Avansert søk


Lagspilling og premiering

I kveld starter KM-lag kl. 18.15 på Vestby videregående skole. Klubben har to lag i A-puljen.

 

Frist for påmelding til cupen (NM-lag) er i løpet av helgen på bridge.no. Her burde vi ha mannskap til å kunne stille tre lag. Snakk sammen på spillekvelden på torsdag og meld på!

 

Klubben har også to lag i 3. divisjon. Det blir også en egen 4. divisjonspulje i kretsen som spiller på vår hjemmebane (Folkets Hus). Første spillehelg er 29-30. oktober. Interessenter melder seg på til Finn Leiang ( fleiang@online.no ) innen 26. oktober.

 

Styret holder fast ved ordningen om at klubben dekker startavgift for KM-lag, samt for videre cupspill i NM-lag (spillere dekker selv de to første kampene). Seriemesterskapet betales av spillerne. Startavgift dekkes kun for spillere som spiller jevnlig på klubbkveldene.

 

Premiering for klubbkveldene denne høsten blir sammenlagt over hele høstsesjonen, som foreslått på årsmøtet. Poengsystemet er basert på at vinnerparet hver kveld får like mange poeng som antall par, andreplass ett poeng mindre osv. (Eks: En kveld har 13 par til start - vinnerparet får 13 poeng, andreplass 12 poeng...... siste plass får 1 poeng.). Alle spillekvelder teller i sammendraget, med unntak av Kvist Julecup som har egen premiering.

 

Premieringen for enkeltkveldene i sommerbridgen vil kasserer trekke fra på fakturaer for spillekvelder fremover, for å unngå alt styr med kontanter.

RONDANECUPEN


Rondanecupen - par

På Otta var det Rondanecup i helgen, og lørdag var det parturnering for 39 par.

De tre beste ble:

1. Ole Arild Berset-Bjørn Olav Ekren, Sunndalsøra 58,1%

2. Jo-Arne Ovesen-Siv Thoresen, Ski 56,0%

3. Even Morken-Lars Arthur Johansen, Ringebu/Fåvang-Rognan 55,6%

 

Parvinnerne på Otta, BOEK og Ole

Link til resultater og spillstensiler: http://www.bridge.no/var/ruter/html/0535/2016-10-08.htm

Ganske tidlig i turneringen kom et spill hvor det var det meldeteknikken som ble satt på prøve. Men spillet viser også at det er forskjell på teori og praksis.

Det er lett å se at storeslem er nedlegg i dette spillet hvis man ser alle kortene. Det er tretten enkle stikk, og i parturnering er 7 grand tingen. Hvordan melde det? Med slike metoder som mange norske par bruker bør det faktisk være ganske greit å finne ut «alt» og konkludere med at det er tretten stikk fra taket. På Otta var flere par kun i utgang, endel i lilleslem, og omtrent halvparten av N/S-parene meldte storeslem. Kun to av dem var i 7 grand og delte toppen N/S. Det er dog en forklaring på hvorfor det ble vanskelig å finne frem. Men først et forslag til hvordan kortene kan meldes etter "vanlige", norske metoder, om man får melde i fred.

Nord viser 12-14 grand, og syd krever til utgang med 2 ruter. Idet nord viser fire hjerter støtter syd til 3 hjerter som er en bedre melding enn 4 ruter (Splinter) med slike kort som dette. Syd bør være den som tar kommandoen her. Han ønsker å få vite om nøkkelkort hos nord og bør ikke med disse kortene la nord bli den som skal vurdere. På Key-Card Blackwood får syd vite om de to essene og trumf dame, og det eneste han da trenger for storeslem er kløver- eller ruter konge hos nord. Det kan stå 7 hjerter uten det, om nord har slik fordeling at sparfargen gir nok avkast. Men det er ikke så lett å finne ut. Hvis nord har en minorkonge er det trygt å melde 7. Hva 5NT betyr er avtalespørsmål, men i moderne bridge bruker de fleste det slik: 5NT viser at alle nøkkelkortene er på plass, og det er storeslemsinvitt. Hvis den som svarer på det ikke har noe spesielt skal han likevel vise en konge på veien til lilleslem om han har det (viser spesifikke konger, ikke antall konger). Idet nord viser ruter konge kan syd telle tretten stikk, 5+5+2+1.

Alternativ kunne syd hoppet til 3H over 1NT, noen bruker det som 5-5 og sterke kort. Da vil nord kontrollmelde 4 ruter (hjerterstøtte, 3 spar ville vist sparstøtte), og syd finner frem på samme måte via Key-Card BW.

Men som sagt, teori og praksis er to forskjellige ting. Ved bordet på Otta ble det ikke så enkelt for mange, for hele spillet så slik ut:

 

Merk at 7 hjerter spilt av syd kan betes med sparutspill som øst trumfer. Både 7 spar og 7 grand står alltid, og 7 hjerter er også trygt med den aktuelle sitsen hvis den spilles av nord. Dette er en ganske typisk situasjon; hvis øst har meldt kløver og N/S melder seg opp i 7 hjerter, skal han da doble for å få spar ut? Det er såkalt Ligthner-dobling, for å få annet utspill enn fargen han hadde meldt, her kløver. Gjør han det er det god sjanse for at makkeren finner spar ut. Men det behøver ikke bli vest som skal spille ut! For hva om motparten rømmer til 7 grand som står?

Over nords åpning knallet mange på østs plass til med en høy sperremelding i kløver. For å kunne gjøre det måtte Ø/V ha avtale på hva kløvermelding betyr mot for eksempel 1 kløver som viser 2+, eller 3+ kløver.

De som sperret med østs kort gjorde det betydelig vanskeligere for N/S å finne frem til storeslem.

Rondanecupen fortsetter søndag med lagturnering.

Treig sesongstart !

Oppmøte i høst har vært så som så. De 2 siste torsdagene har vi spilt facit (5 par) og lagkamp. Mange har tilbrakt høsten i sydligere strøk, men det ryktes at flere skal ha vent nesen hjemmover. Vi gir ikke opp og forventer at vi snart er oppe i 4 bord minst..

Høstturnering 2016 - Sammenlagt resultat etter 5.spillekveld

1. 238,30 Harald Alsvik - Flemming Knutsen

2. 238,20 Jon Erik Svenningsen - Marit Johnsen

3. 236,20 Ingunn Aasebø - Hans Lauritzen

4. 212,40 Kjell Haglid - Ole Arne Kirkeby

5. 202,30 Jan Bergslien - Ole Jørgen Wefald

6. 194,30 Even Helge Høgbråt - Jon Hagelia

7. 189,30 Anton Thomassen - Viktor Hauge

8. 188,70 Arvid Haugen - Svein T. Røed

9. 176,90 Stig Hansen - Thor A. Ausland

10. 168,80 Odd Ivar Bredesen - Fredrik Haugen

11. 121,40 Elin Garthe - Raoul Matson

Resultater 27. september

Einar B er i høstform og slo til med nok en seier. Denne gangen var Alf P den heldige makker. Gratulerer.

Valente vant sommerbridgen

Arvid Valente hentet hjem en overlegen seier i årets sommerbridge . Han scoret drøyt 62 % i snitt på de ti tellende kveldene.  Jostein Austad ble nummer 2, mens parhestene Thompson-Mydland delte tredjeplassen. Totalt deltok hele 52 spillere i årets sommerbridgekvelder.

Siden det er to  forholdsvis like ansikter på bildet må vi presisere at Arvid Valente står til høyre.

Hele resultatlista her: bridge.no/var/ruter/html/1225/sommerbridge.htm

 

Ny nyhetsartikkel

Årets klubbmesterskap er allerede igang. Turneringa går over 11 kvelder hvorav 8 er tellende. Man kan ha inntil to tellende med reserve.

Bulgaria 4

Gratulerer til Ole og Geir som vant i A og gratulerer til Inger og Ragnhild som vant i B

Vist-Heskje vant på Jæren


NÆRBØGIGANTEN

Den flotte dameinnsatsen i Wroclaw forleden ble fulgt opp i Nærbøgiganten, en parturnering over to dager for 32 par i helgen. Gunn Tove Vist og Torild Heskje vant foran en rekke sterke par.  

 

Solid bridge ga seier til Gunn Tove og Torild

De tre beste:

1. Gunn Tove Vist - Torild Heskje, Klepp BK                 58,72 %

2. Erik Eilassen - Jan Erik Olsen Stavanger/Klepp       57,83 %

3. Thorleif Skimmeland - Are Nesdal, Stavanger          57,29%

Gunn Tove fortalte meg det ikke var mye så hokus-pokus fra paret i helgen, mest solid og stødig spilling. Her fikk de imidlertid litt hjelp av systemet, og litt av motspilleren på østs plass. 

Damene meldte 1 kløver (syd) - 1NT. Det var en liten systemgevinst. Siden de spiller med såkalte kløverføringer kan de si 1NT med disse nord-kortene, det viser 11-12 balanserte. Med hjerter eller spar melder de 1 ruter og 1 hjerter, så 1 spar er ledig til å vise 6-9 NT (eller ruterfarge). Dermed får de granden på åpnerens hånd når svarer har 6-9, og de slipper å komme for høyt når svarer har 11-12 og åpner helt minimum. Her var det viktig å stoppe lavt siden det ikke en gang står 1 grand! Øst spilte hjerter ut til knekten og kongen. Da hadde forsvaret etablert fire hjerterstikk som sammen med A-K i ruter og kløver konge gir en bet. Men da det ble spilt ruter mot J-9 la øst liten, og dett var dett. Spillefører hadde 4+1+1+1= 7 stikk. Pluss 90 ga ingen kallasscore, for enkelte spilte litt ut kløver eller ruter, og da stod 1NT, og noen fikk til og med åtte stikk. Men poengene fra 10-20% opp til litt over middels er like viktige som de fra 60% til topp!

Siden vedkommende som feilet på østs plass har blitt mobbet i årevis på NBF sin blogg skal jeg være snill og ikke nevne navn. Men det var i hvertfall ikke Mona Lindstrøm som gjorde feilen, for hun sitter vest når hun spiller med Geir Brekka... 

Her er link til hele resultatlisten og spillestensiler osv.: 

http://bridge.no/var/ruter/html/1258/2016-10-08-09.htm

RONDANECUPEN, LAG

I søndagens lagturnering på Otta deltok 21 lag. Det ble en klar seier til et lag bestående av Kjell Gaute Furyn, Frode Sandum, Bård Kåre Græsli og Over Andersbakken. 

Resultater, spillstensiler og butler finner du her:

http://bridge.no/var/ruter/html/0535/rondanecupenlag-722731007.htm

Ny nyhetsartikkel

27 september spilte vi 5 runde av klubbmesterskapet. Det var 11 par som deltok. Alf Henning og Even vant. Jan R. og Svein ble nr 2 og Margit og Kirsten ble nr 3. Vi gratulerer.