Avansert søk


Klubbkveld 31/10.

Hyggelig besøk fra Gol, som like godt tok med seg seieren. Gratulere så masse til John Sadviken og Åse Tamburplass, tett fulg av Gunnar, med nybegynner Kirsten, som foresten tok seiere på skratsj og 20 klubbpoeng. På tredje kom Mikkel og Jakub, veldig bra gutter. Vi var 10 par denne kvelden. Neste gang prøver vi oss på simultan igjen. Vel møtt alle.

Morten 

"Det skal ikke skje, men..." (et spill fra 1.divisjon)


Av og til må det noteres doblet kontrakt vunnet av motparten. Hvis det er en utgang er det ikke så ille, dårlig spill selvsagt, men slikt skjer. Minus 590 eller 790 kan godt forekomme, for eksempel hvis vi hadde kortene, men litt ekstrem fordeling osv. gjorde at det faktisk stod i 4 hjerter eller 4 spar doblet. Og om ikke kontrakten var pådyttet er det ofte uavgjort spill, eller et ikke så ille tapsspill mot 420/620 ved det andre bordet. 

Så er det de scorene av type -670 eller -730, dvs. doblet delkontrakt som føk hjem. Det er litt mer "katastrofe" om en skal kunne bruke et så sterkt ord om bridge, og noen sier "Det skal ikke skje i lagkamp". Men det skjer, og noen ganger er det ikke så unaturlig. Selv de beste spillerne i verden må notere slike scorer i favør motparten av og til. I parturnering er det langt i fra unormalt. Da er det noen ganger en grei sats å doble deres delkontrakt hvis man for eksempel er ganske sikker på at egen delkontrakt står, og -50 eller -100 for en udoblet bet neppe vil gi noen gladscore. I lagkamp derimot, er det alt for kostbart å doble en delkontrakt hvis den fyker hjem siden det gir så mange IMP. Men likevel skjer det som sagt.

Her et litt dramatisk spill fra kampen mellom Hordaland 1 og Møre og Romsdal 1 i 1.divisjon i helgen.

Du sitter øst, syd er giver og alle i sonen:

Syd åpner med 1 kløver, vest melder inn 1 hjerter og nord sier 2 kløver som viser vanlig høyning (6-9), men normalt med minst femkorts kløver siden åpningen ikke lover fire-korts farge. Du passer, det samme gjør syd før makker kommer tilbake med 2 ruter. Både nord og du passer, men syd gir seg ikke og sier 3 kløver - pass - pass til deg. Dobler du?

Innledningen i dette innlegget har vel gitt deg et hint om at det er grunn til å trå varsomt her, men i praksis er det vel menneskelig å doble 3 kløver. Du sitter bak femkortsfargen, og makker har meldt to ganger i faresonen. Det er vel kanskje et lite moment at syd maktet å si 3 kløver med det som trolig er en tre-korts farge som dermed sikkert er en ganske bra fargekombinasjon, men likevel...

Og med Hordaland 1 som Ø/V doblet øst 3 kløver før det gikk pass rundt. 

Vest har ikke noe helt desidert utspill, eller hjerter ess peker seg vel ut, for øst har ganske sikkert maks en hjerter. Hjerter ess felte imidlertid kongen hos øst, og i neste stikk kom hjerter til stjeling. Derfra kom ruterskift. Det som for sekunder siden så ut som mulig doblet beteplukk for øst var plutselig ikke så morsomt. 

Syd stakk med ruter ess i tredje stikk. Spar til knekten ble fulgt av kløver til tieren. Mer spar til nords ess ble spilt, så kløver til damen. Deretter kløver ess og sparestikkene, det fjerde sparstikket ruteravkast fra nord. Øst måtte følge farge hele tiden, og nå fikk Ø/V kun to stikk til slutt som sammen med de to første stikkene ga kun fire motspillsstikk, N/S -670!

Det var ikke opplagt at syd skulle være med til 3 kløver over vests 2 ruter, og ved det andre bordet fikk Møre og Romsdals vest spille 2 ruter som ble vunnet med ti stikk, +130.

Spillet ga (670 + 130) dermed hele 13 IMP til Møre og Romsdal som vant denne kampen mot det som var lederlaget på det tidspunktet. Hordaland 1 - tittelforsvarerne - er imidlertid fortsatt godt med i mesterskapet (2.plass), men den fine gevinsten i denne kampen gjorde at også Møre og Romsdal etter en svak start har kjempet seg opp i en bra posisjon (5.plass, kun 10 VP bak lederlaget Midt-Trøndelag 1) idet 1.divisjon er halvspilt. 

 

 

Ny nyhetsartikkel

 På styremøte 13 okt. , bestemte vi å arrangere klubbmesterskap 3. 10. 17. og 24 november. De tre beste kveldene teller og man må være medlem for å bli premiert.

Juleavsluttning med snitter blir 15. desember.

Øystein

Høst 2022

Ny vintersesong er i gang. De aller fleste klubbene er kommet i gang.

På kretsnivå er det straks en del som skjer:

  • Jubileumsturnering i Namsos og Overhalla BK lørdag 22.oktober.
  • Seriemesterskap i alle divisjoner. SM 3.divisjon og SM 4.divisjon er lagt til Steinkjer og spilles første helg 5. og 6.november.
    • Påmelding - vi ønsker at alle som har lyst kan få spille. Er du alene eller mangler to eller tre for å fylle et lag, ta kontakt! Alle som er medlemmer i kretsen kan være med 
  • Henviser ellers til kretsens terminliste som ligger øverst i fanen til høyre eller trykk her. 

Resultat 14. oktober

Det møtte fire par til tredje runde av Høstturnering 1. Tor Eivind og Mini vant med 29 poeng, foran Pål og Gunnleiv som fikk 11 poeng. Bjørn og Knut ble nummer tre med 9 poeng.

Rune og Per vann 3.kveld av Klubbmesterskapet 31.10 med kanonscore!

 Kjell og Endre på fin 2.plass!

Haugaland 1 ligg som nr 8 av 12 etter første helg av 2.div.

Til helga er det 4.div med to gode lag frå Rubbestadneset Bk

Lykke til! 

KLUBBKVELD 13. OKTOBER 2022 - SEIER TIL ELLSETH / HALLINGSTAD

Det ble spilt høstturnering og det møtte 9 par. Det ble hard kamp om seieren mellom Arne og Ole Jørgen og Sigurd og Marius. Seieren gikk til førstnevnte og med Sigurd og Marius på 2. plass.

Vidar og Kolbjørn og Olav og Asbjørn kjempet også om siste plass på pallen. 3. plassen gikk til Vidar og Kolbjørn med Olav og Asbjørn tett bak.

Det vises til fullstendig resultatliste på hjemmesiden vår.

Vi gratulerer vinnerne!

OBS - Neste uke spiller vi på onsdag (19/10) igjen Det er fordi det er 3. onsdag i måneden. Da ønsker vi velkommen til ny høstturnering.

"Norsk" finale i WBT MASTERS


SCORWAY og DE BOTTON møttes i finalen i Kjøbenhavn fredag. Begge de lagene har norske spillere. SCORWAY hele fem, Boye Brogeland, Christian Bakke, Nils Kåre Kvangraven, Øyvind Saur og Geir Brekka. De hadde med seg Steve Levinson og Barnet Shenking.

På DE BOTTON spiller Thomas Charlsen, og vi regner vel med Thor Erik Hoftaniska og (litt) Arthur Malinowski også når vi skal være litt sjåvinistiske. I tillegg til dem spilte engelske Janet De Botton, Tom Townsend og David Bakshi på laget.

DE BOTTON slo danske PHARMASERVICE i semifinalen i en ganske jevn kamp som ble litt jevnere pga. at danskene som vinnere av kvalik'en hadde carry-over.

I semifinalen mellom BLACK og SCORWAY ble det veldig jevnt. Førstnevnte ledet ved halvtid, men SCORWAY kjempet seg forbi og vant til slutt med 4 IMP. 

Finalen ble også ganske jevn, men SCORWAY hadde hele tiden kommandoen og vant til slutt med 31 IMP.

Her er et spill som gikk i vinnerlagets favør. Spørsmålet er her: Hvilken kontrakt ville du likt å spille? 

Det er vel ingen tvil om at 6 kløver er meget bra. En ruter kan kastes fra syds hånd på nord andre sparhonnør. Så 6 kløver vinnes om ikke det kommer hjerter ut til esset og hjerter til stjeling (4-1 i hjerter).

Hva med 6 hjerter? 

Det er også en god slem som normalt vinnes om ikke det kommer singelton kløver ut og den som har trumfesset kan gi makkeren kløver til stjeling.

Slik det satt var det mulig å bete 6 hjerter, men ikke 6 kløver.

I meldingene er det dog ikke alltid så enkelt å diagnostisere alt, noen ganger forstyrret av motmeldinger også. I dette tilfellet stoppet SCORWAYs N/S i 4 hjerter og vant tolv stikk, +680. Det er et sånt resultat som kan slå begge veier. Spillet tapes stort om de er i 6 kløver ved det andre bordet, eller om Ø/V ikke finner kløverstjelingen. På den annen side vinnes spillet stort om de er i slem og går bet ved det andre bordet.

Ved to av bordene i plasseringskampene ble nord spillefører i 6 hjerter, og da kom ruter ut fra øst - tolv stikk. Men i finalen kom DE BOTTONs N/S i 6 hjerter spilt av syd. Da kom kløver 7 i utspill. Øst stakk seg raskt inn på hjerter ess og ga kløver til stjeling. Dermed ble det 13 IMP til SCORWAY. Å vinne slike marginale, litt tilfeldige spill hjelper på i jevne kamper.