Avansert søk


Resultat 7.mars

Her er resultat fra sist kveld.

Name Score (%) Rank Prize
Stijo+jensemande 58.93 1  
aisaroxxx+hav 56.55 2  
mornorge+veslekari 55.95 3  
polar20+jonhage 49.40 4  
gjerstad+metkrog 48.81 5  
monadiana+Pipau 45.83 6  
laring+turgunde 42.86 7  
froduso+Towei 41.67

8

Det ble noen forsinkelser i går før vi fikk startet.

Det skyldes at noen kommer alt for sent inn.

Logg dere inn minst 20 min før start for og melde dere på.

Da blir det lettert for og turnleder og finne ett par utenfra hvis det blir oversitt.

Blir det OVERSITT kan nemlig ikke turneringene starte på BBO, det er grunnen til at vi må melde oss på tidlig og ta med et par som ikke spiller hos oss.

Vi startet også opp ny turnering i går etter først spill.

Det skyldes at Ivar også har kommet inn på bbo og ville gjerne være med.

Desverre ble det noe galt med påmeldingen og kom derfor ikke med, men vi ønsker han HJERTLIG VELKOMMEN og håper han er med til tirsdag igjen.

Han har nick ivar2020.

 

I morgen er det KRETSTURNERING MED START KL 19.00

Jeg oppfordrer alle til og delta i den turneringen.(kalles lisland)

SJ

Årsmøte og bridgekvelder utsatt til over påske!

Vi utsetter all aktivitet på ubestemt tid. I første omgang til over påske.

Nasjonale føringer vil være bestemmende for når vi setter i gang igjen. 

Ny nyhetsartikkel

Påskebridge etter vanlig praksis er avlyst! Men:

Paaskebridge08.04.2020 kl.22.00 med 27 spill. Kr 60.-

VIPPS. 572278 eller
Kto.nr. 1506.27.18495

Merk betalingen med BBO navn.
Hvis du betaler for makker er det fint om du skriver begge navn.

Steinkjer BK med Steinar Hoff arrangerer. 

Koronainformasjon

 

Situasjonen innen sporten vår som et resultat av koronaen er at vi avlyser alle spillekvelder fram til og med Påskecupen så får vi se på hvordan verdens og Norges helsetilstand er når påsken er over. Antar årsfesten som var planlagt den 6. juni også henger i en tynn tråd, men vi får bare se på utviklingen, jeg legger ved et bilde fra siste årsfest som vi får håpe vi får mange flere av for oss alle.

Jon Ivars forsøk på å få i gang en hadelandsturnering på BBO kan foreløpig ikke gjennomføres fordi BBO ikke har gitt ham tilgang. Det er mulig å delta via Buskerud Krets sitt tilbud der i tillegg til at det går an å lage et bord der selv og invitere venner til å delta. Jeg håper alle våre medlemmer er friske og virusfrie, hold humøret og optimismen oppe så møtes vi rundt et fysisk bridgebord når situasjonen tillater det.

 

DAGENS SPILL 9.4. (to spill)


Lagturneringen ALT INTERNATIONAL pågår på BBO denne uken. Åtte inviterte, internasjonale lag deltar.

Etter to dagers spilling leder et polsk-nederlandsk lag (BLASS), mens laget med norsk innslag (Hoftaniska, Charlsen og Malinowski) ligger på 2.plass. Etter grunnspillet blir det semifinaler og finale.

Vi tar med et par spill fra gårsdagens spilling.

Vest ved det ene bordet var vest i 4 hjerter og fikk spar 8 i utspill fra nord. Nord hadde meldt ruter, og syd meldt spar.

Syd vant med spar ess og fortsatte fargen. Nord fulgte med syveren.

Med hvilken sparhonnør vinner du stikket, og hva blir fortsettelsen?

Spillefører stakk med spar konge i andre stikk og spilte hjerter til nieren fra nord, damen og esset. Derfra kom spar som nord trumfet med hjerter 10. Nord spilte deretter liten kløver. Jeg kan røpe at kontrakten nå står om hjertersitsen tippes.

Siden nord har fulgt med nieren og trumfet med tieren er det en mulig finesse hos vest med K-8, hvis syd har igjen J-x og nord er fri for trumf. Hvis det er riktig å ta den finessen satt syd med tre hjerter, A-J-x, og nord 10-9 dobbel fra start.

Alternativet er å spille hjerter konge som er riktig om nord startet med tre trumf, for siden han har trumfet en gang sitter i så fall de gjenværende trumfene 1-1.

Hva ville du gjort?

Spillefører stakk kløverskiftet med kongen og la ned hjerter konge. Slik satt det:

Dermed tapte spillefører tre (!) trumfstikk: ett til esset, en stjeling hos nord og til trumfknekten som sammen med spar ess ga en bet.

Var det feil spilt?

Slik han spilte ble det et ekkelt valg. Noen vil si spillefører burde tippet riktig, og de argumentere kanskje med såkalt «restricted choice»-teori. Idet nord trumfet sparen brukte han tieren. Hvis han hadde hatt J-10-9 fra start (hadde fulgt med nieren allerede), kunne han valgt å trumfe med knekten og beholdt tieren. Med 10-9 dobbel fra start hadde ikke nord noe valg i det han trumfet, han måtte trumfe med sin siste trumf, tieren - restricted choice.

Å tenke slik gir imidlertid ingen garanti, det er og blir et valg.

Det var imidlertid en annen måte å vinne kontrakten på, og den spilleføringen tror jeg er best. Hvis spillefører vinner i andre stikk hos øst og spiller liten trumf mot kongen kan det ikke gå galt med den aktuelle sitsen. Om syd hopper opp med trumfesset for å gi makkeren stjeling blir det kun to trumfstikk til N/S. Og legger syd liten trumf vinner kongen stikket, så nok en trumf. Dermed får ikke nord noen stjeling, og forsvaret vinner kun to trumfstikk og for spar ess.

Den spilleføringen går også bra om nord har trumfesset, hvis fargen sitter 3-2. Om nord har tre hjerter og syd esset, blir det esset dobbel hos syd. Liten til kongen fulgt av mer hjerter gjør med slik sits at de kun kan få for mer enn esset og en stjeling.

Ved det andre bordet spilte øst 4 hjerter. Kløver 10 kom ut. Spillefører hadde ingen store problemer og tapte kun to trumfstikk og til spar ess.

Som fortalt i går fikk polakken Kalita til et nydelig motspill mot 1 grand doblet. Her skal du få se samme mann få til en fin spilleføring i en av gårsdagens kamper.

Nord kunne i andre melderunde hoppe til 3 kløver over 1 grand fordi parets åpning med 1 i farge er begrenset til 16 poeng. Dette er derfor maksimum for dem. Nord har dog bare 13 HP, men fargene er så gode (stikk!) at hånden er klart mer verd. Syd hadde en bra hånd for 1NT-svaret og fine stoppere i rødfargene, og foreslo 3 grand.

Det er en knallhard utgang, dog med sjanser. Hjerter 8 kom ut til syds knekt. Kalita gikk på sparfargen, og vest stakk andre gang før han skiftet til ruter dame. Spillefører hadde nå åtte sikre (4-1-1-2=8). Kalita stakk med ruter ess og tok sine toppstikk. Etter det så det slik ut:

Nå ble det spilt kløver for nord, og fra syd forsvant ruter 9. Vest vant med kløver knekt og kunne ta ett stikk i ruter, men så måtte han spille hjerter som ga syd for hjerter konge, det niende stikket.

Spilling på BBO

 I pausen fra klubbspilling har vi tenkt å arrangere turneringer på BBO fremover. Det vil bli mandager og tirsdager kl. 18.00.

De som vil spille må være registrert på forhånd, jeg har lagt inn en del men fint om dere sender meg en melding med brukernavn på facebook eller som en vanlig tekstmelding. Dette trengs bare å gjøres første gang. 

Hvis dere trenger hjelp for å lage en bruker eller litt hjelp til noe annet kan dere kontakte meg på tlf 47639525

Jarle

https://www.bridgebase.com/v3/  Velg competitive - free tournements - rull nedover til dere ser V.Gausdal. Åpnes to timer før spilling.

 

BBO Påskebridge

Legger ut foreløbig resultatliste fra Påskebridge.

Endelig resultatliste kommer så snart vi har alle navn på spillere som deltok.

NBFs arrangementer fremover (oppdatert)

NBFs arrangementer fremover (oppdatert)

(OPPDATERT 3. juni) 
Vi har oppdatert informasjonen om NBFs arrangement under. Merk at endringer kan skje på kort varsel dersom krav og råd fra myndighetene tilsier det.
 

BBO problemer

 

Hei alle, 

I kveld hadde BBO kjempeproblemer, og en rekke turneringer ble kansellert. Trygve forsøkte å sette opp vår turnering 3 ganger -men vi ble kastet ut hver gang, og måtte tilslutt gi opp.

Vi beklager, men ikke noe vi får gjort noe med ( eller som Thor uttrykte det: Det er sikkert Påskeharen som er den skyldige )

Da tar vi påske- velkommen tilbake tirsdag. I mellomtiden kan vi forhåpentlig komme med på NBFs turneringer fredag – søndag.

 God påske til alle!

 Svein

Oversikt over klubbkvelder på BBO

Oversikt over klubbkvelder på BBO

Denne fila viser en oversikt over arrangører av klubbkvelder med klubbpoeng på BBO.

Oversikten er ikke komplett, og mangler noen opplysninger - gi tilbakemeldinger om feil og mangler.