Avansert søk


BBO Turneringer Oppdatert

Da er vi i gang med arangement på BBO.
Vi vil prøve med både Mandag og Torsdag.
Gitt att vi ikke får problemer med avviklingen blir resultatet rapportert til NBF.

Resultatene fra turneringene finner man som vanlig her på hjemmesiden, under linken Resultater.

Resultat 14.04

GRATULERE til Ole Einar M og Svend Otto

De ledet fra første runde og vant en fult fortjent seier.

Name Score (%) Rank Prize
superleeds+svelomel 60.65 1  
lomen+frodeaus 56.48 2  
laring+turgunde 55.09 3  
veslekari+chrisapp 51.85 4  
polar20+jonhage 50.93 5  
hav+aisaroxxx 50.00 6  
Miastor+metkrog 49.54 7  
towei+stijo 49.07 8  
monadiana+Pipau 46.30 9  
ivar2020+gjerstad 30.09 10

FINNE IGJEN SPLLA.

Hvis de vil se på spilla som dere spilte går du inn på BBO og på høyre side hvor det står messages,people HISTORY og account.

 Klikk på History

Da kommer alle turneringene som du har spilt opp og du kan da se over spilla.

Veldig bra med 5 bord, håper alle kommer til tirsdag også så vi kan fortsette med minst 5 bord.

Minner også om kretsens turnering som er til TORSDAG KL 18.00.

SJ.

Turneringer på BBO

Torsdag 26. Mars arrangerte Steinkjer BK turnering på BBO.

Denne turneringen er nå rapportert til NBF

Resultatene finner under linken Resultat, som vanlig.

 

 

LAVAZZA vant Columbus Alt


Online-turneringen for åtte internasjonale topplag ble en suksess. Colubus Alt var ment som et slags alternativ til det amerikanske vårmesterskapet som skulle blitt avviklet i disse dager i Colubus, Ohio. Det ble som kjent avlyst.

Italienske LAVAZZA med danske Dennis Bilde på laget gikk til topps. De ledet før siste kamp hvor de skulle møte svenske UPMARK som lå på 2.plass. Svenskene måtte vinne ganske klart i siste runde for å gå forbi. LAVAZZA vant imidlertid kampen og ble nokså klare vinnere av turneringen. UPMARK falt til 3,plass, forbigått av lag BLASS.

BLASS bestod av Blass, Brink, Dirjver, Kalita, Nowosadski and Pszczola.

På UPMARK spilte Bertheau, Cullin, Hult, Michielsen, Nystrøm, Upmark og 2 x Rimstedt.

Det ble postet gode bulletiner fra turneringen med mye godt bridgestoff. Bulletinene kan du finne her.

Vi sakser et spill fra den siste bulletinen.

Dette var aller første spill i siste runde, og LAVAZZA fikk et grep på "finale"kampen med det fra start. Her er meldingsforløpet ved det ene bordet der UPMARK sitt par satt Ø/V

Bocci sin åpning 2 hjerter gjorde susen her. Da ble det vanskelig for de svenske brødrene Rimstedt, og de endte i 6 kløver. Som du ser, det er det tretten enkle stikk i kløverkontrakt da en ruterstjeling hos vest gir det trettende stikket.

Bilde-Madala (LAVAZZA) fikk melde i fred:

Glimrende meldt, og dette ga 11 IMP i favør LAVAZZA. Det var ikke den starten på kampen UPMARK hadde håpet på, og de måtte til slutt se seg slått 5.92-14,08 VP.

For LAVAZZA spilte (fra venstre):

Sementa, Madala, Bilde, Duboin og Bocchi

 

Suspensjonsvedtak fra Disiplinærkomiteén

Suspensjonsvedtak fra Disiplinærkomiteén

NBFs disiplinærkomité suspenderte 4. april to spillere som er mistenkt for å ha kommunisert under spilling i NBFs turneringer på nettet.  

DAGENS SPILL, lørdag 28.3.


I DAGENS SPILL skal vi i dag ta for oss et motspill.

Spillet er hentet fra den nettopp avsluttede online-turneringen på BBO, Columbus Alt (se forrige artikkel her i bloggen) og det er sakset fra en av bulletinene.

I motspill er det ofte flere forskjellige veivalg som kan tas. Noen ganger er det mulig å vite med ganske stor sikkerhet hva som er riktig hvis motspilleren stiller seg de riktige spørsmålene og tar i bruk all tilgjengelig informasjon. Men det kan være ren gjetting av og til. Andre ganger handler det om å velge det som gir størst sjanse.

Her skal du få en motspills-prøve som franske Cedric Lorenzini (syd) fikk.

Nord spilte ut spar 5 mot vest sin 3 grand. Spillefører la liten fra bordet. Syd var «at the cross-roads” som det heter på dårlig norsk. Skulle han spille passivt imot ved å legge i spar 10, eller skulle han velge et mer aktivt motspill, ta stikkene med det samme som er riktig om det haster?

Hva ville du gjort i første stikk?

Blindemanns kort gjør det litt skummelt å spille passivt imot, hvis kløveren går kan spillefører godt ha ni enkle stikk om han får komme inn.

Hvis du stikker opp med spar ess, hva gjør du så?

Det er en mulighet å spille liten hjerter som er riktig om makker har knekten dobbel eller tredje i hjerter, eller spillefører har et valg med for eksempel J-9-x-x. Men gjør du det står du i fare for å gi spillefører ett eller flere doblede overstikk!

Lorenzini gikk opp med spar ess og spilte hjerter fra topp. På en heldig dag er det fem hjerterstikk å hente. Det motspillet er ikke unaturlig, men å vite hva som er riktig her er ikke lett. Ved å spille slik imot var han i alle fall sikret at det ikke ble doblet (doblede) overstikk, men slik hele spillet så ut fra start var det ikke mer å få for N/S etter de fire første stikkene.

Denne gangen ville et passivt motspill, dvs. legge spar 10 i første stikk vært tingen siden nord hadde kløverstopper. Da blir det umulig for spillefører å få ni stikk, for idet han setter opp kløverfargen har forsvaret ett i kløver og fem ialt med de fire stikkene i majorfargene. Idet syd tok sine fire stikk satte han opp ni stikk til spillefører, 3+2+3+2 = 9.

Ved det andre bordet gikk meldingene likt frem til syds siste melding, men der doblet han ikke 3 grand.

Nord spilte ut ruter. Syd la tieren, og spillefører vant med damen på hånden før han spilte tre runder kløver som godspilte fargen. Da var motspillet fremme ved det kritiske veivalget ved det bordet, nord måtte ikke finne på å spille nok en ruter!

Men nord fikk hjelp av makkeren, og skiftet til en spar (hjerter går like bra). I andre og tredje ruterrunde kastet nemlig syd begge sin gjenværende rutere, og nord visste da at å fortsette i den fargen var håpløst. Samme hvilken majorfarge nord spiller, tar syd fire stikk og beten. (Å kaste sine to ruter er bedre motspill av syd enn for eksempel å kaste styrke i hjerter, for da kan det hende syd kaster et motspillstikk)

NBF starter opp med BBO i helgene

www.bridge.no/Turneringer/Nyheter/NBF-starter-med-BBO-turneringer-i-helgene-starter-i-dag

 

Dette startet de opp med forrige helg. De av dere som ikke helt vet hva dette dreier seg om og hvordan dere logger på f.eks så har NBF lafet en video som demonstrerer dette. Fordel å ha på lyden :)

 

 

Jessheim BK på BBO

Det blir ny turnering på BBO torsdag 16.april. 24 spill, 8 runder av 3 spill. 24 minutter pr runde. Startkontingent 30 kr. Rapportering av resultat til forbundet for klubbpoeng. Vi tar sikte på å gjennomføre disse turneringene på alle torsdager framover. Følg med på terminlista.

Bridge på nettet

 Hei alle sammen

I disse korona-tider spiller jeg bridge på nettet, nærmere bestemt på BBO.  For de som ikke har vært der før, er nettadressen bridgebase.com, velg opprett profil og og velg et brukernavn (nick).  Legg inn så mye data du ønsker å oppgi, men VIKTIG å legge inn grunnsystem, fks:

5-5-4-2 11-19, nt 15-17/20-21, 2kl strong 2d/h/s weak, stayman, blackwood(RKCB) splinter hi-lo even small comeon, stenberg (Jacoby 2nt) osv.

Deretter går du inn på bridge.no/704 og klikker på medlemsnummeret dit og redigerer opplysninger med nick på BBO.

Hvis du ønsker å spille Buskerudbridge tirsdager og torsdager og i påsken, sende en mail til tororsteen@gmail.com med medlemsnummer i NBF og nick hos BBO slik at han kan legge deg inn som autorisert bruker - turneringene er private og kun for de som registrert i Buskerud bridgekrets.

Lykke til.

 

DAGENS SPILL 16.4.


I mange spill kan et fint sluttspill være løsningen, en variant som gjerne har et "fint" navn. Det er ikke så viktig å vite det navnet, det er mer nyttig at du forstår hva som faktisk skjer!  I det spillet vi her skal se på handler det om å få med seg hva du egentlig vet med sikkerhet. Det igjen handler om å følge med og registrere fakta. Hvis du vet med sikkerhet hvilken fordeling en motspiller har igjen mot slutten kan det ofte utnyttes!

Syds 1NT viste 15-17HP. Nord la sammen sine 18HP mot makkerens minst 15, og konkluderte med at de skulle spille slem med minst 33 HP til sammen. Hun undersøkte først med Stayman om det var 4-4 tilpasning i hjerter og sa 6NT da syd benektet majorfarge med 2 ruter.

Fra vest kom spar knekt i utspill. Spillefører talte opp sine sikre stikk, 3-3-1-4=11.

Hva er sjansen(e) for det tolvte stikket?

Ruteren gir en meget bra sjanse. Det er en dobbelfinesse, og enten ruter knekt eller kongen hos vest er nok. Den sjansen er på 75%. Det er dog en liten ekstra sjanse, hjerter 9 gjør at det kan være fire stikk i den fargen hvis en motspiller har J-10 tredje. Dobbelfinessen i ruter er dog den primære sjansen.

Spillefører vinner første stikk hos syd og spiller liten ruter til tieren. Når du har en slik kombinasjon og har råd til å «gå dypt» er det ofte riktig å gjøre det, hvis du har «tid» nok (dvs. kan slippe inn motparten uten at det går galt). La oss si det startes med ruter til tieren. Hvis vest har både kongen og knekten i ruter blir det tre stikk i fargen med nok en finesse, og du vinner tretten stikk ganske kjapt. Om finessen med ruter 10 ryker til kongen har to tolv sikre siden ruter dame står. Hvis tieren ryker til knekten bak har du ikke tapt noe om kongen sitter i saks. En senere finesse med damen vil da lykkes like bra som den ville lyktes om du startet med liten til damen i fargens første runde.

Her vinner øst med knekten om du spiller liten ruter til tieren. Øst spiller mer spar. Nå bør du før du forsøker primærsjansen (den andre ruterfinessen) teste hjerteren, for om det sitter J-10-x hos en av motspillerne gir nieren det tolvte stikket, og nok en ruterfinesse er unødvendig. Når det er to sjanser og den ene er en finesse, den andre at en farge sitter pent, så testes først om det sitter pent i den fargen du ikke må slippe dem inn i. Hvis fargen ikke gir noe ekstra har du fortsatt finessen i behold som siste sjanse.

Tre runder hjerter avslører imidlertid at vest hadde tieren femte fra start, og øst som fulgte med liten og knekten før han kastet kløver i tredje hjerterrunde startet altså med dobbelton hjerter. Det er nyttig informasjon som du kan utnytte til å øke sjansen din litt. Følg med!

Du tar nå kløverstikkene, og den fjerde kløveren vinnes på hånden. Det har alle rundt bordet kun tre kort igjen, disse:

Vest kunne på dette tidspunktet hatt igjen en spar og kun en ruter sammen med hjerter 10, men idet du tar det tredje sparstikket har vest ikke vest spar. Så du vet han satt igjen med de tre kortene i diagrammet idet spar idet spar konge ble spilt.

De tre kortene? Det er jo bare spørsmålstegn der i ruter?

Ja, men du vet han har eksakt to ruter igjen, og det er poenget selv om du ikke hvilke kort det er.

Du tar for spar konge.

Hva skal vest kaste?

Hvis han kaster hjerter 10 forsvinner ruter dame fra nord, og ruter ess sammen med hjerter 9 tar de to siste stikkene. Vest må altså holde hjerter 10, og følgelig kaster han en ruter. Da har du ikke bruk for hjerter 9 lenger og kaster det kortet. Nå vet du med 100% sikkerhet at vest med kun to kort igjen har bare en ruter. Idet du spiller ruter mot A-Q og vest følger med et lite kort VET du at han ikke kan ha kongen! Av de to gjenværende kortene hans er jo hjerter 10 det ene så det er hans siste ruter han fulgte på med. Da er det ingen vits i å ta finessen, den kan ikke lykkes. Du tar for esset og får en hyggelig nyhet idet øst må følge med kongen!

Vest var utsatt for det som kalles SHOW UP SQUEEZE. Det navnet behøver du egentlig ikke huske, det du bør gjøre er å dra nytte av at du faktisk vet, nemlig at vest ikke kan ha ruter konge idet det er igjen kun to kort. Ekstrasjansen du da fikk med deg ved å gå opp med esset var at øst hadde K-J dobbel.

Du tenker kanskje nå at kortene kunne vært fordelt annerledes?

Ja, det er kanskje mer sannsynlig at hele spillet så slik ut fra start enn at øst satt med spesifikt K-J dobbel i ruter:

Hvis dette er sitsen vinner du også 6NT om spillet går som beskrevet.

I sluttposisjonen (tre kort) vil i så fall vest ha hjerter 10 og K-x i ruter. Idet syds siste spar så spilles må vest kaste en ruter, for hvis han kaster hjerter 10 gir nieren i den fargen det tolvte stikket. Så vest kaster ruter, og du kaster hjerter 9 som har gjort sin nytte som skvistrussel. Idet du da spiller ruter mot A-Q og vest har to kort igjen kommer kongen på!

Noen sier feilaktig at show up squeeze betyr at du like gjerne kunne tatt finessen. Det er riktig hvis nøkkelkortet (her ruter konge) sitter i saks, men ekstrasjansen du får når du innser at han ikke lenger kan ha det kortet er at du noen ganger topper ut nøkkelkortet til slutt.

Da spillet forekom var det veldig mange som gikk bet i 6NT. De simpelthen tok to mislykkede ruterfinesser. Litt uheldig, kanskje, men ikke bra nok spilt. Noen forsøkte ikke engang ekstrasjansen i hjerter (J-10 tredje).

PS: I parturnering kan det argumenteres for andre spilleføringer. For eksempel kan det spilles liten ruter til damen tidlig. Om den ryker til kongen bak har du en mulig ruterfinesse til med A-10 hos nord, og spillet fortsetter som beskrevet over. Hvis damen beholder stikket slik at «alle» vil vinne 6 grand har du sjansen for det verdifulle, trettende stikket via en skvis i hjerter og ruter. Men spilles slik kan du gå glipp av det trettende hvis vest har for eksempel K-J-x(x) i ruter og øst er den som holder hjerteren. 

Ja, du har kanskje oppdaget at det går an å få tretten stikk med det sitsen i de siste diagrammet. Da må det tas ruterfinesse med damen i fargens første runde. En skvis mot vest i ruter og hjerter fungerer senere. Sluttposisjonen for den skvisen kan du pusle litt med selv.

I lagkamp er det imidlertid som alltid viktigst å få med seg flest mulige sjanser for å få hjem kontrakten, overstikk fokuseres ikke så mye på.