Avansert søk


Jessheim BK på BBO

Sluttresultatet for turneringa 26.mars er nå lagt ut på hjemmesiden vår.

Det er bare sluttresultatet som ligger der. Er du interessert i enkeltresultater pr bord, spill eller par vil du finne dette på BBO.

Enkelte blei i noen runder ikke ferdig med det 3. spillet i runden, noe som førte til middels for begge par.

Neste gang øker vi fra 21 minutter pr runde til 24 minutter.

Klubbspelinga avlyst ut sesongen

Sidan koronakrisa ser ut til å vara ved ei god stund framover har styret valt å avlysa resten av spelekveldane i eldresenteret ut sesongen. Kjem tilbake med info om dato for oppstart igjen etter kvart som vi veit meir om korleis det blir med reglar for arrangement/tilstellingar. Årsmøtet som var planlagt til siste spelekveld før sommaren blir òg utsatt til hausten. Rekneskapet blir avslutta og underskrive av kasserer, leiar og revisor for bruk i søknader med frist før vi får avvikla årsmøtet.

Spelinga på nett held fram utover våren. Vi køyrer dei to turneringane vi har fast på Funbridge og måndagar kl 18.30 på BBO. Sjå info om dette i sakene under. Nyaste versjon av BBO er denne. 

Det kan òg bli aktuelt med fleire tilbod på nett om det skulle vera ynskjeleg. Hugs òg NBF sine turneringar på BBO som går kvar veke torsdag-søndag. Sjå bridge.no for info om desse.

Vi håper å snart kunna treffast ved bordet igjen.

Styret

 

DAGENS SPILL, fredag 27.mars


I forrige “Dagens spill” var temaet planlegging. I dag får du nok et spill hvor det handler om å tenke seg om før du setter i gang å spille.

Noen ganger ser kontrakter temmelig opplagte ut, det virker som om det handler om overstikk. Da er det fornuftig å være på vakt!

I parturnering er det ingen ting å si på om man forsøker å vinne så mange stikk som mulig, gjerne overstikk i kontrakten som spilles. Noen ganger gjør det at det blir bet i en kontrakt som kunne blitt vunnet, men hvis det er en normal kontrakt vil du i så fall være i samme båt som mange andre. Å ende opp med vunnet utgang akkurat kan av og til være ingenting å bli rik på, "alle" andre får flere stikk!

Safespilling kan ha noe for seg i parturnering også, men mest om du ser at dette er en kontrakt som vil gi veldig god score bare den vinnes, fordi mange andre sannsynligvis ikke har funnet samme, gode kontrakt.

I lagkamp er det mye mindre å tjene på ett ekstra stikk, det er mest om å gjøre å vinne kontrakten. Spesielt i utgang og slem, å sikre utgangs/slembonusen er det du bør tenke mest på.

Hva om?

Det er spørsmålet du må stille deg, og det er mulig skjev sits du må tenke på. Kan noe gjøres for å sikre seg kontrakten om det sitter uheldig for deg? Det spillet du får presentert i dag er fra en lagkamp.

DAGENS SPILL

Hvis man er optimistisk og suser på i denne kontrakten kan det godt bli elleve stikk. Andre runde spar trumfes, trumfen tas ut i tre runder (3-2 selvfølgelig), så spilles kløveren god. Senere går ruteren også, kanskje, og det blir ett overstikk.

Men så enkelt er det ikke alltid…

Merk at etter å ha stjålet i andre runde spar har øst kun fire trumf igjen. Hva om trumfen sitter 4-1? Da er det omtrent over, det blir bet, for spillefører kan ikke ta ut trumfen og presse ut kløver ess. Spillefører blir i så fall helt uten trumf, og idet de kommer inn kan de forsyne seg med et antall sparstikk – spillet har blitt et grandspill! 

Det du må forsøke å gardere deg mot er at trumfen sitter 4-1 som ikke er så usannsynlig, og hvis alt er ille kanskje ruterfinessen ryker også. Dvs. det sitter omtrent slik fra start:

Det er klart at N/S kunne vært med i meldingene her, og de har ni stikk i sparkontrakt. Men å stampe i ugunstig sone er ikke så fristende. Hvis det går for eksempel 1 hjerter – 3 hjerter som invitt kan selvsagt nord si 3 spar eller kanskje doble, men det er langt fra ufarlig å melde seg på så høyt med nord sine kort, spesielt siden vest sin invittmelding viste at Ø/V har størstedelen av honnørpoengene. Hvis N/S ikke har en bra tilpasning, kan det ble veldig dyrt i ugunstig sone, kanskje i doblet kontrakt på firetrinnet .

Tilbake til spilleføringen. Hvis du tenker på det med mulig skjev trumfsits og ser du kan bli «kort og rar» går det an å komme på vinnervarianten. Idet forsvaret spiller spar i andre stikk, kan spillefører la være å trumfe! I stedet kastes en ruter fra øst. Forsvaret har to stikk, men de kan ikke presse med spar lenger, for gjør de det kan spillefører trumfe hos vest og beholde lengden i trumf på hånden. Samme hva de spiller kan senere spillefører få tatt ut trumfen og beholde en trumf på hånden, så presses kløver ess ut. Med kun tre ruter igjen på hånden (en ble jo kastet i andre stikk) vil han så få kastet en ruter til på den fjerde kløveren og resten står. Det blir to spartapere (!) og en kløvertaper (0+5+2+3= 10 stikk).

Det eneste som kan gå galt med denne planen er at forsvaret etter to runder spar kanskje kan ta kløver ess og en stjeling (hvis det viser seg å være 5-1 sits i kløver), men det er for det første mindre sannsynlig enn 4-1 i trumf, og for det andre ville normalt motspillerne ha fått fatt i kløverstjeling etter første runde spar, eller direkte med kløver ut. Hvis syd har singelton kløver ville han nesten alltid ha spilt ut den mot hjerterkontrakt. Hvis nord har singel kløver ville han normalt ha stukket over første spar og skiftet til kløver mot det bordet (vest). Å kaste en ruter i andre stikk gir altså ikke noen 100% garanti, men det er klart beste spilleplan.

Er du nøyaktig nok?

En anonym granberging har ikke en gang rukket å bli ferdig med kveldens turnering før følgende spill er ferdig analysert for ham. Snakk om service!

Et nytt makkerskap for kvelden gjorde at vår kompis i syd har havnet i 4 spar, istedet for den mer spillbare 3NT:

Etter to ganger kløver ut skifter øst til liten hjerter som spillefører stikker med esset på hånda. Liten spar til 8'eren går bra, så han spiller seg tilbake med ruter til esset og gjentar finessa en gang til. Igjen treffer han godt, og følgende kort er igjen:

Spillefører har mistet to stikk og tåler bare ett til. Han spiller liten hjerter til kongen på hånda, og spiller av sine to stående kløver. Nå er det i prinsippet over da vest kan stjele og spillefører mangler overganger til å utnytte kløveren en gang til.

Her er det flere veier hjem til rom. Én som jeg tror vil fungere godt er denne: Du vinner tredje stikket med hjerter-ess og prøver sparkutten. Når denne går spiller du deg hjem på ruter-ess og tar enda en finesse. Når denne også står er det på tide å putte inn vest! Spill spar-knekt, og nå er vest ferdig. Han kan få et stikk nå, eller vente med det til det passer ham: Ett sparstikk er alt han vil få.

Jørgen og Stig viser muskler i siste spill

Vi har nå gjennomført fire kvelder med klubbturneringer på BBO. I snitt har det vært 9 fulle bord. Teknikken har stort sett vært med oss, men i går kveld svikta det dessverre. Vi håper at lærdommen vi fikk med oss gjorde at vi unngår disse feilene i fremtida.

Førstkommende tirsdag, 31.03, arrangerer Engerdal sin egen klubbkveld - kun for sine medlemmer. Vi håper at dette kan lure flere frempå. I disse tider er det å anta at det kan bli ei stund til vi kan møtes i klubben igjen, og da er det jo fint at vi kan dyrke hobbyen vår videre på nett!

Samtidig vil det fortsatt bli arrangert kvelder der alle kretsens medlemmer er velkomne til å spille. Disse anbefales; her har du mulighet til å teste egenskapene dine mot andre - på en veldig ufarlig måte. Er du fortsatt sulten på bridge så arrangerer forbundet turneringer i helgene. Der blir det nok svært mange spillere!

Trenger du hjelp med å komme deg inn på BridgeBaseOnline, som nettstedet heter, ta kontakt med Jo-Gaute, Geir eller Frank (eller andre forsåvidt). Vi er mange til å hjelpe dere i gang!

I går kveld var vi flere som spilte klubbkveld i regi av Koppang BK. Jørgen Petter og Stig gikk seirende ut til slutt, knepent - og kan takke innsatsen sin i siste spill for at de dro det lengste strået til slutt. Her meldte seg fint ut i en god utgang som få andre fant:

Det er lærerikt å se meldeforløpet. Stig dbl'er opplysende i siste hånd. Da overmelder Jørgen motpartens åpningsfarge. Dette er "krav" eller "jeg har minst invitt til utgang, makker!" Det er viktig å få etablert krav tidlig, da kan man ta det rolig videre i meldeforløpet. Stig viser videre hånda si med 2 sp, og Jørgen sin med 2NT. 3 hj fra Stig er et nytt "krav" og nå kan Jørgen få vist at han har 3-kort spar. Stig stoler nå ikke på at 3NT er riktig endestasjon, og velger heller 4sp på 4-3-tilpass.

Ut kommer singel kløver-konge. Nå går tre ganger spar, og denne sitter snilt, 3-3. Det kan være fristende nå å gå i par-turneringsfella, spille seg inn i bordet og ta kløverkutten. Stig vet at denne gir deg ingenting hvis kløver sitter som han tror. Dessuten er det "IMP-over-feltet", så istedet legger han enkelt ned kløver-dame og gir bort et stikk i kløver. Ruter i vri går til kongen, og vest tar for hjerter-esset han bare må ha (han åpna). Dermed ble det hjemgang, og et fint spill.

Ola Kværnes spilte ved sitt bord 3NT i nord. Etter tre ganger hjerter ut spilte han av spar ett par ganger før han spilte kl-9 fra bordet. Kongen kommer på, og nå godspiller han enkelt kløveren for hjemgang. Ellers var det et spill der flere var forsiktige i delkontrakt. Dermed ble det god score å spille utgang.

GRATULERER, BOYE!


Boye Brogeland har fått plass i EUROPEAN BRIDGE LEAUGE HALL OF FAME!

Hall of Fame for europeisk bridge ble startet i 2017. Geir Helgemo var en av de første som ble innlemmet. Når er det altså to nordmenn i den selebre gruppen spillere som har blitt funnet verdige en plass i Hall of Fame.

Boye og Geir har jo i flere tiår vært blant de mest dominerende spillerne i verden. De to har faktisk spilt sammen og, men ikke mye. I 1995 vant de sammen historiens første VM for juniorpar (da ble det norsk sølv også, til Charlsen-Erichsen).

I fortsettelsen av de to HALL OF FAME medlemmenes utrolige bridgekarrierer har de spilt med andre, men mye på samme landslag, for eksempel da Norge triumferte med gull i 2007 (VM) og 2008 (EM).

I forbindelse med Boyes innlemmelse i Hall of Fame nevnes naturlig nok også hans bidrag i den heroiske kampen mot juks i bridgen. Fra EBL sin webside sakses dette:

 

 

 

Vårturnering som spilles på BBO torsdag 26. mars

 

BRIDGEKLUBBEN HJERTER 4  
Vårturnering som nu spilles på BBO. Tredje kveld torsdag 26. mars
OBS Grasrotandelen Norsk Tipping Støtt Bridgeklubben Hjerter Fire
       
1 Arnfinn Johasen Svein Robert Vestå 60,8 %
2 Jan Erik Pettersen Halvard Furset 59,0 %
3 Frank Ståle Karlsen Ina Marie Lillevik 58,7 %
4 Brith Mikalsen Knuth Leithe 56,7 %
5 Bengt Gøran Karlsson Torger Torgersen 55,1 %
6 Ann Eli Brendsund Sølvi Nicolaisen 52,4 %
6 Astrid Nordahl Randulf Kristiansen 52,4 %
8 Sigve Bollestad Børre Lekang 52,0 %
9 Pål Øystein Jacobsen Stein Evensen 49,1 %
10 Tove Orø Anne Andreassen 44,5 %
11 Sølvi Ingvaldsen Snorre Omreit 43,8 %
12 Marocco   43,6 %
13 Stavanger   38,2 %
14 Ellen Blakstad Tone Mikalsen 33,7 %
  Frirunde / singel   0,0 %
      700,0 %
  Sammenlagt    
1 Børre Lekang Sigve Bollestad 172,2 %
2 Halvard Furset Jan Erik Pettersen 165,7 %
3 Astrid Nordahl Randulf Kristiansen 162,2 %
4 Torger Torgersen Bengt Gøran Karlsson 161,8 %
5 Ina Marie Lillevik Frank Ståle Karlsen 161,1 %
6 Sølvi Nicolaisen Ann Eli Brendsund 158,1 %
7 Brith Mikalsen Knuth Leithe 148,0 %
8 Stein Evensen Stig Ellingsen 138,5 %
9 Sølvi Ingvaldsen Snorre Omreit 138,1 %
10 Tone Mikalsen Ellen Blakstad 137,8 %
11 Anne Andreassen Tove Orø 137,4 %

Online 14/4

Nok en uke i eksil på nett. Også denne gangen var det god stemning og stor spilleglede. Jeg fikk ingen henvendelser om annet enn at spillere mistet kontakten. Jeg setter pris på at folk er snille med hverandre på nettet. Særlig med tanke på at det nok blir noen uker til med denne formen for bridge. Denne gangen ble vi odde antall par. Uten et reservepar å sette inn hadde jeg ikke annet valg enn å endre til Mitchell like før start. Ulempen er at vi da spiller i to puljer. Fordelen er at ingen møtes flere ganger. Denne gangen ble det altså to vinnere.

DAGENS SPILL 15.4 (fra HJBK sin Påskecup)


Helgeland Juniorbridgeklubb (HJBK) arrangerte 1.påskedag PÅSKECUP på BBO. Det deltok 76 par som spilte 27 spill.

Vinnere ble Svein Gunnar Karlberg og Alexander Flakstad, Båsmo BK.

Her et spill fra påskecupen.

Makker passer, og nord åpner med 1 ruter. Hva blir din melding?

Noen vil melde inn 1 spar, andre bruker Michaels Cuebid, dvs. 2 ruter som viser minst 5-5 i major.

Begge deler er greit, men hvis man bruker Michaels med 6-5 og 5-6 hender er det best om man er så sterk at det sjette kortet i en farge kan bli vist med en melding til senere. Med ordinære Michaels-hender er det best å vise kortene tvert, så la makker ta avgjørelsene senere. Det er han som vet om vi har god tilpasning, eller ikke!

Fordelen med Michaels er at begge fargene blir vist med det samme, og det kan være fint om makker har tilpasning til den fargen du ikke viser umiddelbart hvis det meldes inn i sekskortsfargen. Hvis du melder inn 1 spar her ønsker du senere være med en gang til for også å vise hjerteren, spørsmålet blir bare hvor høyt tør du gjøre det.

Slike hender kan være veldig spillesterke om det finnes tilpasning. Da kan det stå massevis av stikk med få honnørpoeng til sammen. Men tofargede hender kan også være farlige om det ikke er særlig med trumftilpasning i noen av fargene.

Som så ofte med denne typen hender var det flere som ble for ivrige med disse kortene. Slik så hele spillet ut:

N/S kan vinne 3 grand siden Ø/V ikke kan ikke få fatt i mer enn fire majorstikk. N/S har også 5 ruter i kortene, der tapes til de to majoressene. Det er imidlertid kun ti toppstikk i ruterkontrakt hvis trumfen tas ut i tre runder, ni minorstikk og ett ekstra trumfstikk med en stjeling på syds hånd. Det er flere muligheter til å kunne vinne det ellevte, og en variant etter at øst har fått for spar ess er å presse ut østs spar dame mot trumf slik at spar 10 eller knekt gir stikk.

Både 5 ruter og 3 grand var populære kontrakter. Det var omtrent like mange som vant 5 ruter som gikk bet.

Vinnerparet fikk tak i ti stikk i grand, og det ga +15 av 37 oppnåelige.

Toppen Ø/V gikk til Jim-Thore Thoresen og Gisle Skjold fra Målselv BK som vant 2 spar doblet (+470). Det maksimale i sparkontrakt med beste motspill er åtte stikk. Det skal imidlertid ikke mye til før det blir færre stikk. Merk at begge majorkongene er singeltoner, og gjettes litt feil i majorfargene kan det bli nitrist både i spar- eller hjerterkontrakt, kanskje på et høyt trinn doblet. Det fikk noen Ø/V-par erfare.

Toppen N/S gikk til Steinar Svalstad-Carsten Gunnarstorp fra Bridgekameratene som noterte +1400 i motspill mot 4 hjerter doblet. Det er kun fire stikk til spillefører, og en annen spillefører fikk samme antall i 2 hjerter doblet (+800 til N/S). Mellom de to scorene var det ett N/S-par som noterte +1100 i motspill mot 4 hjerter.

En liten kamp om ekstrastikket

I dette spillet fikk jeg opp en fin sluttposisjon som ga meg et ekstra stikk. I "IMP-over-feltet" er ikke overstikket av største betydning, men det gir poeng!

Makker åpna 1 ru og jeg responderte 2 kl i første omgang. Nå gikk vest knallhardt inn med 2 sp (vet ikke om det er vinnende i lengden) og makker dobla for uttak. Nå så ikke jeg alle korta rundt bordet, men hadde jeg gjort så hadde jeg passa ut for å kunne innkassere minst 500, og ofte 800 inn. 3NT "visste" jeg at sto, så jeg gikk for 600 inn istedet. Vest spiller ut liten spar som jeg vinner med knekten i bordet.

Jeg ser at jeg må produsere stikk i flere farger, og ser for meg at dobbeltkutten i hjerter må gå. Så nå spiller jeg liten spar til esset og hjerter-knekt mot bordet. Honnør stikkes med esset og jeg spiller ny hjerter til 10'er og dama. Nå fikk jeg den generøse fortsettelsen av kløver i neste omgang som jeg lar øst vinne med dama. Kløverknekt opp igjen stikker jeg, og nå godspiller jeg kløveren min ved å spille ny kløver opp igjen til vests konge. Nå får jeg ruter opp igjen i fra vest i denne posisjonen:

Ruter-2 fra vest stikker jeg opp med esset, og nå har jeg oppasrbeida meg god oversikt over kortene. Øst er plassert både med hjerter- og ruterholdet. Jeg tar først for ruterkonge. Så spiller jeg spar til esset som øst kaster ruter på, og når jeg så kommer med kløver-8 blir det vanskelig for øst. Jeg kaster ruter-10 i bordet, og øst kaster litt fortvila ruter-dame. Knekt i ruter, og hjerter til 9'eren blir de t0 siste stikkene mine. Det blir ikke bedre for øst å kaste hjerter, da står bordets to hjertere tilslutt.