Avansert søk


Sommerbridge 12

 12 par møtte på årets 12. sommerbridge. Ingen store scorer ble nådd, men best ble Olav Arve Høyem og Jøran Aunan forholdsvis klart foran Tommy Kokkvoll - Svein Ingar Sæther og Sissel Sneve - Kjell Helmersen. Sammendraget er uforandret med Anders Fløttum i tet foran Jøran Aunan og Arnt Ola Løhre. Hele lista finner du ved å trykke "les mer"

Nordmenn til parfinale i Toronto


Under Summer Nationals i Toronto har det blitt spilt parturnering noen dager - Von Zedtwitz Life Master Pairs -  og søndag skal finalen avgjøres. Av de 78 parene som kvalifiserte seg til den var det fire par med norske spillere, og best av de etter semifinalen var Kristoffer Hegge-Tor Eivind Grude på 22.plass.

 

Hovedturneringen for lag - SPINGOLD - starter mandag.

Mesterskapssiden på internett finner du her.

 

 

Knallsterk 2.plass til Brogeland-Lindqvist!


Søndag kveld ble Von Zedtwitz Life Master Pairs avsluttet. Det ble amerikansk seier da John Hurd-Joel Wooldridge gikk til topps, men på 2.plass kom norske Boye Brogeland-Espen Lindqvist. På 3.plass fulgte Lynn Deas-Peter Weichsel (USA).

Hurd og Wooldridge til topps i hovedturneringen for par i Toronto. 

De andre norske som var i finalen for par gjorde det også bra. Kristoffer Hegge-Tor Eivind Grude ble nr. 20, Harald Eide - Christian Bakke kom på 29.plass, og Lars Arthur Johansen sammen med tsjekkiske Milan Macura på 49.plass (78 par i finalen). I dag (mandag) starter hovedturneringen for lag, Spingold.

 

Espen og Boye bekreftet i helgen (nok en gang) at de er et par helt i ypperste verdenselite

 

 

 

 

Kvalifisering til NM par på festivalen

Kvalifisering til NM par på festivalen

Totalt åtte par kvalifiserer seg til NM par fra parmesterskapene på festivalen.

Over til Norge - ganske snart...


For mange norske spillere er fortsatt i Sverige hvor den svenske bridgefestivalen pågår i Ørebro. Og noen av dem gjør det riktig bra! Så det går noen dager til før bridgefolket samles i Oslo, nærmere bestemt i operaen, for å spille Marit Sveeas Internasjonale bridgeturnering (MSIBT). Det er en tredagers parturnering som starter fredag 4.august, og det er meldt på mange internasjonale stornavn. I skrivende stund er det 207 påmeldte par.

I Oslo Operahus møter norske spillere utenlandske toppspillere i helgen

MSIBT har uvanlig store pengepremier, men det er verd å nevne at det også er kategoripremier, så mange får sjansen til å kjempe om pene pengepremier uten å være med helt i toppen på hovedresultatlisten. All informasjon om MSIBT kan du finne her. 

Rett etter MSIBT er avsluttet forflytter bridgefolket seg til Drammen for å delta Norsk Bridgefestival. Informasjon om den finner du her.

Men altså, det er noen dager til det braker løs i Norge, og i Ørebro spilles det fortsatt.

CHAIRMAN's CUP

De unge spillerne på lag ProWenger har gjort det meget skarpt. I går vant de både i Round of 32 og Round of 16 og skal derfor idag spille kvartfinale mot et svensk lag. På det norske laget spiller Liv Marit Grude, Bodil Nyheim Øigarden, Fredrik Helness og Espen Haugstad.  

Et ganske typisk trekk i gårsdagens kamper var et det norske laget meldte hardere utganger enn motparten, og de fleste stod. La oss håpe det fortsetter i dag, både at de ikke blir for overmodige og at mange av de tøffe, brukbare utgangene fyker hjem. Her en utgang Haugstad-Helness meldte hvor de svenske motstanderne ved det andre bordet stoppet i delkontrakt. (Øst giver, ingen i sonen)


Er dette en god utgang, og hvordan bør den meldes? Det er også et spørsmål om 5 ruter eller 3 grand er best. 

I 3 grand har du elleve enkle stikk om ruteren går. Det er dessuten en viss sjanse for å vinne 3 grand selv om ruteren ikke går, hvis du for eksempel får spar ut. Hvis den fargen sitter 4-4, og spillefører får beholde hjerter ess får ikke forsvaret mer enn tre sparstikk og ett i ruter. 

I 5 ruter er det elleve enkle stikk om ruteren løses uten taper, forsvaret får bare to sparstikk. Det er imidlertid et rutervalg. Men også i den utgangen kan det i praksis bli en sjanse selv om det blir rutertaper, og det er at det ikke kommer spar ut. Hvis det kommer for eksempel hjerter ut mot 5 ruter, eller sparhonnør fulgt av hjerterskift, kan det spille to runder ruter fra topp. Selv om det da viser seg at det er en rutertaper kan kanskje spillefører rekke å bli kvitt en spar på kløveren før forsvaret kommer inn.

Alt i alt: utgang er bra! For å komme dit etter pass-pass må vel vest åpne med 1 ruter og hoppe til 3 ruter i andre melderunde. Han har bare 14 hp, men den syvende ruteren i en bra farge gjør at å melde slik har mye for seg.

Slik så hele spillet ut:

 

Helness-Haugstad var i 5 ruter. Haugstad fikk spar ess i utspill, og om nord tar for spar konge også blir det et rutervalg, toppe eller ta finesse. Men nord skiftet til hjerter, og da prøvde Haugstad dobbelsjansen jeg nevnte, toppe ruteren først, og hvis det da viser seg å være rutertaper blir håpet at en spar kan kastes på kløver før han med ruterstikket kan stjele. Siden ruter dame falt var det sikker utgang, og nå ble nord automatisk skviset i kløver og spar for overstikket, +420.

Ved det andre bordet spilte Grude-Øigarden motspill mot delkontrakt i ruter hvor det ble elleve stikk, 7 IMP inn.

Omtrent halvparten av lagene var i utgang. To steder ble det tre bet i 3 grand etter hjerter dame i utspill fra syd da spillefører forsøkte ruterfinessen.

 

SOMMERBRIDGE FAGERNES 20. JULI 2017 - BJØRN MORTEN OG ASBJØRN VANT IGJEN

Sommerbridgen på Fagernes fortsetter og denne gang møtte det 11 par, herav 2 par fra Hallingdal.

Det er ikke kommet resultatliste til oss denne gangen, og resultatene kommer antageligvis ikke i Hallingdølen. Vi har blitt meddelt at Bjørn Morten og Asbjørn vant igjen. Videre er det opplyst at Vidar og Kolbjørn ble nr. 4. Flott innsats!!

Førstkommende torsdag fortsetter sommerbridgen og alle er velkommen!

NM par junior

Både Thea Hauge og Carl-Otto Curran speler NM par som blir spelt i Drammen 2. - 3. august. Thea skal spela med Katarina Ekren frå Bergen Akademiske BK, medan Carl-Otto skal spela med Agnethe Hansen Kjensli frå Nesodden BK. Resultata kjem på denne linken.

Vi ynskjer begge lukke til med turneringa!

Ny nyhetsartikkel

18 juli spilte vi en enkeltkveld med deltakelse av 8 par. Martin og Calle vant. Åse og Helge ble nr 2 og Arvid og Ronny ble nr 3. Vi gratulerer.