Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

 

 

http://bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/2529

Torsdag, bridge og mildvær...

Trebords bridge, nye spelarar og ei trekning som gikk føre seg utan at referenten fikk det med seg...
Sigrande ikveld, Hogne og Petter, gratulerer til dei!

3. og 4. divisjon

3. og 4. divisjon

3. og 4. divisjon (de fleste puljene) arrangeres helga 4.-5. februar.
Resultater oppdateres på vår resultatside. Det er ikke gitt at alle arrangører har internettforbindelse i spillelokalet, og at noen puljer derfor ikke oppdateres fortløpende.

Egil Iversen gikk bort 16. Januar 2017

Egil sovnet stille inn Mandag 16. Januar 2017.

Bridgen betydde mye for Egil og han betydde mye for bridgen.  Som aktiv bridgespiller og med mange tillitsverv gjennom en årrekke, vil vi huske han som en god person som har betydd mye for bridgemiljøet i Bodø.

Egil var med på å starte Bridgeklubben Spar Ess og Bertnes Bridgeklubb da de begynte.  Han var formann i Bodø Bridgeklubb en årrekke og var primus motor for flere store bridgeturneringer på 70-80 og 90 tallet.  Spesielt Straumkongen var en turnering som han gjorde stor innsats for.  Egil ble også utnemt til æresmedlem i Bodø Bridgeklubb for det arbeidet han har gitt klubben.

 

Også Salten Bridgekrets fikk nyte godt av hans arbeidsinnsats og erfaring da han var medlem av styret og formann i mange år.

Egil var en trofast klubbspiller i de fleste klubbene i Bodø.  Sin siste turnering spilte han 27. Desember i fjor og det var BBK sin Julecup, der han sammen med Leif J. Evjen gjorde en flott innsats og tok en plass rundt middles, som er en god plassering.

Egil ble 88 går gammel, men vi vil huske han for alltid.

Bisettelsen er Torsdag 26. Januar Kl 10.30 fra Bodin Kirke.

 

Nøyaktighet

Det å være nøyaktig i bridge kan gi deg mange poeng.

 

Ofte spiller det ikke noen rolle om du er nøyaktig, f.eks. som i en av oppgavene før jul der man hadde KD9x mot A8xxx. Som regel sitter fargen 3-1 eller 2-2 og da spiller det ingen rolle hvilken honnør man legger ned først, men den gangen trumfen sitter 4-0, kan du kun kutte den opp gjennom den ene motstanderen, og da må vi legge ned esset først. Derfor er det lurt å ha en god rutine om å være nøyaktig, slik at man ikke blir straffet om det sitter skjevt.

 

Her et et eksempel fra helgens turnering i København.

Beste spilleplan?

Jeg åpnet i syd med 1NT og makker meldte 3NT.

 

Vest spilte ut hjerter 2 (norske) til esset i øst, som spilte åtteren tilbake til damen hos deg og kongen i vest.

 

Så fulgte hjerter 5 fra vest, og makkeren i øst la ruter 9.

 

Hva er nå beste spilleplan?