet i utgang, men noen få par var i 7 grand og gikk bet pga. kløversitsen.

 

Sommerbridgen er i gang!

10 par stilte opp i årets første Sommerbridgekveld.

Kveldsvinnere ble Roger Fagerdal og Leif Riksvoll med 62,0 foran Tove Fjellstad og Brit Perly Nyheim med 56,0. På tredjeplass fulgte Sverre Selfors og Eilert Skonseng med 55,6.

Husk å delta neste spillekveld tirsdag 2. juni! 

Spill fra BBO - onsdag


Det gjenstår kun en kamp i kvalifiseringen før MAJ ALT INVITATIONAL skal avgjøres via kvartfinale, semifinale og finale. Før den siste kampen ser det mørkt ut for lagene med norske spillere. DE BOTTON har vel kanskje en teoretisk sjanse til å bli på topp-8, men i praksis vil nok sluttspillet gå uten norske spillere.

Det norske damelandslaget har fått kjørt seg i det sterke feltet, men de har fått til flere gode kamper. I runde 9 mot engelske BLACK ble de fullstendig feid av banen. De norske damene ble dog litt urettferdig behandlet i den kampen da to slemmer som var avhengige av at ruter konge satt i saksen ble meldt av BLACK. Finessene gikk bra, og om begge finessene hadde røket ville det gitt over 40 IMP motsatt vei! NORWAY LADIES kom imidlertid sterkt tilbake mot MELTZER i neste kamp. Det så lenge ut til å kunne bli norsk storseier, men dessverre ble det en svak avslutning. Til tross for 0-25 på de tre siste spillene ble det seier med 10 IMP. Vi tar med et spill fra gladperioden i den kampen, men først litt om en fargekombinasjon fra et spill som ble fortalt i et innlegg i går.

For en tid siden ble en fargekombinasjoner omtrent som denne diskutert her i bloggen:

Den fargen vi gjennomgikk da var enda tettere, absolutt "alt" utenom kongen og knekten. Det ble reflektert rundt hva som er beste måte å spille fargen på for fire stikk, forutsatt at det er overganger osv., teoretisk sett. I praksis er det imidlertid flere hensyn å ta enn matematikken!

Med den kombinasjonen som oppstod i onsdagens kamp mangler åtteren og syveren for å gjøre fargen helt tett. Om fargen er helt potte tett (unntatt de to honnørene) vil for eksempel single honnører ikke være et poeng. I spillet som ble presentert i går hvor det tidlig så ut som om hjerteren helst burde løses for fire stikk var det naturlig å starte med hjerter ess og mer hjerter. Begge følger med småkort i første runde, og idet det spilles mot Q-10 fjerde gjenværende følger nord med nok en liten hjerter. Damen eller tieren? 

Hvis hjerteren sitter 3-3 og de har hver sin honnør er det 50-50 hvis du ikke har noen informasjon. Det kan like godt være riktig å spille på kongen hos nord (forlange damen fra øst) som knekten (ta finessen). Så la oss se bort fra 3-3 sitsene hvor det er hipp som happ. Hva om det sitter 4-2?

La oss si du etter esset og liten mot øst legger tieren og nord har fire hjerter. Hvis tieren da drar kongen så det slik ut fra start:

Finessen lyktes, men det hjelper ikke for å få fire stikk i fargen. Du får nok en hjertertaper uansett til nords gjenværende knekt dobbel. Hva om vi bytter plass for knekten og kongen? Da ser det altså slik ut fra start:

Dette er sitsen som gjør at det er bedre sjanse å forlange damen i fargens andre runde, akkurat hva Sælensminde gjorde i den 3NT-kontrakten som ble fortalt hvor han vant ni stikk mens Brogeland-Sælensminde betet 3NT på spektakulært vis.

I runde 9 måtte ved noen få bord denne kløverfargen spilles for kun en taper:

Forskjellen er selvsagt at nieren mangler. Men idet esset spilles kommer nieren på fra syd. Da er det liksom blitt samme fargekombinasjon som den hjerteren vi nettopp gikk gjennom. Det er klart at syd godt kan ha lagt nieren fra for eksempel K-9-x, men at han har J-9 eller K-9 dobbel er ganske sannsynlig. Da blir det to tapere selv om du legger tieren og finessen for såvidt går bra om syd har K-9 dobbel, for nord får en stopper til med knekten fjerde fra start. Men om syd har J-9 dobbel blir det full uttelling ved å forlange damen i fargens andre runde. Så det blir nok den beste måten å spille fargen på om det ikke finnes annen informasjon.

Slik så hele spillet ut:

Spillet var ganske dramatisk i De BOTTON sin kamp mot ZELIGMAN. For lag De Botton havnet Malinowski (vest) i en nokså skummel 6 hjerterkontrakt! Det kom trumf ut. Malinowski behøvde ikke kløveren, men hjerteren måtte sitte 3-3 siden det jo var trumffargen. Han vant trumfutspillet og spilte ruter til esset, spar til kongen, liten ruter til stjeling (han visste ikke at ruteren gikk av seg selv) og så to ganger trumf til. Fru Fortuna var på han og Janet De Botton sin side, hjerteren satt 3-3 og det ble +1430 til bokføring!

Ved det andre bordet havnet Ø/V i 6 kløver. Der var det ingen tapere utenom trumffargen, men den var jo nokså usikker. Spillefører tok for kløver ess og noterte at nieren falt fra syd. Så liten kløver mot øst og...damen! Idet knekten falt var det bare å presse ut kløver konge, +1370 og 2 IMP til De BOTTON.

Bodil Øigarden-Liv Marit Grude kom i den mye bedre kontrakten 6NT hvor det var tolv tolv toppstikk slik det satt, +1440. Ved det andre bordet stoppet MELTZER sitt Ø/V par i 4NT, 13 IMP til Norge.  

KM par Romerike og Glåmdal

Det er nå mulig å melde seg på KM par som vil foregå 20.06.2020 på forbundets sider. Her er linken til påmelding:
https://www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/7619

På grunn av smittevern og pålagte regler rundt dette idag blir det en begrensning på 25 par.
Vi følger utviklingen og kan endre dette antallet ved mer oppmykning og endring fra NBF og myndighetenes side.
Alle må ha med egen bevertning (mat, drikke, kaffe)
Alle er selv ansvarlig for og overholde smitteverns regler som til enhver tid er gjeldende.
Kretsen stiller med nødvendig utstyr i forhold til gjeldene smitteverns regler.

MER OM AVTALER


I lagturneringen ALT INVITATIONAL 5 på BBO stakk lag BOTTON (med Hoftaniska-Charlsen) og lag STREET av etter fire kamper. De to lagene blir sannsynligvis å finne i semifinalene etter tre runder til er spilt.

Her er en meldesituasjon som oppstod, og dette er slikt som kan være bra å ha avtaler for.

Vest åpner, og nord kan melde inn 1 grand om det viser 15-18. Men la oss si han etter makkerparets avtaler er litt for sterk for det og dobler opplysende. Så melder han 1 grand om makkeren svarer 1 i major.

Det handler altså om situasjonene hvor vi har doblet opplysende og så meldt 1 grand over makkers svar. Grandmeldingen viser da at man er for sterk for innmdliding 1 grand (15-17, eller 15-18), typisk 18-19, eller for noen kanskje 19-20. Hvordan bør systemet være da? Naturlig? En Stayman-variant, eller kanskje Check Back (XY)?

Det er klart at svarhånden kan ha opp til 7-8 poeng når han svarer på laveste trinn over makkerens dobling (hopper med 9-11), og har han en bra hånd mot 18-19 kan det være behov for å undersøke nærmere, for eksempel om han har femkorts majorfarge (for å finne 5-3 tilpasning), og for kanskje å invitere til utgang. Det er litt artig at for noen dager siden diskuterte jeg ganske lenge denne meldesituasjonen med Nils Kåre Kvangraven, så dukket den opp i en av kampene i ALT 5. Nils og jeg fant ut at flere måter å gjøre dette på kan fungere, men var også enige om at det antagelig er mange topp-par som ikke har klare avtaler her!

Slik gikk meldingene ved det ene bordet i kampen mellon De BOTTON og BRIDGESCANNER:


Jeg ville ikke meldt 1 hjerter med syds kort, men heller 1 spar for å være forberedt så jeg komfortabelt kan konkurrere med hjertermelding om motparten melder videre. Det er også en annen mulighet som Charlsen valgte, den kommer vi tilbake til om litt.

Ved dette bordet meldte syd 2 kløver over nords 1 grand i andre runde. Meldingen ble ikke altertert, og det er ukjent om de visste helt hva de dreve med? Hvis det var omtrent som XY så må jo nord melde 2 ruter, men om det er Check Back ville han sagt 2 hjerter. Da kunne de kanskje funnet den bedre utgangen 4 hjerter, for 3 grand er som du ser bet med ruter ut.

Og Hydes spilte ut sin minste ruter! Da blir det enkelt bet, sier du?

Vel, det var ikke over helt, for husk at vest ikke ser nord sine kort. Idet ruter knekt vant første stikk hadde Hackett et problem. Hvis han spiller en stor ruter i andre stikk (for eks. kongen) blokkeres ruteren hvis ikke øst stikker over! Og om øst stikker over blir nords ruter 10 stopper. Mange spiller jo ut liten fra tre små i makkers farge (og nord A10xx), og om øst har det kan liten ruter tilbake koste stikk. Hackett brukte en del tid før han spilte ut til andre stikk, men til slutt spilte han liten ruter tilbake. Øst måtte da bruke esset, ikke åtteren som han kunne vunnet med (blokkerer i så fall med esset singel gjenværende). Han fant det motspillet, stakk med esset og de fikk fatt i fem ruterstikk - en bet.

Ved det andre bordet gikk meldingene slik:

Merk at vest åpnet med 1 kløver her. En stadig mer populær variant er å åpne med 1 kløver med alle 12-14 grander, og en fordel er at da viser åpning 1 ruter alltid ubalansert hånd. Noen bruker det dessuten slik at alle 12-14 grander åpnes med 1 kløver, og 1 ruter viser enten ubalansert hånd, eller 18-19 grand. Da vil gjenmelding 1 grand etter 1 ruter i åpning vise 18-19, en fordel fremfor å være nødt til å hoppe til 2 grand. Ulempen er imidlertid at man må åpne med 1 kløver med ruterfarge og balansert hånd. Jeg er litt gammeldags her og liker bedre at 1 ruter alltid viser minst fire kort så får man i alle fall vist ekte farge om man åpner med en av minorfargen. 

Merk Charlsens 2 kløver som svar på doblingen. Det viser en invitthånd (normalt 8-9 til 11) med begge major. Det har han til, i majorkontrakt er vel hånden ca. 10 poeng. Og det er jo veldig sannsynlig dobleren har en majorfarge. Over 2 kløver avsluttet Hoftaniska med 3 grand.

Ved det bordet hadde øst ingen sjanse til å finne ruter ut. Han spilte naturlig ut spar 10. Hoftaniska hadde fått sin sjanse. Da han etter en kløverhonnør (for å ta med seg singel dame bak) og fire hjerterstikk tok han kløverfinessen og vant ti stikk (2+4+0+4), +430. Spillet ga 10 IMP til lag De BOTTON.

 

 

 

Klart for semifinaler i "Den uheldige engerdøl"

"Den uheldige engerdøl" har i dag nådd semifinalene! "Ruter 7" vant overlegent seriespillet, mens "Pål Stefanz" var en minst like klar nummer to. Etter disse var det tettere, men "Tolga med en grøndøl" og "Kjøttkværna" var de to neste som kom til semifinalene. Som beste lag fra seriespillet kunne "Ruter 7" velge motstander blant nr. 3 og 4 til semi-finalen, og disse valgte "Kjøttkværna" (nr. 4 fra serien). "Ruter 7" og "Pål Stefanz" drar også med seg 0,1IMP i fordel slik at semifinalen ikke vil ende uavgjort.

"Ruter 7" og "Kjøttkværna" møtes i dag, 25.06 kl. 2000.

"Pål Stefanz" og "Tolga med en grøndøl" møtes tirsdag 30.06 kl. 2000.

Tvitvi til semifinalistene!

Sommerbridge

 Vi starter opp sommerbridge på tradisjonell måte i våre lokaler mandag 9. juni klokken 18.30. I starten er det begrenset til 12 par og det er mulig å melde seg på til meg eller via https://www.bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/7606

Blir vi mer enn 12 par må vi dessverre sende hjem de sist ankomne. Håper det blir mulig å åpne for flere par alt fra kveld 2.

17 IMP ut...og 17 IMP inn!


I MAJ ALT INVITATIONAL på BBO fikk lag DE BOTTON storseieren de måtte ha til slutt i grunnspillet for å ha en sjanse til å gå til kvartfinalen. Det ble likevel litt for langt opp, og de endte som nr. 10. På plassen bak finner vi superlaget SWISS TEAM. Det er Pierre Zimmermanns proffer, to nederlendere, to polakker samt Zimmermann og hans franske makker som skal representere Sveits fra nå av. Det var mange andre kjente toppspillere på plassene nedover på listen.

NORWAY LADIES avsluttet med en knallsterk seier og vant fire av sine ti kamper, en de spilte en uavgjortkamp. Vårt damelandslag greier seg bra i så sterke felt, men det som mangler er kanskje stabilitet. De har nivået inne, men det blir forelping litt for mange store tap når motstanden er så knallsterk. Det ser imidlertid veldig lovende ut for kommende mesterskap i dameklassen.

Alle resultatene fra denne turneringen finner du her.

I kvartfinalen mellom vinnerlaget i kvaliken, lag GOLDBERG mot ZEILIGMAN ble det masse sving. Fire finske spillere spilte på lag Goldberg.

I løpet av et par-tre spill midtveis fløy en haug med IMP i begge retninger. Idet GOLDBERG ledet nokså komfortabelt fikk ZELIGMAN inn en etterlentet storsving som ga dem håp for en stakket stund.

Prøv deg selv som utspiller (øst) mot nords 6 spar.

Meldingene gikk slik:

Syds 3 kløver viste 4+ sparstøtte og invitt til utgang.

Ikke mye informasjon her, og jeg har i alle fall sympati for øst som spilte ut ruter ess. Slik så hele spillet ut:

Utspillet ble stjålet og ga spillefører to stikk for ruter K-Q slik at to kløver kunne kastes fra nord. Siden hjerterfinessen gikk ble det tolv stikk, ZELIGMAN +1430.

Ved det andre bordet gikk meldingene slik:

Nå var ruter ess i utspill ikke så attraktivt lenger. Øst valgte liten kløver fra knekten tredje, en farge som sjelden er særlig fristende å spille ut fra. Men etter et slikt meldingsforløp kan det godt være bra.

Og det var det! 

Utspillet gikk til liten, tieren og esset. Hjerterfinessen måtte gå, men vest dekker selvsagt hjerter knekt og det blir ikke noe avkast fra den fargen. Dermed må kløver konge sitte hos øst (eller det kan spilles på kongen dobbel hos vest). Det ble en bet med to kløvertapere, 17 IMP til ZELIGMAN.

Så var det vår «gamle» venn Kauko Koistinen (syd) som skulle spille slem. Kauko har vært med internasjonalt i rundt 40 år. Selv ble jeg kjent med han i juniormesterskapene vi spilte på slutten av 70-tallet, og vi har vært gode venner i alle årene etter det. For et par år siden kom han og besøkte oss her i New Zealand og fortalte da at det ble satset mer blant finske toppspillere nå enn tidligere. Han og hans finske lagkamerater har kommet sterkere og sterkere internasjonalt de siste årene med blant annet gode prestasjoner i amerikanske mesterskap.

Finsk veteran: Kauko Koistinen

I dette spillet handlet det kun om å finne riktig slem.

Etter 1 hjerter fra nord meldte Kauko 1 spar før Ø/V kom med i meldingene og det ble full gass. Over 5 kløver foreslo syd 6 ruter, en praktisk melding selv om han nok måtte ha vært litt bekymret for at det kan være en nedlegg storeslem. Åpneren kan jo godt ha spar ess, hjerter konge og ruter konge som gir tretten enkle stikk, og de honnørene er kun 10HP. Men når motparten sperrer så kraftig som her er det kanskje lurt å sikre seg lilleslem i hvert fall, for å finne ut med sikkerhet at det er en god storeslem i sånne meldingsforløp er ikke enkelt. Nord prefererte til 6 spar med pass rundt.

Om en ser kun på N/S sine kort er storeslem bra, den avhenger kun av 3-2 i hjerter. I så fall er det tolv majorstikk og ruter ess å hente. Siden hjerteren satt 4-1 var det ikke mer enn en lilleslem, men der var det ingen problemer. En ruter ble kastet på den tredje hjerterhonnøren, og forsvaret kunne ikke få mer enn for ruter konge.

Ved det andre bordet startet det likt, men der valgte syd å si 6 kløver over motpartens 5 kløver. Idet nord sa 6 hjerter passet syd, men det ble feil.

Det kom ruter ut fra øst og finessen ble tatt. Da han forsøkte å ta ut trumfen falt taket i hodet på han siden vest hadde fire trumf. Etter tre runder trumf ble nok en ruterfinesse tatt, men vest stjal og forsvaret tok tre kløverstikk. Dermed ble det hele tre bet, +300 til Ø/V og 17 IMP til lag GOLDBERG!

Lag GOLDBERG vant til slutt kvartfinalen med 64 IMP og møter LAVAZZA (med bl.a. danske Dennis Bilde) i semifinalen.