Avansert søk


Hva er nøkkelkortet?


I helgen gikk lagturneringen Scandic Maritim Cup av stabelen i Haugesund. Det deltok 33 lag, og Bergen Akademiske BK (BAK) vant overlegent med spillerne Tor Bakke, Jim Høyland, Christian Bakke og Bjørn Olav Ekren. 

I et av spillene fant Christian Bakke et spektakulært poeng i spilleføringen.


Nord er i 4 spar etter at vest åpnet med 1 hjerter i tredje hånd, og nord hoppet direkte til 4 spar. Ruter konge kommer i utspill. Kan du ved å se på kun N/S sine kort se hva som nøkkelkortet her er du en fantastisk spiller/analytiker.

La oss se på alle fire hendene. .


Bakke stakk den utspilte ruter konge med esset.

Det ser unektelig svært vanskelig ut i denne utgangen, men kløverfargen gir håp for å bli kvitt flere tapere, og at ruteren faktisk sitter 1-6 hjelper på siden øst ikke har noe inntak.

Fortsettelse ble kløver konge. Hvis vest stikker den går det greit for spillefører. Han kommer over til syd på spar konge og kan ta to store kløver med avkast av en ruter og en hjerter, så enda en kløver. Vest kan da trumfe, men det går på bekostning av trumfstikket hans, og det blir ti stikk.

Vest fant imidlertid beste motspill da han lå unna med esset da kløver konge ble spilt. Da får spillefører ingen kløvertaper, men i stedet får han flere tapere i rødfargene.

Etter at kløver konge ga stikk spilte Bakke spar 5 (merk det, ikke toeren!) til kongen og kløver dame som ble dekket med esset og trumfet hos nord. Hva han trumfet med? Hva spiller det for noen rolle, spør du kanskje?

Jo, spillefører må trumfe med sekseren (eller en høyere spar) og gjemme spar 2 for å vinne kontrakten! For nå blir fortsettelsen spar ess og mer spar. Normalt vil da vest ha igjen spar dame-knekt og får to trumfstikk, og han er etter de stikkene innspilt og må spille unna hjerter konge. Hjerter dame gir det «livsviktige» inntaket til syd, og kløverstikkene gir avkast for de resterende taperne i rødfargene. Spillefører taper to stikk i spar, ingen i hjerter og ingen i ruter, og etter denne utviklingen ingen taper i kløver(!). Så det blir elleve stikk på denne måten, ti stikk hvis vest vinner med kløver ess tidlig!

Å lasjere med kløver ess var imidlertid et godt forsøk, for vest har et mottrekk mot innspillet. Eller han har enda et godt forsøk i alle fall:

Vest kan legge en stor spar under spar ess. Idet spillefører fortsetter med spar har i så fall vest en stor og en liten spar igjen og kan forsøke å sette inn nord igjen. Det koster vest ett trumfstikk, men motspillerne får om det lykkes tre stikk tilbake! For i så fall er det nord som blir innspilt og må spille hjerter eller ruter, og spillefører ender opp med å tape to stikk i hjerter, ett i ruter, kun ett i trumf og totalt fire tapere - en bet i kontrakten.

Å kvitte seg med en stor spar under esset og med vilje gi bort et av trumfstikkene sine er et vakkert motspill av vest, men siden Bakke var så forutseende at han spilte spar 5 til kongen og trumfet kløver med sekseren har han enda et mottrekk som gjør at alle vest sine forsøk var forgjeves. Slik ser nemlig kortene ut idet spillet har gått slik, og vest har prøv å få til et fantastisk motspill:

Vest har altså dukket med kløver ess (beste motspill) og elegant fulgt med en stor spar under esset. Idet nord spiller spar 10 vinner vest med damen og forsøker å fri seg med treeren. Men Bakke har gjemt unna toeren (!) til denne situasjonen og følger enda mer elegant med den under treeren! Dermed blir vest fortsatt inne. Han ville ikke ha mer enn ett trumfstikk, men ble tvunget til å få to og må gi spillefører den nødvendige hjerterfavøren til slutt.

Hvis da du leste starten av denne artikkelen og fikk spørsmålet mitt om hva som var nøkkelkortet kjapt sa spar 2 kan du sende meg en e-post, for da kan jeg veldig godt tenke meg å spille en turnering med deg...

 

 

 

Dag og Tor Anders kneip sigeren

Dag Christensen og Tor Anders Hauge vann spelinga måndag 7. oktober (IMP over feltet) med knepen margin til Torhild Rasmussen - Anne Merete Heggland på andreplass. Tredje gjekk til Kåre Aasen - Joleiv Midttveit.

Rseultat og spelstensilar

Neste måndag er det ny simultanturnering.

Laurdag  12. oktoberer det lagturnering i Åsatun med forbundspoeng. Påmelding og info om turneringa her

Frist for påmelding til NM klubblag er førstkomande søndag. Påmelding/info her.

KM singel

19.okt. KM singel, Skei. AVLYST.

Påmelding

SINGELTURNERING.

Tirsdag 29 OKT spiller vi singel.

Til den turneringen må jeg ha påmelding for at det skal passe med antall spillere.

Du kan melde deg på i klubben i morgen, den (22/10) eller til Stig på tlf 98004010

SJ

Torill dobler!

Resultat 17.10.  

1. Torill Haakenstad - Olav Hjerkinn  16.90.  2. Sofie G Sjødal - Agnethe H Kjensli  11.00.  3. Espen Bård Johansen - Rolf H Hansen  10.10.  4. Roar Larsen - Leif Larsen  7.90.  5. Andreas Jansen - Per Storjord  6.00.  6. Dag Amund Lie - Øyvind Bronken  3.40.  7. Roger Kristiansen - Per Sletten  2.30.  8. Svein Elvevold - Turid Bjørnå  0.00.  9. Knut Karlsen - Karl Johan Bjørn  -4.50.  10. Rolf Thorsen - Gøte Bertelsen  -25.90.  11. Harald Molteberg - Per Gunnar Frislid  -29.30.  

Klar seier til Torill etter å ha utklasset Sofie og Agnethe i nestsiste runde - eller var "selvskudd" av juniorverdensmesterne? Men så hadde vi en flying start da mot Turid og Svein denne kvelden. Turid skulle lure meg ved å underspille spar fra esset, noe som førte til +159,90 poeng til oss på landsbasis da jeg gikk opp med kongen. (Spill 3.)  I spill 1 var det fordelinger:

AJ4

6432

A1087

A7

K9 Q108532

Q9875 J

KQJ43 962

J 1085

76

Ak10

5

KQ96432

 

Torill åpnet i N med 1 ruter. Svein hoppet inn med 2 spar og jeg overmeldte 3 spar = spørsmål etter hold. 

Turid doblet = honnør, Torill 3 NT = har hold og Svein 4 spar.

Hva nå?  Jeg vurderte 6 kløver, men fant ut at makker kunne avgjøre og det gikk pass hos Turid og DOBLER hos Torill!  Det er en liten fleip bak dette, for vi har "brukt kjeft" på Torill for at hun ikke har doblet motparten og latt dem slippe billig. Forrige klubbkveld prøvde hun seg med en dobling av sin kjære makker Knut som var i 3 hjerter. Det resulterte i 1130 til Leif og Knut og jeg fikk skylda fordi jeg meldte inn! Torill fikk honnør av Simon for motet!

Nå lot jeg doblinga stå og Elleville gikk 500 i beit - akkurat nok til å få topp i klubben. På landsbasis hadde 4 par fått hjem 6 kløver. Gøte og Per Gunnar hadde også fått 12 stikk i kløverkontrakt. Muligens kan leserne selv prøve å finne ut om det er en skvis i 6 kløver med ruter Konge ut? 500 inn ga nye 150 poeng på landsbasis, men tilsammen holdt det kun til 58.35% og en 51. plass. Sofie og Agnethe som ble nr 2 i klubben fikk bare 49.66% på landsbasis.

Vel møtt neste gang! 

 

 

 

Bridge på Borhaug barneskole!


På Borhaug barneskole i Farsund kommune har 3. og 4.klassingene tilbud om litt uvanlig undervising etter skoletid på mandagene. De lærer om bridge! 

Særlig blant 3.klassingene (ble først annonsert for dem) er det et stort flertall av elevene som så langt er med, og kanskje kommer det med flere etter hvert.

Helge Mæsel, Siri Sandnes og Marianne Harding underviser, og tiltaket er veldig populært. Forrige mandag var avisa på plass og gjorde en reportasje om opplegget (Lister24.no). 

Marianne Harding forteller at et av målene er en buss med unger fra Borhaug til juniorleiren i 2021.

Kjempebra opplegg!

Marianne Harding sier: "Vi har skrevet ned opplegget om noen har lyst til å prøve på noe lignende".

Forhåpentligvis vil flere følge opp med slikt andre steder i landet. Det foregår som tidligere meldt undervisning noen flere steder i Norge, og har du historier om slike flotte tiltak som kanskje ikke har fått noe særlig publisitet, send noen ord!

Marianne forteller om bridge til lydhøre barn på Borhaug barneskole

 

Mandag 21.10.19

 Seier til Roar og Svein i kveld