Avansert søk


DAGENS (mot)SPILL, 11.4.


Dette spillet er hentet fra lagturneringen på BBO denne uken.

MOTSPILLER (NORD)

                                                                           BLINDEMANN (ØST)

Hoftaniska skulle spille motspill mot 4 spar etter at vest hadde vist en sterk 2NT (20-22), og på østs 3 kløver (Puppet Stayman) viste han femkorts spar.

Hjerter ess ble utspillet, og syd fulgte med åtteren, vest med femmeren.

Hva tror du om dette?

Det er klart at slike situasjoner handler endel om avtaler. De fleste i Norge spiller med lavt kort som styrke. Det er dessuten ganske vanlig å bruke det slik at mot fargekontrakt kan man legge styrke på ess-utspill fra dobbelton for å få fortsettelse med kongen og en til, dette selvsagt for å få en stjeling. Styrkekast i den metoden betyr i slike situasjoner ikke at man er sterk i fargen, men at man ønsker fortsettelse!

Åtteren er ikke et lite kort, sider du?

Bør du derfor skifte til en annen farge, og i så fall til hvilken farge?

Å skifte til sin single kløver er vel en mulighet, kanskje?

Du kan regne deg frem til at makker har kun 4-5 poeng. Det kan kanskje være kløver ess, eller trumfesset? I så fall er kløverskift bra!

Tilbake til hvordan hjerteren trolig ser ut her. Makker la altså åtteren, ikke akkurat et lite kort. Vel, det er ikke slik at det er størrelsen på kortet som spiller rolle, men rekkefølgen man legger kortene i er avgjørende. Lav-høy betyr «fortsett», uavhengig av hvor store kort det er!

Husk av vi kan av og til ha fått utlevert kort som ikke passer helt til signalsystemet vårt. Det du bør gjøre når makker legger et sånt mellomstort kort er å se på hva som mangler. Her mangler Q-10-7. Det betyr at om makker har tre hjerter kan han ha Q87. Han ville i så fall normalt ikke lagt åtteren, men styrkekast med sin laveste, syveren. Han kan også ha Q108, i så fall har han lagt styrke! En annen mulig sits er at syd har 1087, men da burde han lagt tieren som et tydelig svakhetskast, for nord kan sett fra syds synsvinkel godt ha AKJx for eksempel. Da har vi (om syd har 10xx og nord AKJx) tre hjerterstikk med hjerter gjennom spilleførers dame-x-x senere.

Med tre eller flere små legger vi så tydelig svakhet som mulig.

Hvis nord tenker gjennom dette er det (med kun ett skjult kort mindre enn åtteren) en bra sjanse for at makkers hjerter 8 faktisk er styrkekast!

Du kan jo ta for hjerter konge og fortsatt skifte farge, for vest har ikke singel hjerter.

Dette var ikke noe vanskelig motspill for et par av Hoftaniska-Charlsen sitt kaliber. Førstnevnte spilte hjerter konge i andre stikk. Slik så hele spillet ut:

Idet Charlsen fulgte med hjerter 10 i andre stikk hadde han lagt styrke, lav-høy! Hoftaniska spilte en tredje runde hjerter stjålet av syd fulgt av ruter ess som var beten.

Om nord skifter farge går det bra om han spiller ruter i andre stikk. Syd vinner med esset og skifter tilbake til hjerter og de får fire stikk i rødfargene. Men ruterskift kan bli fatalt om syd ikke har ruter ess, og spesielt om han faktisk har kløver ess.

Husk at et mellomstort kort ikke behøver å være svakhetskast! Tenk alltid gjennom hva som mangler i fargen. Det kan godt hende du oppdager at det var annerledes enn du først tenkte. Det er viktig å være klar over dette, for ikke sjelden har vi fått utlevert kort som ikke er perfekte kort for signalsystemet vårt. Det kan være om bruker lavt som styrke og ønsker å legge styrke, men bare har mellomstore kort. Men det kan like gjerne være når vi har bare småkort, men likevel ønsker å legge styrke, men så bruker vi høyt som styrkekast (for eksempel på et ess i utspill mot fargekontrakt hvor vi har 3-2 dobbel og ønsker kongen og en til så vi kan stjele).

Siden syd har en kløverstopper går det kanskje bra i dette spillet å skifte til kløver i andre stikk, men spillefører har i så fall en sjanse. Han må vinne med kløver ess, ta kun to runder trumf og gjemme en honnør hos øst til senere. Så tas vests andre kløverhonnør. Hvis kløver sitter 3-2 tas forsvarets siste trumf ut, så alle kløverstikkene. Her sitter kløver 4-1, men en liten ekstra sjanse slår inn. Nord med singel kløver har nemlig ikke den siste trumfen! Spillefører kan da spille kløver til damen, trumfe en kløver og spille trumf til damen hos øst. Der ligger ett godspilt kløverstikk som gir avkast for en hjerter. Forsvaret får etter den utviklingen kun ett stikk i hjerter og ett i ruter i tillegg til hjerterstikket i starten. Hvis den andre kløveren blir trumfet etter to runder trumf vil du gå bet selv om du tar tre runder trumf, for kløveren kan ikke godspilles og hentes uten inntak til øst. Du vil i så fall tape ett stikk i ruter og tre i hjerter.

Ved det andre bordet spilte vest 3NT. Nord spilte ut stor hjerter. Nå er det to bet om nord skifter til ruter. Syd vinner med esset, og hjerter gjennom gjør at forsvaret får fem hjerterstikk pluss ruter ess. Nord fant imidlertid ikke det motspillet. Han dengte ned den andre store hjerteren i håp om damen dobbel hos vest, men da stod 3NT!

DAGENS SPILL, tirsdag 24.3.


Nå som «vanlige» aktiviteter ikke er vanlige lenger (bare for en stund, får vi håpe), med bridgeklubber, treningssentre osv. stengt, sliter nok noen med å få dagene til å gå. Kreativiteten er imidlertid stor!

For dere som er bridgespillere kan denne uvanlige tiden brukes til å studere bridge enda litt mer enn til vanlig, og kanskje spille en del også, online. Les bridgebøker, bridgeblogger, spill musikk, og for all del les andre bøker også. Mange får sikkert sett det som er av TV-serier osv.

Her i bloggen kommer jeg nå som det ikke er turneringer og mesterskap det kan rapporteres fra presentere minst ett spill hver dag som du kan prøve deg på.

I dag får du et interessant spill som jeg med tillatelse har sakset fra en australsk bridgeblogg. Ansvarlig for den er bridgeskribent-veteran Ron Klinger fra Australia. Ron (78 år) er fortsatt aktivt både som meget dyktig spiller og skribent. Han har bidratt enormt til bridgejournalistikk i mer enn femti år (!), bla. ved å gi ut mer enn 50 bridgebøker.

Ron Klinger - bridgeskribent i verdensklasse

«Face value» (ta noe for det det ser ut som) er overskriften Ron brukte da han fortalte dette spillet som først ble publisert i et polsk bridgemagasin av polakken Wally Malaczynski (bor i Sydney, Australia). Her er en versjon/oversettelse til norsk, og du får først kun N/S sine kort.

Du har meldt deg opp i 7 hjerter uten motmeldinger. Det er en bra storeslem.

Vest spiller ut ruter. Det utspillet er litt kjedelig for spillefører, for nå er det problemer om hjerteren sitter 4-1. Med et annet utspill kunne du for eksempel løst 4-1 i trumf med knekten fjerde hos øst uten taper ved å spille konge-dame i trumf, så finesse med tieren idet det eventuelt oppdages at vest ikke har trumf i fargens andre runde. Deretter kan den fjerde trumfen tas ut, så stikkes ruter konge over med esset, og det er nok stikk.

Ruterutspillet forpurrer dette fordi du om trumfen må spilles slik sent i spillet ikke har overgang til nord ved å stikke over ruter konge. Du må derfor med det utspillet bruke bordets tredje trumf som inntak slik at du får være inne hos nord for å kunne ta ruterstikkene idet trumfen er tatt ut. Derfor kan det se ut som om trumfen må sitte 3-2?

La oss si du starter med trumf til kongen i den hensikt å ta andre trumfrunde med esset, så spille trumf til damen for å være inne hos nord til slutt. Da vil alt være is og brus om trumfen sitter 3-2.

I første trumfrunde (liten mot nord) følger imidlertid vest med knekten! Hva nå?

Kan du stole på den hjerterknekten, er den singel?

Hvis den er det, må du stoppe trumfspillingen og spille store ruter helt til øst eventuelt setter i trumf. Da kan du trumfe over, ta ut de resterende trumfene og ende opp hos nord. Du har nok stikk, og om øst har 98-fjerde i trumf fra start kan han ikke gjøre noe for å hindre deg i å vinne kontrakten. Hvis du derimot satser på at trumfen sitter 3-2 til tross for at knekten kom på i fargens første runde, spilles trumf tilbake til esset og trumf til damen i fargens tredje runde. Men sitter hjerter 1-4 som første hjerterrunde kan tyde på vil øst i så fall ha igjen en trumf etter tre runder av fargen. Idet du så går i gang med ruteren vil øst sette i den trumfen så snart han kan, og da er det farvel til ruterstikkene. Da går du bet!

Er hjerter knekt et ekte påkast?

Hvis vest faktisk har hjerter knekt singel MÅ han legge den på i første trumfrunde. Hvis han har flere hjerter, men likevel la knekten, har han vært våken og funnet et lumsk motspill.

Da spillet forekom satset spillefører på at knekten var singel. Han stoppet trumfspillingen og gikk i gang med ruteren. Det ble en svært lang nese da hele spillet så slik ut:

Idet du nå får presentert alle fire hendene er det vanskelig å se for seg hvordan det skal kunne gå an å gå bet i 7 hjerter. Men vest var i form, først traff han ruter i utspill som ødela forbindelsen mellom hendene i den fargen, så la han den lumske fellen da han la på hjerter knekt i fargens første runde. Siden spillefører tok vest hjerter knekt «at face value» gikk det galt. Idet han gikk i gang med ruteren for å presse østs antatte fire trumf fra start kunne vest trumfe med toeren i tredje ruterrunde – en nitrist bet!

Hvis spillefører etter det for han «kjedelige» ruterutspillet innser det ikke vil gå bra selv om han plukker opp knekten fjerde i trumf hos øst ved å ta konge-dame først, bør han «glemme» den vanlige fargebehandlingen med slik hjerter. Han antar han må ta tredje trumfrunde med en honnør hos nord, og kan da like godt starte med esset først! Hvis vest har knekten singel spilles hjerter til damen, og 1-4 sitsen oppdages. Da har spillefører kontroll og kan kjøre i gang med ruteren. Øst har ingen mottrekk med sin gjenværende 9-8 i trumf, syd har tieren bak og kan idet øst setter i trumf trumfe over med tieren, så trumf til nords siste honnør og trumfen er ute. Ruterstikkene tas, storeslem til notering.

Slik det sitter her oppdages etter hjerter ess og mer hjerter til damen at trumfen faktisk sitter 3-2, og spillefører tar en tredje trumfrunde med kongen før han forlanger resten.

Spillet minner en god del om et legendarisk spill da Giorgio Belladonna spilte sin siste VM-finale. Italia spilte mot USA og amerikanerne ledet stort størstedelen av kampen. Mot slutten kom imidlertid Italia voldsomt, og det ble kamp om VM-tittelen likevel. I det siste spillet (tror jeg) meldte Belladonna-Garozzo 7 kløver med denne trumffargen etter at vest hadde åpnet med 2 kløver – Presisjon – kløverfarge og vanlig åpning:

7 kløver er selvsagt dårlig meldt selv om resten utenom trumffargen var greit, men hvis storeslemmen sto ville Italia vinne kampen. Og det var jo en sjanse for null kløvertaper!

Kløver konge må normalt sitte dobbel hos nord. Hvis han har kongen singel har syd kløver 10 fjerde, og da er det en taper i kløver uansett, eller?

Belladonna spilte liten kløver mot A-Q og så tieren komme på. Han ba om damen, og da den vant stikket reiste han seg (sies det) og spilte resten av kontrakten stående! Kløver ess tok i neste stikk med seg nords konge (K-10 dobbel fra start), og resten var barnemat. Dermed vant Italia VM, ufattelig surt for amerikanerne.

Spillet ble selvsagt kommentert over alt, men en stund etter kom en artikkel som het «Another Story» i bridgemagasinet «The Bridge World». Der ble det påpekt at Belladonna ville fått en mulighet til å gå seg bet om nord i første trumfrunde hadde lagt på kongen i stedet for tieren! Hvis han hadde gjort det ville Belladonna måtte tatt stilling til om han skulle tatt det som skjedde «at face value», dvs. at nord faktisk hadde kongen singel som det unektelig ville sett ut som. For det ville da vært en mulighet for å fange opp syds trumftier fjerde ved hjelp av en trumfreduksjon hvor sluttposisjonen blir J-9 i kløver hos vest og øst er inne. Den spilleføringen ville imidlertid gått helt galt, for underveis ville nord ha trumfet med den tieren spillefører ikke trodde han hadde.

Amerikaneren på nords plass må vel kanskje "frifinnes". Det skal godt gjøres å komme på det motspillet mot slutten av en VM finale hvor hans lag lenge hadde gullmedaljen så godt som i lomma, så melder motparten storeslem i kløver hvor han sitter med trumfkongen bak den med kløverfargen! Kan du tenkte det sjokket idet A-Q kommer ned hos blindemann, bak stakkaren med K-10 dobbel! Det er ikke i den situasjonen det er så lett å være kreativ…

Informasjon

Hei bridgevenner

Koronasituasjonen har gjort at vi foreløpig  ikke kan møtes rundt bridgebordet, derfor får vi ikke spilt Vårturnering, heller  ikke KM-mix og rekrutt. Likevel er det anledning til å spille bridge, men da via BBO, der Påskecupen nettopp ble gjennomført med 14 par. Cupen ble i år knepent vunnet av Alf Jan og Ragnar foran Svein og Halgeir Lunde, deretter Halvard Fallang og Halgeir Holden. Siden cuppen ble arrangert som Mitchell-turnering, blir det premiering  for de to beste parene i hver retning, 2x6 flakslodd til vinnerparene og 2x4 flakslodd for andreplassene. Hallgeir Holden i Brandbu BK, handler inn flaksloddene og deler dem ut ved første anledning etter at dette korona «svineriet» har gitt seg. Turneringen blir rapporter til NBF, serviceavgift må derfor betales og klubbpoeng tildelt. Dette går også gjennom Brandbu BK siden de disponerer Vipskontoen vi betaler inn til. Vi planlegger å spørre kretsformann Tor Orsteen om han vil være TL for oss på onsdager framover. Også dette vil gå i regi av Brandbu BK. Vi vet jo ikke når vi igjen kan bruke Bøndernes Hus, så hvordan vi gjør det med Sommerbridgen, får vi bare vente og se på. Halgeir Holden disponerer nå Vippskontoen for alle klubbene på Hadeland, og dette synes å fungere perfekt. Derfor vil vi bruke ham som kasserer utover så lenge vi spiller via BBO. All rapportering vil da også skje gjennom Brandbu BK, også når det gjelder resultatservice.

Utregning av Årets spiller ble også midlertidig avbrutt. Vi har en foreløpig rekkefølge som oppdateres når vi anser årets sesong for å være over. Påskecupen vil inngå der og hvis vi får spilt på onsdager til og med 13. mai vil kanskje disse også bli inkludert. Dette vil vi ta stilling til på vårt ekstraordinære styremøte tidlig i neste uke.

Hvis noen mangler makker til disse BBO turneringene så går det an å gå inn på vårt makkertorg på Facebook og spørre -det fungerer bra, - bruk  i så fall denne linken: https://www.facebook.com/groups/268351986897104/

For de som ikke har vært inne på BBO, vil vi anbefale at dere gjør et forsøk. Det er ikke vanskelig å registrere seg på nettet. Dere må opprette et Nick name, og huske passordet dere også oppretter. Er dere først registrert vil sikkert John Ivar, Kent, Tron, Alf Jan, Øystein eller jeg guide dere inn i turneringsverdenen (pr telefon). Det meste på BBO er nærmest gratis, så dette er et meget godt tilbud, spesielt i disse koronatidere.

Det er jo lovlig for 4 stykker å komme sammen rundt et bridgebord, hvis noen trenger facitspill, så kontakt Øystein.

Men til dere alle, ta vare på dere selv, husk god håndhygiene, og ikke gå ut dersom dere hoster og nyser.

Med vennlig hilsen Styret i Kløver Ess.

v/ Øystein Mauritzsen

Vårturnering som spilles på BBO mandag 23. mars

 

BRIDGEKLUBBEN HJERTER 4  
Vårturnering som nu spilles på BBO. Andre kveld mandag 23. mars
OBS Grasrotandelen Norsk Tipping Støtt Bridgeklubben Hjerter Fire
       
1 Sigve Bollestad Børre Lekang 66,0 %
2 Ann Eli Brendsund Sølvi Nicolaisen 56,9 %
3 Astrid Nordahl Randulf Kristiansen 53,5 %
4 Frank Ståle Karlsen Ina Marie Lillevik 52,8 %
5 Jan Erik Pettersen Halvard Furset 50,0 %
6 Sølvi Ingvaldsen Snorre Omreit 49,3 %
7 Tove Orø Anne Andreassen 47,9 %
8 Ellen Blakstad Tone Mikalsen 45,8 %
9 Stig Ellingsen Stein Evensen 44,4 %
10 Thor Jostein Hunstad hn46 33,3 %
  Frirunde / singel   0,1 %
      500,0 %
  Sammenlagt    
1 Børre Lekang Sigve Bollestad 120,2 %
2 Astrid Nordahl Randulf Kristiansen 109,8 %
3 Torger Torgersen Bengt Gøran Karlsson 106,7 %
3 Halvard Furset Jan Erik Pettersen 106,7 %
5 Sølvi Nicolaisen Ann Eli Brendsund 102,4 %
6 Øystein Ree Sten Anfeldt Nilsen 104,2 %
7 Tone Mikalsen Ellen Blakstad 104,1 %
8 Ina Marie Lillevik Frank Ståle Karlsen 102,4 %
9 Sølvi Ingvaldsen Snorre Omreit 94,3 %
10 Brith Mikalsen Knuth Leithe 91,3 %
11 Stein Evensen Stig Ellingsen 89,4 %
12 Halvor Larsen Thorbjørn Benjaminsen 81,3 %

VÅRSESONGEN ER AVSLUTTET

VÅRSESONGEN ER AVSLUTTET PÅ GRUNN AV KORONAEPIDEMIEN.

FORHÅPENTLIGVIS STARTER VI OPP IGJEN TORSDAG 10. SEPTEMBER 2020.

VI ØNSKER DERE EN RIKTIG GOD SOMMER!

Har konferert med Solstad hotell idag, 5/8-20. Ble enige om å ta sikte på å begynne torsdag 10. september d.å., dog med avgjørende vekt på smittevern. Stryret skal ta en prat sammen i forkant.

Ynskjer du å spele på nett?

 Ynskjer du å spele på nettet?
Ta kontakt med underteikna på 92650476, så hjelper eg deg i gang.

https://www.bridgebase.com/

 Forbundet går igang med turneringer på denne nettstaden frå Fredag 27. mars 2020
Det blir turneringar heile helga

Et slemt spill

I onsdagens Østerdals-turnering på nett kom følgende instruktive spill. Kun to par var i slem ØV i denne, og det kan hende det var vanskelig å finne fram?

Hva som er normalt meldeforløp i dette spillet er ikke helt enkelt å si; jeg vet at både nord og syd kan ha sperre-åpninger (Multi eller Ekrens) som gjør det vanskeligere å komme i gang. Noen spillere i øst kan være villige til å åpne 1 ru, mens det ved noen bord vil kunne gå pass rundt til vest.

6 ru er den sikreste kontrakta. Ett par var i 6NT med hjemgang. Da var de nok heldige og slapp liten spar ut, for da ville kontrakta alltid vært "død"

Ett par var i 6 hj, og det er absolutt ett spennende prosjekt. Hva gjør du i vest i 6 hj med liten spar ut?

Mange tenker kanskje at de skal vinne første stikket med esset på hånda, men en mye bedre plan er å stjele utspillet før du går løs på trumfen. Selv om denne skulle sitte 4-2 har du nå kontrollen som kreves for å spille deg hjem. I parturnering har du virkelig skutt gullfuglen hvis du får lov til å spille 6 hj!

EBL nyhetsbrev om koronasituasjonen

EBL nyhetsbrev om koronasituasjonen

EBLs president, Jan Kamras har i dag sendt ut et nyhetsbrev om hvilke planer EBL har for sine mesterskap dette året. 

Nittedal Bridgeklubb har gleden av å arrangere turneringer på www.bridgebase.com (BBO) i hele april hver tirsdag

Turneringen vil være spesielt tilrettelagt for bridgespillere som er ferske på BBO.

Spilledatoer på BBO:
14. apr - Vinnere: Roger B Kalås - Dag H Skogholt, Haga 
21. apr - Vinnere: Jan Olav Svartvadet - Steinar Kristensen, Nittedal
28. april 2020, oppstart kl 16:30 Dag Sandbekkbråten - Johnny Hofsteth, Haga

Klubbturnering på BBO

Mandag prøvde vi å arrangere Klubbturnering på BBO.
Vi hadde endel trøbbel med treg server og nettforbindelse.
Derfor inviteres alle som betalte forskudd til å spille gratis ved en senere anledning.

Resultatet av turneringen kan man se her:

Oversikt over Spillere på BBO registrert pr. 25.03.2020 finnes under les mer