Avansert søk


Trofeet ble i familien


I disse krise- og karantenetider er det flott å se hva som blir gjort av MANGE mennesker. Vi ser en solidaritet og omtanke blant folk som har blitt mer og mer uvanlig i dagens (vanlige) samfunn.

Alle må avfinne seg med den uvanlige situasjonen, og det er ikke fritt for at det kan bli vanskelige dager for mange, og kjedelige dager for andre.

Bridgeforbundet og andre gjør en flott jobb for å aktivisere folk nå som mange andre aktivteter er satt på vent, og vanlige bridgeturneringer er utsatt eller kansellert.  

Selv her i New Zealand har de nå kansellert bridgeturneringer selv om dette landet foreløpig er lite angrepet av coronaviruset. Den siste turneringen som ble avviklet ble spilt forrige helg, North Island Teams som jeg skrev om i et tidligere innlegg.

I den turneringen var Matt Brown på mitt lag. Han er kanskje det største talentet vi har i Australia og New Zealand, i sitt siste år som juniorspiller. Han har dog allerede i noen år gjort det bra internasjonalt i åpen klasse. I North Island Teams var det imidlertid ikke Matt som skinte, men hans ektefelle Andi Boughey. De giftet seg i høst, begge i ganske ung alder (Andi er også fortsatt junior). Det er sannelig et ekte bridge par, og begge har to foreldre som spiller aktiv turneringsbridge..

Andi spilte i helgen med sin mor på lag med et mix-par. Laget deres er bra, men det var nok en liten sensasjon at de gikk helt til topps. Mens Matt var på et av de største favorittlagene var det Andi sitt lag som brakte trofeet hjem til familien Brown/Boughey!

Matt måtte finne seg i at fru Andi var den som tok hjem pokalen!

Her skal du få se Andi briljere etter at hun fikk et bra motspill mot seg, i alle fall starten på motspillet var greit.

.

Mot 3 grand kom kløver ut til esset og kløver tilbake før vest tok ett kløverstikk til. Da kastet øst styrkekast i ruter, og vest skiftet til ruter som fikk løpe til østs dame. Det var fire stikk til forsvaret, kanten.

Hvis det ikke skiftes til ruter i tredje stikk blir det ganske enkelt, spillefører kan godspille fire sparstikk og har nok stikk ialt, forsvaret får kun de tre kløverstikkene og ett stikk i spar.

Etter ruter dame vant stikk kom en liten hjerter fra øst. Den ble stukket med esset, så spar dame som øst dekket med kongen. Det var nok en skjønnhetsfeil i motspillet. Hvis ikke øst dekker ville det ikke gått an å få til den fine sluttposisjonen du kan lese om her, og spillet blir enda mer komplisert. Den situasjonen som oppstår om øst ikke dekker kan du pusle litt med selv.

Etter spar dame, konge og ess spilte Andi ruter til esset og hjerter til kongen. Dette var igjen:

På kløver dame med ruteravkast fra nord var øst skviset i tre farger. Samme hva øst kaster gir han spillefører ett stikk, og om øst gir opp sparholdet har spillefører nok stikk allerede om hun topper sparen. Det beste øst kan gjøre er imidlertid å kaste en spar. Ved bordet leste imidlertid Andi situasjonen og vant sin kontrakt enkelt etter at øst først (på kløver dame) ga opp hjerterholdet som kun ga spillefører ett ekstra stikk i den fargen, og åtte stikk totalt. Andi tok da to hjerterstikk siden de uteværende hjerterne nå satt 1-1. Fra nord forsvant nok en ruter og en spar. På det andre hjerterstikket var øst skviset igjen! Han kastet ruter konge i håp om at vest hadde ruter knekt. Ruter knekt og spar knekt ga stikk nummer åtte og ni. Å kaste spar i tempo i denne sluttposisjonen er bedre motspill, da må spillefører velge. Men slik spillet forekom ved bordet ville ikke Andi latt seg lure, øst var forlengst avslørt.

Siste nytt om klubbspilling på bbo

 Det blir ikke noe av den planlagte klubbspillinga på nett. Det er bestemt at hele Telemark spiller sammen. Dette er gratis turneringer. Det er trygve som arrangerer disse. Det er bare medlemer av Telemark krets som kan spille.

Påskecup i bridge, i år med mulighet for milliongevinst.

I disse tider trenger vi bridgemessige innsprøytninger som vaksine mot koronaen. Det blir påskebridge på den sedvanlige Skjærtorsdagen i år også, klokken 1200 på BBO. Grunnen til at vi starter så tidlig er for å unngå tidsmessig konflikt med andre nett-turneringer. Vi satser på 27 spill og vår kretsformann Tor Orsteen har sympatisk nok igjen stilt seg til disposisjon som turneringsleder, det har jo fungert veldig bra. Pris pr spiller blir 50 kroner, Hallgeir Holden har søkt om å få opprette en Vippskonto der vi kan gjøre våre innbetalinger og premiene blir flakslodd med sjanse til milliongevinst. Det blir satt et tak på 40 par, de som melder seg på må være registrert med BBO nick name.

DAGENS SPILL 6.4.20 - VANSKELIG?


Ja, her var det vanskelige kort og ingen fasit.

Det er ikke alle kortfordelinger som er beskrevet i læreboka. Hvordan best melde fordelingsuhyrer er noe som først og fremst kommer med erfaring.

SYD

Nord giver, ingen i sonen.

I dette spillet fra en klubbturnering fikk sannelig syd utlevert en uvanlig hånd, og det er ikke lett å si hva som vil være den endelige løsningen med slike kort. Nord åpnet med 1 spar, og øst doblet opplysende. Hva ville du meldt nå?

Syds hånd kan godt vise seg å være en monsterhånd for N/S, et stort spill er mulig. Med tilpasning til en av fargene kan det være veldig mange stikk N/S. Men slike tofargede hender (minst 5-5) er også farlige. Hvis det ikke finnes tilpasning er det kanskje helt umulig å spille noen kontrakt særlig høyt.

En ser ofte at spillere overvurderer 5-5 hender (etter å ha meldt Michaels Cuebid, eller 2NT for minor), og de melder alt for mye. I de situasjonene hvor du har fått vist begge fargene med en enkelt melding er det ofte best å la makker ta senere avgjørelser, hun vet om det er god tilpasning, eller ikke!

Her kan ikke syd få vist begge fargene i en melding etter vanlig metoder. Hun velge en melding og en strategi for de videre meldinger.

Syds første melding

Syd har en uvanlig 6-6 fordeling og to bra farger. Dessuten er kløverfargen såpass god at det bør kunne gå an å få en del stikk selv om nord ikke har noe særlig med tilpasning til minorfargene. Hva er best strategi slik meldingene startet?

Da spillet forekom passet enkelt med syds kort etter den nevnte starten. Det kan neppe være riktig og vil antagelig bli feil veldig ofte. Andre redobler, også feil tror jeg. Redobler i en sånn meldesituasjon er mest fordi man ønsker å spille motspill (doblet).Det kan en sjelden gang være riktig, hvis for eksempel makker har 5-5 i majorfargene. Men det blir for spekulativt å satse på det. 

Det beste er å komme i gang med å melde fargene sine så fort som mulig. Hvis man tenker sånn vil enkelte mene at det kanskje er tryggest å melde den beste fargen, kløver.

Også feil mener jeg, selv om det sikkert kan bli riktig i akkurat dette spillet å si 2 kløver.

Mest sannsynlig er det best å starte med 2 ruter. Det er deretter godt mulig du får meldt den andre fargen på et relativt komfortabelt nivå. Hvis kløver meldes først og ruter senere vil makker måtte gjøre en preferanse ett meldetrinn høyere med for eksempel singel ruter og dobbel kløver. Hvis du melder ruter først og kun får en preferanse til ruter over for eksempel 3 kløver i andre melderunde, har vi kanskje ikke så veldig mye i kortene likevel. Men om makker støtter frivillig i et mulig konkurransemeldingsforløp, for eksempel sier 4 kløver, er det god grunn til å være optimistisk!

En «bridgestudent» sendte meg spillet og fortalte hun ikke hadde peiling på hva hun skulle gjøre. Hun passet derfor etter 1 spar og dobler fra nestemann. Vest sa 2 ruter (!), og makkeren på nords plass sa 2 hjerter. Øst passet, og syd forsøkte nå 3 kløver. Da gikk det pass rundt. Slik meldingene gikk ville/burde nord passet på 3 kløver med nesten all slags kort, også singelton i kløver. Da kunne det godt vært slik at de hadde gått glipp av en fin-fin rutertilpasning.

Slik så hele spillet ut:

Nords siste melding

Burde nord løftet til 4 kløver slik meldingene hadde gått?

Kanskje, men hva har syd vist når hun passet først og så introduserte kløveren?

Nord tror og har lov til å tro at syd etter disse meldingene har en svak, men spillbar hånd med lang kløver. Det er ofte en honnør syvende eller noe slikt. Å høyne til 4 kløver med den utrolig fine tilpasningen er vle greit, pass litt pessimistisk. For 5 kløver kan selvsagt stå. Nord kan imidlertid ikke i sin villeste fantasi se for seg at syd sitter med det der! Om syd i stedet har Q-10 syvende i kløver elle noe i den retningen, vi det nokså ofte være minst tre tapere.

Det er nok syd som ikke meldte på best mulige måte her. Hun burde startet med 2 ruter. Nord vil da melde 2 hjerter, og syd kan si 3 kløver, ganske komfortabelt. Etter de meldingene bør nord høyne kløveren, og de kommer seg i utgangen 5 kløver.

Det er bra sjanser for å vinne tolv stikk med dette. Spillefører må ikke røre trumfen, nords trumf må utnyttes til å stjele mange av syds rutere. 

«Vår» syd fikk tolv stikk, +170 i 3 kløver. Det ga faktisk middels, men det var riktignok i en klubbturnering (på BBO) hvor nivået i beste fall var middelmådig. Mange hadde naturlig nok store problemer med disse kortene. Det fikk de først og fremst fordi hvordan melde slike hender som syd hadde ikke akkurat er på repertoaret hos de mange ganske uerfarne spillerne. Ingen bridgekurs lærer bort slikt! Det er foressten ikke lett selv for erfarne spillere å vite hva som er riktig med slike fordelingsuhyrer.

Resultatene varierte fra 6 kløver redoblet med hjemgang som toppen N/S via noen som fikk bra score for 5 kløver med hjemgang, og på den andre siden av skalaen noen triste resultater som for eksempel 3NT N/S med diverse bet, 4 spar (N/S!) med betelass og en 5 ruterkontrakt med fem bet.

Et generelt tips for brukbare fordelingshender med to lange farger er: Gå i gang med å vise fargene dine så fort (lavt) som mulig.

To lange farger kan være «power», men bare om makker har tilpasning til en av dem.

Klubbkveld for Arendal BK på BBO, ved PHL

 For 3. mandag på rad arrangerer Pernille Lindaas klubbkveld for Arendal BK på BBO. Åpen for alle medlemmer i Aust Agder Bridgekrets, startkontingent kr 20 pr spiller (dekker serviceavgift til forbundet for klubbpoeng!)  Startavgiften vippses til Pernille på tlf 45250765. Pernille hjelper til med makker, dersom du mangler det! Trenger du hjelp til et eller annet kan du ringe Pernille, men ikke ring like før kl 18.00 - for da er det meningen at turneringen skal starte!

NBF avholder BBO-turneringer i helgene (oppdatert)

NBF avholder BBO-turneringer i helgene (oppdatert)

Fra 8. januar arrangerer vi turneringer hver fredag (20:00) og søndag (19:00). 

DAGENS SPILL 7.4.


Her får du en spilleprøve som ikke har noen 100% sikker løsning, men det er ikke langt unna. Hvis du plasserer et viktig kort der det mest sannsynlig sitter kan du få til en vakker spilleføring.(Giver vest, Ø/V i sonen)

Syd er i 4 spar etter at vest har åpnet meldingene med 1 hjerter. Det er en normal utgang med 26 HP til sammen og 5-4 tilpasning, men den er faktisk ikke sikker. Det er fordi N/S har en haug med poeng i 2-2 fargen ruter som altså kun gir to stikk.

Vest starter med AKQ i hjerter, og øst følger tre ganger, siste gang med hjerter knekt. Spillefører trumfer i tredje runde hjerter og tar ut trumfen som viser seg å sitte fordelt 2-2

Spillet handler om å plassere kløveren, og da først og fremst hvor kongen sitter. Vest åpnet og har så langt vist 9 HP i hjerter. Han har jo ingen poeng verken i ruter eller spar, så mest sannsynlig sitter kløver konge hos vest. Enkelte åpner riktignok tynt, kanskje med 10 HP hvis de har bra fordeling, og det blir 10 HP på vest om han bare har kløver knekt og ikke kongen. Etter hans åpning i første hånd i ugunstig sone er imidlertid sjansen for at han har kløver konge veldig stor. Det er dog nødvendigvis ikke nok å plassere kongen i fargen. For hva om vest har K-J-x-x i kløver? Du kan selvsagt spille spesifikt på det med esset fulgt av liten til tieren, men det blir nokså dumt om øst har knekten andre. Men hvis du tar for kløver ess og spiller kløver til liten hos vest og damen fra nord går du bet hvis hele spillet ser slik ut fra start:

Merk at spiller du esset fulgt av liten mot nord må vest legge liten. Stikker han med kongen oppdager du sitsen og kan ta markert finesse med kløver 10.

Det er en lekker variant for å få med seg denne sitsen uten å gå bet om vest har kongen tredje og øst knekten dobbel. Etter to runder trumf tas to store ruter, den andre vunnet hos syd. Så spilles liten kløver, ikke esset først. Vest legger liten, for igjen er det slik at om han stikker opp med kongen vil du finne ut sitsen idet esset spilles senere. Da har i så fall øst har i så fall ikke flere kløver, og du kan ta en markert finesse med tieren. Men å stikke opp med kløver konge vil i den situsjonen være svakt motspill. Så la oss si vest legger liten og du forlanger damen. Om øst følger farge andre gang blir det kun en kløvertaper, fargen sitter 3-2. Her kaster øst en ruter, og da er dette situasjonen:

Å fortsette med kløver fra nord etter denne spilleføringen ville gått det bra om kløver satt 3-2, men her vil det blitt to kløvertapere. Det kan du gardere deg mot om du har kommet på denne mulige sitsen.

Spill deg over til syds hånd i trumf. Så spilles liten kløver mot tieren, du må fortsatt ikke røre esset! Vest må stikke med knekten, men så er han innspilt. Hjerter blir til dobbeltrenons som gir stjeling på den ene siden og avkast av en kløver fra den andre idet du jo har igjen bare Ax mot 10x i kløver. Resten står.

Om vest etter å ha vunnet med kløver knekt spiller kløver er det til kombinert saks. Spiller han kløver 9 får du for tieren hos nord, og spiller han kongen vinner du med esset og tieren står. Å spille slik i diagramsituasjonen koster ingenting. Idet liten kløver spilles mot tieren og vest legger liten kan det hende øst kan stikke tieren med knekten, men da sitter jo fargen 3-2 og esset tar ut forsvarets siste kløver.

Turneringar på Bridgebase online. BBO

 Slik situasjonen er i verda no for tida, prøver vi å arrangere turneringar på BBO. Denne vil vere open for alle, hovudsakleg spelarar frå fylket. Kva dag og tidspunkt vil vere avhengig av når andre klubbar arrangerer sine, og vi dermed ikkje konkurrerere med klubbar som vi i utgangspunktet samarbeider med. Onsdagar vi vere ein aktuell dag, ca kl 19.30 no framover.

Følg med på Facebooksida til Breim bridgeklubb for å få med deg kva som skjer

Info

Krinsstyret har vedteke å utsetje krinstinget. Det sitjande styret vil fungere til nytt styre er valt. Ny dato vert kunngjort på heimesida og klubbane vert varsla ved e-post.

Det vil også komme ny dato for KM par. 

Medlemar vert oppmoda til å følgje med på informasjon frå NBF.