Avansert søk


Sterk innsats av Boye i Yeh Bros i Tokyo !

Boye og resten av det norske landslaget gjorde sine saker meget bra i invitasjonsturneringen Yeh Bros i Tokyo. Til slutt ble det et knepent tap i kvartfinalen. Men turneringen er ikke over ennå, nå står parturnering for tur, også den med skyhøye pengepremier til de beste.

bridge.no/Laer-bridge/Blogger/GeOs-blogg/MONACO-og-PEPSI-moeter-KRANYAK-i-semifinale

Når stjelingen truer

Du sitter Øst og spiller ruterkontrakt. Får du 10 stikk etter to ganger kløver ut? 
 
14     J98           
Øst    QJ764         
Ingen  K6            
       J85           
42            AQ1075 
92            A      
AQ95          J732   
Q10942        K63    
       K63           
       K10853        
       1084          
       A7        

 

Spillet er fra tredje kveld I sommerturneringen.  Du åpner med 1 spar, makker melder 1 NT og du gjenmelder 2 ruter, som du får spille.

Syd spiller ut kløver ess og ny kløver.  En kløverstjeling truer, og du prøver kanskje ruter til esset og ny ruter i håp om at Syd bare har to?

Men Nord kommer inn, gir makker kløverstjelingen og senere må du gi bort for sparkongen. Ni stikk gir rundt middels, mens 10 ville gitt delt topp.

Og det kunne du fått, selv med to ganger kløver ut.

Inne på kløver konge tar du for hjerter ess, spiller ruter til esset og trumfer bordets siste hjerter. Nå først spiller du ny ruter. Nord kommer inn og Syd får stjelingen som før, men forskjellen er at han nå ikke har noe kort å fri seg med.

Spar blir opp i saksen, og hjerter er til dobbeltrenons. Du kaster spartaperen på bordet, trumfer på hånden og resten står.

Hvis Vest prefererer til spar i stedet for å passe ned 2 ruter (kanskje ikke så dumt?), er toppen så godt som sikret allerede. Ni stikk i spar slår alle som er i minorkontrakt, og gjør du alt riktig, får du ti stikk også her.

OF

YEH BROS: Parkvalifiseringen


For de som nettopp har røket ut fra en knallhard lagturnering er det ofte vanskelig å motivere seg for den følgende parturneringen. Av de to norske parene greide Brogeland-Lindqvist det best da de ble nr. 12 i kvalifiseringen hvor det ble spilt "IMP-Across-The field" for 44 par. Livgård-Aa slet mye mer og ble nr. 33.

Svenske Nystrøm-Upmark toppet kvaliken. Du finner hele resultatlisten her.   

Når stjeling truer

Olav har referert et spill fra siste spillekveld. Stjeling truet, men eliminasjon reddet situasjonen. Se her>>>>

Monaco til bronsefinalen


Monaco med Helness og Helgemo røyk med helt minimal margin i tre-veis semifinalen mot KRANYAK og PEPSI.

Ingen av lagene vant begge sine oppgjør, og da er det totale antall VP som teller. Der hadde PEPSI 21,01 VP mot Monaco sine 20,48 VP, en forsvinnende liten margin. 

Dermed blir det PEPSI som møter KOKISH i finalen.

Monaco møter KRANYAK i kampen om 3.plassen. 

Norsk bridgefestival

 Arrangeres i år i Drammen.

Alle kan delta uansett spillestyrke. Det

er mengder av passende turneringer.

Les mer om turneringer og påmelding på festivalens hjemmeside her>>>>>

Sommerbridge - 9. kveld

Roy og Inger Lill til topps i kveld! Delt 2. plass mellom Hallstein / Jan M og Kjell R / Trond K.

Fantastisk skandinavisk dag! NORGE TIL FINALE!


"Highlanders" gjorde en helt fantastisk prestasjon tirsdag i EM i Montecatini da de vant sin semifinale i EM for lag. Norsk bridge er BACK!!

I tillegg vant Danmark damefinalen, så det var feiring utenfor spillelokalene etter spillingen i kveld.  

På det norske laget som er i EM-finalen (!) spiller "gamlefar" Lars Eide og hans sønn Harald med brødrene Sam Inge og Sven Olai Høyland.

I finalen møter de Hellas som har overrasket stort. De var ikke blant favorittene, så det betyr at det norske laget har en fair sjanse for gull!!

Min odds for finalen som spilles i morgen er at det er en ren 50-50 affære.

Da jeg spurte min gamle juniormakker (men det er nesten 40 år siden) Lars Eide om ett godt spill fra semifinalen sa han jeg har godt utspill, men det ble feil...


Lars var i utspill mot 6 hjerter og prøvde liten ruter ut fra AKQJ10 - en klassiker! Hvis makker har ruter 9 kan han gi deg en kløverstjeling, et fantastisk motspill.

Harald hadde fire ruter, men MEN...., likevel (mot oddsen) ikke ruter 9...Slik så nemlig hele spillet ut:

 

Heldigvis var det at spillefører litt overraskende vant første stikk for ruter 9 ikke avgjørende for kamputfallet, overstikket kostet kun ett imp, +980 mot +1010.

Jeg er enig med Lars, det var et godt utspill. 

 

Ny nyhetsartikkel

4 juli spilte vi en enkeltkveld med deltakelse av 9 par. Haldor og Knut B vant. Åse og Siri delte 2 plassen med Leif Magnar og Kjell. Vi gratulerer.

Åttande Sommarbridgekvelden

To bords, eit og eit halvt ifrå Ulstein...
Ein trivelig kveld, med 30 spel.
Oddbjørn og Jan i toppen idag, med 57.47%
Gratulerer til dei!