Avansert søk


Heimdal tapte kveldskampen


Etter at Heimdal BK lå på en fin 3.plass i Champions Cup etter fem kamper møtte de i kveldskampen den tyske klubben Bamberger (de har med et par polske spillere).

Polakken Jagniewski ble utsatt for en utspillsprøve i aller første spill. Han satt med (spill 21, øst giver, N/S i sonen).

Vest          Nord        Øst         Syd


Hva ville du spilt ut? Det står mellom spar og kløver. Major ut mot grand, kanskje? Nei, da har du nok ikke tenkt gjennom hva som har skjedd her.

Da polakken traff kløverutspillet etter få sekunder ble det faktisk litt skeptisk mumling blant noen av tilskuere på BBO. De finner jammen utspillene, osv. Men her er det etter min mening helt logisk å spille ut kløver.

Hvorfor?

Makker (syd) hadde sjansen å melde inn på ett-trinnet, så han kan ikke ha en så god majorfarge at han kan doble 3 grand med den. Men han kan ha god kløver. Fordi han har bare det (god kløver) hadde han ikke gode nok kort til å melde inn på to-trinnet i ugunstig sone. Doblingen er god, men kun om man har en makker som tenker! Etter dette meldingsforløpet er det kritisk for forsvaret, og det er ingen grunn for syd til å tro at makkeren skal kunne finne kløverutspillet om syd passer på 3 grand.   . 

Etter kløver ut ble det raskt en bet. Merk at om nord sover i timen og spiller ut noe annet er det mulig å vinne tolv stikk og notere den hyggelige scoren +850.

Ved det andre bordet spilte Bambergers vest også 3 grand, der udoblet, og det ble tolv stikk etter spar ut fra nord. Pluss 490 og +100 var verd 11 IMP for den tyske klubben.

Dette ble utlignet og vel så det av Heimdal allerede i andre spill da Austberg-Berg (N/S) fikk inn en deilig +1100 som var verd 14 IMP mot kun +200 til N/S ved det andre bordet. Men i tredje spill gikk det Bambergers vei igjen, 10 IMP, og etter tre spill var det utvekslet i snitt 11 IMP per spill!

Utover i kampen fikk det tyske laget grepet på det, og det så faktisk litt stygt ut for nordmennene. Men så meldte og vant Grøtheim-Tøndel knallhard 3 grand (12 IMP) i nest siste spill. Samme par kunne knappet inn enda mer på Bambergers ledelse i siste spill der det var en mulig slem som tyskerne ikke hadde meldt. Men da motparten forstyrret ganske mye endte det i utgang også for Heimdal-paret, og dermed vant Bamberger kampen med 16,18-3,82 VP. Heimdal falt på grunn av dette tapet en plass på tabellen og ligger på 4.plass før de fem siste kampene i morgen. 

Monaco ligger på 7.plass, og på toppen ligger nederlandske Onstein foran italienske Allegra med Bamberger på 3.plass. Det vil ikke forundre meg om det blir de samme to lagene i finalen i år som i fjor (Allegro slo da Onstein), men vi håper selvsagt på Heimdal både i sluttspill om plassene fra 1. til 4. plass, og hvorfor ikke også i finalen! 

VI VANT KLUBBKAMPEN MOT NESBYEN BK 17. NOVEMBER 2016 - INDIVIDUELL SEIER TIL EVJEN/LEIKVOLD

I klubbkampen mot Nesbyen bk 17. d.m. deltok det 15 par. Gol BK vant klubbkampen med 349,6% mot 329,7% til Nesbyen bk. Kvelden ble vunnet av Evjen/Leikvold med 70,5% foran Vissebråten/Storeli med 63,7%. På 3. plass fulgte S. Bækken/Eirik E. Hølto med 61,9%. Det vises til fullstendig resultatliste på hjemmesiden.

Gratulasjon til vinnerne!

Torsdag 24. november ønsker vi velkommen til 6. kveld av høstens HC-turnering.

Torsdag 10. november.

Knoll og Tott, med kallenavnet Werner og Arnt. best på torsdag.  Dette var også siste spillekveld på klubbturneringa vår, som ble klart vunnet av Ole Johnny og Øyvind K, sammen med seg på seierspallen fikk de med seg Bjørn Sverre/Hans og Ivar Olaf/Øyvind S. Ny klubbturnering starter neste torsdag, så da er det muligheter for nye pallplaseringer.

Ole Johnny - Øyvind K 291,8
Bjørn Sverre - Hans 276,3
Ivar Olaf - Øyvind S 264,4
Werner - Arnt 262,7

Kirstin - Per Ivar

258,8
Jorunn - Knut 247,6
Gunnhild - Olav Arne 233,3
Einar - Torbjørn 218,5

Ny nyhetsartikkel

 Resultatene for de tosiste kveldene ligger nå under resultater.Ha en fortreffelig november, nå reiser jeg til varmen

Torsdag 11 november

Flinken og Yngve til topps foran Jan Magne og Nils.

Sluttresultat

Resultarer fra DFDS-cruiset

 

1.       Åge Seiersten-Gry Brenna                           Brandbu/Hjerter Konge               63,1

2.       Jean Cambell-Kari Sakshaug                       Tønsberg Damebridge                  58,0

3.       Karsten Gill-Jeanett Gill                               Konnerud                                        56,4

4.       Øystein Mauritzsen- Mari A. Enger          Kløver Ess/Brandbu                       55,8

5.       Asbjørn Rust-Bjørn M. Halbjørhus           Gol BK                                               55,4

6.       Morten Thunberg-Heidi Jensen                Notodden/Midt-Telemark            54,8

7.       Otter Brødholt-Bodil Gansted                   Spydeberg                                        51,0

8.       Ole Johnny Solberg-Arnt Ingvar Solberg Berkåk                                               47,4

9.       Terje Bergsli-Egil Grua                                Harestua                                           46,5

10.   Unni Rustand-Knut Borge                          Kløver Ess/Torsnes                          46,2

11.   Inger Lise Larsen-Jan Erik Larsen              Kløver Ess                                          45,5

12.   R. Samuelsen-Oddny Christoffersen       Kløver Ess                                           44,6

13.   Inger Heldal Anderson-Eva Lundblad     Tønsberg Damebridge                      39,7

14.   Kari Bjørg Saarheim-Ivar Hammerstad   Kløver Ess                                           35,6

I "landskampsammenheng" vant de norske parene alle fire premiene i Mitchell-turneringen. Beste Kløver Ess par ble Mari Anne Grini Enger-Øystein Mauritzsen på fjerdeplass.

IMP Across - 1. kveld

Rune og Trond K spurtet inn til seier i første kveld av IMP aross the field. Fire av seks kvelder teller i sammendraget.

Geir spiller inn rett mann

Det var igjen duket for simultan på tirsdag, og selv om de underveis måtte jobbe seg oppover vant Geir og Odd Harald formidabelt, ikke minst på grunn av en knallrunde mot undertegnede og makker. Underveis meldte de seg også stilfullt opp i 7sp, selve toppkontrakten, og vant hele 191,6p på dette ene spillet (mot fattige 30p for de som bare var i 4sp). Godt meldt og artig å se at redaktørens slemkurs har båret frukter. Disse to "slemme" guttene havnet til slutt på en svært god 3. plass i simultanregnskapet, vi gratulerer!

Resultater fra simultan kan du finne HER

Geir satte undertegnede på en vanskelig prøve da han ble spillefører i 3NT i dette spillet:

Etter åpning 1NT i syd hopper Odd Harald like gjerne helt ut. Liten hjerter ut fra meg går til K i bordet, makker markerer for dobbelton. Deretter plukker syd opp fire stikk i kløver, med dama fiska opp hos øst. Øst viser styrke med liten ruter. Geir tar for sin andre hjerterhonnør, deretter spiller han en spar til 9'eren på hånda, som jeg vinner i vest. Hva fortsetter du med?