Avansert søk


Odd og Erna vant vår lokale pulje i Simultanturneringen tirsdag

Vi deltok også denne kvelden i den landsomfattende simultanturneringen. Deltakelsen var høsten beste til nå med 18 par til start. I kveld som for 3 uker siden ble vår lokale pulje vunnet av Odd og Erna. De nådde 71,35 % mens de for 3 uker siden oppnådde 70,83 og endte med det på 12. plass på landsbasis blant 368 deltakende par.

Kveldsturneringen inngår i årets plassifferkonkurranse som omgang nummer 6. Siden vi fra i høst benytter handicapscore i samtlige egen arrangerte turneringer gikk dermed Einar og Hilde seirende med knapp margin foran  Odd og Erna siden de måtte trekke fra 7,4 poeng mens Odd og Erna på sin side måtte trekke fra 25,0 handicappoeng. Svend og Ann Kristin ble nummer 3 etter å ha fått påplusset 8,4 poeng. I teorien skal samtlige par havne på 50 % dersom de gjør det akkurat like godt som handicapet tilsier. Før de 2 siste omgangene leder Odd med 77 poeng tett fulgt av Vibeke med 76.

Med normal matchpointscore ga det relativt små utslag blant de beste når vi også regner med de 4 siste spillene. Ingen endring før vi kommer ned til 6. plassen.

De 2 neste tirsdagene arrangeres den årlige parturneringen med spillere også fra Horten. Siden Galleberg og Holmestrand slo seg sammen fra nyttår er det i år kun deltakere fra to klubber og ikke tre. Dermed er også turneringen kuttet ned til 2 omganger. Åpningsomgangen arrangeres i Kommunelokalet i Sande førstkommende tirsdag med spillestart kl 18.30.

Larkollen Camping i tet!

I klubbmesterskapet for lag er" Larkollen Camping" i tet, tett fulgt av "Norske talenter". Det er fortsatt 2,5 kamper igjen, så mye kan skje.

Jens Theodor og Solveig var en ny-komponert konstellasjon for kvelden. Når vi kom til bordet kunne de enkelt bekrefte at "det har egentlig gått veldig bra" Alle som kjenner det innlandske lynnet vet at dette er en mild omskriving av "Kjempebra!!" I siste spillet av kampen brukte de til og med utsøkte konvensjoner (Blackwood) for å melde seg som eneste par opp i topp-kontrakten:

Solveig debuterte med "Blackwood" og fikk vist frem sitt ene ess. Dermed fant de 6 ru som må sies å være en høyst spillbar slem. Det kom to ganger hjerter ut fra topp - til stjeling hos Jens i øst. Etter å ha tatt ut trumfen gjorde han det enkelt ved å forsøke spar-kutten for det tolvte stikket. Da denne ikke holdt stikk ble den en forsmedelig bet:

Jens ga avkall på ekstramuligheten, men kanskje han har sett den nå? Med samme innledning bør du forsøke å godspille kløverfargen. I stikk tre spiller du kløveress og kløver til stjeling, hjem på en trumf og ny kløver til stjeling. Når kongen faller, som nå, har du avkast for to spartapere i bordet, og er hjemme med 12 stikk. Skulle kongen i kløver sitte verre, f.eks Kxxx, har du fortsatt sparkutten tilgjengelig. Men nå som en siste utvei, ikke som eneste utvei.

8 oktober

 Gratulerer med seieren til Olav og Jan Erik foran Svein og Rolf 

Ny nyhetsartikkel

Det ser ut til at vi er i ferd med å bli en sosialistisk bridgeklubb der alle skal få vinne. Den suverene seieren i dag gikk til Morten og Hans Kristian, gratulerer! Hvem står for tur neste gang?

HYGGE, SOL OG BRIDGE I ALBIR


I øyeblikket er en stor gruppe med nordmenn i Albir (Spania) på bridgeferie. Arrangementene startet 13.10, avsluttes 25.10. Det spilles flere sesjoner hver dag med forskjellige typer turneringer.

Arrangør er Solklubbben BK som er ment som en bridgeklubb for «sydenreiser» i Solgruppens regi. Solklubben Bridgeklubb er medlem av Norsk Bridgeforbund, og tilhører NBF Salten Bridgekrets.

Her et spill fra bridgen i Albir hvor utspillet var veldig avgjørende:

:

La oss si du skal spille ut mot 4 spar spilt av øst. Vest har vist en meget sterk hånd med kløverfarge. Øst har vist 5+ spar, og senere fått støtte i den fargen.

Hva velger du?

Det er temmelig nomalt/opplagt å spille ut den single kløveren.

Hva om kontrakten er 6 spar?

Da er det IKKE opplagt med kløverutspill i det hele tatt fordi du har ett ess selv. Makker har ikke kløver ess (om de ikke har meldt slem med to ess borte), så kløverstjelin i sparslem kan du ser bort fra når du har slike kort. Kløverutspill gir også en fare for at du hjelper dem med å rulle opp makkers beholdning i den fargen.

Det er likevel ikke opplagt hva som er riktig utspill mot 6 spar. Hjerter? Ruter ess?

Jeg er «ess-utspiller» mot slem selv om jeg saktens kan innrømme at det ikke alltid er blink. Selv om det av og til gir dem kontrakten er det trolig oftere at du enten kan bete slemmen med essutspillet (får tak i det stikket før taperen deres forsvinner), eller at det er gullkantet i parturnering å få fatt i det ene stikket før det er for sent, i stedet for gi dem overstikk. Slik så hele spillet ut:

:

Nils og Gry Helde tok toppen N/S ta ruterutspillet ble funnet mot 6 grand som gikk fire bet, +400. Det var den ensete scoren på N/S sin side.

Fem par meldte og vant slem da ruterutspillet ikke ble funnet.  Det ble faktisk tretten stikk ved alle bord unntatt der 6 grand ble betet!

Utspill er ofte litt bingo, men de som har spilt noen år husker kanskje den ikke akkurat vitenskapelige regelen «Ruter ut mot alle slemmer». Velkjente Roy Kristiansen (RKK) sa ofte det, men jeg mener å huske at det var Per Løwe som lanserte uttrykket?

Per Løwe: Ruter ut mot alle slemmer!

Løwe er foressten i Albir. Hva resultatet ble ved hans bord? Han satt imot 4 spar og noterte -710, motparten vant tretten stikk. Det var imidlertid utspill mot utgang! Hvis de hadde meldt slem ville du vel funnet ruterutspillet, Per?

Høstturnering 2019- 6te av 6 Sammenlagtvinneren er kåret

Etter en litt trang fødsel ble 6te og siste runde av Høstmesterskapet 2019 helt strøkent gjennomført. Stor takk til Øystein som stokket og la kortene manuelt samt la til rette for at hele Rutersystemet var operasjonelt slik at vi fikk slipper og resultater fortløpende som vanlig.

17 par møtte frem til den avgjørende siste runden og spilte 27 spill monrad som vanlig. Og da siste spill var avsluttet sto Ella og Wenche igjen som kveldens vinnere, med Arve og Kjell på andre, Tom Anders og Karl på tredje. Gratulerer!

Og sammenlagtvinnerene av Høstturneringen ble Arve og Kjell med knappest mulig margin til Roald og Rolf på andre og med Steinar og Anton på tredje. Gratulerer!  

Sammenlagtresultatene som Rolf har vært snill å sette sammen, finner dere nedenfor ved å trykke på les mer ...). 

Erling Berg og Arne Grønvold vant spillekvelden 08.10.19.

Paret Erling Berg(bildet) - Arne Grønvold vant spillekveldet 08.10.19. som også var del av simultanturneringa 08.10.19. På plassene bak kom parene Olsen - Pedersen og Meløy - Meløy.

I simultanturneringen ble paret Meløy - Meløy beste par fra Myre bridgeklubb.