Avansert søk


Løsning: Et par motspillsnøtter


Etter å ha fått inn noen ekspertuttalelser er jeg klar til å presentere et løsningsforslag på motspillsnøttene som jeg presenterte før helga.
Har du løst oppgavene?

I det første spillet er vest spillefører i 4 spar etter å ha vist en balansert hånd med 20-21 hp. Makker spiller ut ruter 10 (norske/toppen av sekvens), og du skal som syd prøve å finne en vei til beit.

Du vinner utspillet med kongen, mens spillefører følger med treeren. Hva fortsetter du med?
Vi ser på hva et knippe toppspillere tenker:
Jon Sveindal:
Vest kan passe 3 NT med 3-3-4(3)-3(4), så jeg velger å spille ham for en dobbelton et sted. Hvis han har dobbel hjerter (og fire ruter), vil det sannsynligvis bli bet ved å gi makker en ruterrøff. Med mindre vest har ess-dame i hjerter og noe liknende i kløver. (Da er det fremdeles aktuelt å passe 3 grand.) Da forsvinner kløvetaperen på ruter, og med trumfen dårligst 2-2 igjen, blir det en enkel hjemgang med en hjerterrøff. Skulle makker ha fire ruter, og vest følger med knekten og damen under dine honnører (noe han også vil kunne gjøre med DKn9x,) vil hjemgangen stå og falle på spilleførers honnører i de andre fargene. Kløverskift i annet stikk er fristende, da tar man beten hvis makker i tillegg til kløver konge har et sparstikk, eller forsvaret får et hjerterstikk i sluttspillet. Hjerterskift er nok det mest risikable, er du uheldig og vest har fire hjerter med ess-dame, tåler han til og med en spartaper, siden kløvertaperen denne gangen går på håndens fjerde hjerter. Så jeg syns det står mellom å forsøke å gi makker en ruterrøff, eller spille kløver. Da bør man kjenne sin makker - og vite om det er hans stil å spille ut tieren fra tier dobbel mot en oversterk grandåpning. Jeg innbiller meg at det kan være et clue - at makker med dobbel ruter ville ha anstrengt seg for å finne et alternativ. Så jeg stikker med ruter konge (hva la vest?), og skifter til kløver. Men skulle gjerne ha vært ved bordet - det hender / har hendt at antennene fungerer best der.
Tor Bakke:
Sannsynligheten er størst for at spillefører har D-Kn tredje eller fjerde i ruter. Selv om makker skulle ha dobbel ruter, vil motparten få godspilt 4.ruter til avkast av taper om jeg fortsetter med ruter ess og ny ruter. Velger derfor å fortsette med kløver 10 i stikk to. Selv om vest har E-K-D i kløver, forsvinner ikke ruterstikket. Tempo kan være viktig her. Har spillefører 4 hjerter (eller 4 ruter) forsvinner en mulig kløvertaper på 4.hjerter. Håper på noe i kløver hos makker og kanskje hjerter 10 slik at hjerterstikk ikke forsvinner. Hvis makker kommer inn på konge eller ess i kløver, kan han spille ny ruter i stikk 3 og eventuelt få en stjeling, men det kan være viktig å få godspilt et kløverstikk først
Peter Marstrander:
Dette er en svært vanskelig oppgave å løse fordi det er mulig at makker kan ha tieren dobbel. Grandåpneren vil i en del tilfeller passe med 4333-fordeling, men her hadde han det (3-4-3-3). Så vidt jeg kunne av listene på eurobridge se var det ingen (!) motspillere som hadde løst oppgaven. Jeg vet naturligvis at det var kløverskiftet som ville ha betet kontrakten. Hvis vi ikke snur kløver i tide forsvinner kløvertaperen på den fjerde hjerteren. Synes egentlig at du må være litt heldig for å bete.
 

Hele spillet så slik ut:

Vi ser at det er kritisk for forsvaret å etablere et kløverstikk før spillefører kommer inn og får satt opp et avkast i hjerter.
Hvordan skal vi så vite hva som er rett? Vel, som ekspertene har vært inne på er det i dette tilfellet ikke nødvendigvis opplagt å vite hva som blir riktig. Og det er nok riktig.
Jeg synes imidlertid Tor Bakke framhever et viktig poeng. Dersom makker har dobbel ruter kan vi gi ham ei stjeling. Medaljens bakside er imidlertid at det detter opp et avkast i bordet for spillefører. Han får sjansen til å kaste en kløver- eller hjertertaper på det godspilte ruterstikket.
Ei eventuell ruterstjeling gir ikke beit på direkten, så det er uansett betimelig å se etter motspillsstikk i andre farger. Det blir i en del tilfeller krise å spille hjerter, for eksempel slik det aktuelt sitter. Den eneste gangen det blir riktig å spille hjerter er når makker har esset samtidig som spillefører har de fire høyeste kløverne. Da forsvinner to hjerter i bordet på kløverstikkene.
Dermed er det kløverfarga som gjenstår. Å åpne den gir aldri bort noe stikk, men åpner muligheten for å sette opp et stikk hos makker. Spillefører kan fort bli tvunget til å ta finessen på direkten. Kanskje får du muligheten til å gi makker ei ruterstjeling senere i spillet om det er det som skal til.
Om du skifter til kløver 10 i andre stikk kommer spillefører til å prøve dama. Makker vinner med kongen og kan fortsette i ruter. Du stikker med ruter ess. Forsvaret har nå fått tre stikk og du kan kombinere sjansene i de røde fargene for å få tak i beita. Fortsett med en ny ruter. Om makker ikke kan stjele blir siste sjanse at dere må få et hjerterstikk i tidens fylde. Tieren tredje hos makker er nok.
Det var kun et bord som klarte å beite 4 spar på vests hånd. Det var Monaco som gikk beit i åpen klasse etter fordelingsutspill i ruter. Ved alle de andre bordene har tydeligvis syd prøvd å gi makker ruterstjeling, noe som tyder på at den planen neppe kan være helt urimelig.
Med fordelingsutspill så det ikke ut til å være noen stjeling å hente, og dermed prøvde russerne å sette opp et kløverstikk i stedet. Det var som dere ser blink, og belønninga var ei beit.
Jeg skal driste meg til å påstå at liten ruter ut absolutt bør være et alternativ. 1094 er i høyeste grad en uekte sekvens. Om spillefører for eksempel har EK2 på hånda til kn53 i bordet prøver han vel knekten uansett om du spiller ut tieren eller fireren? Den store fordelen er at makker får kontroll på fordelinga. Tieren ut kan jo være singelton, dobbelton, 109x eller 109xx.
 

Motspillsnøtt 2:

Vi ser på hva et knippe av ekspertene tenker:
Jon Sveindal:
Dette er kanskje litt "enklere". Hjerter konge og konge - ess i ruter synes opplagt. Kongen for styrke med damen eller dobbel, du får neppe både i pose og sekk her (altså både styrke/svakhet OG fordeling). Esset etterpå gir god sjanse til å få beskjed om hva du skal fortsette med for å finne beten. Og du får i alle fall med deg en ruterrøff hvis den er der. Kløver i stikk 2 er litt for mye for meg, og trumf er å gi opp dersom spillefører har gående trumf og en kløver eller to.

Tor Bakke:
I det andre spillet fortsettes med ruter konge i stikk 2 som må vise også esset siden spillefører ikke stikker når Kn-10 er i bordet. Makker legger da styrke med damen eller dobbelton i ruter. Om ikke ruterfargen gir 3 stikk får vi håpe på et trumfstikk hos makker. (Makker bør også legge styrke i ruter hvis han har et sikkert sparstikk for å sikre seg at vi innkasserer beten ved å ta ruterstikkene. Ellers kan det være mulig å spille på renons i kløver hos spillefører og skifte til trumf.)

 

Peter Marstrander:
Det må være riktig å ta for minst èn ruterhonnør.
Hvis du spiller ruter, velger du da i så fall kongen eller esset? Og er makkers påkast fordeling eller styrke/svakhet?
Jeg hadde antagelig spilt kongen i denne situasjonen. Vi har den avtalen at kongen (i utspill) ber om fordeling på 5-trinnet og 6-trinnet. Jeg antar at den avtalen  kan utvides til denne situasjonen, men vil det hjelpe? Hva skal makker da legge med henholdsvis D974 og 74? Vi kan tenke at makker skal legge ruter 4 fra 74 (styrke) og ruter 7 fra D974. Men hvordan skal vi da vite om vi skal fortsette med en tredje gang ruter eller ikke hvis vi istedenfor har EK tredje i ruter og spillefører har 8 gående spar- singel hjerter-tre små ruter- singel kløver?
Hvis makker har D974, kan det være riktig å spille trumf hvis spillefører har 9 gående spar og to små kort i hjerter og ruter (eller 8 gående spar og tre små hjerter og to små ruter), noe som er forenlig med meldingsforløpet. I praksis spiller vel de fleste tre ganger ruter, da spillefører er hjemme med trumfskift hver gang han har en kløver.
Kanskje ingen som har fasitsvaret på noen av disse nøttene?
 

Hele spillet:

Ekspertene virker å være enige om at ruterskiften er opplagt i stikk to. De peker på at så fort spillefører har en eller to kløver sammen med gående trumf haster det veldig å få tatt med seg ruterstikkene. Tor Bakke peker på viktigheten av at makker legger styrke også med tre eller fire små dersom han sitter med et sikkert trumfstikk bak spillefører. Dette for å sikre at vi får tatt med oss tre stikk før spillefører slippes inn.
Som flere av ekspertene nevner kan det være riktig å skifte til ei av de svarte fargene. For at det skal være riktig å skifte til kløver må makker ha renons. Det skal litt til. Trumfskiften kan imidlertid være mer betimelig. Om spillefører er renons i kløver har han fort en hjerter til, og da vil trumfspill hindre både at spillefører får stjålet hjertertaperen og at han kommer inn i bordet.
Personlig synes jeg det virker veldig praktisk å spille tre runder ruter fra toppen. For at det skal bli riktig å gjøre noe annet må spillefører nesten være renons i kløver.
Ekspertene virker å være enige om at de legger ned ruter konge, og ikke esset, i stikk to. De er imidlertid ikke helt samstemte når det kommer til om makkers påkast er styrke eller fordeling. Her er det viktig at du har avtalene i orden med makkeren din.
Uansett bruker jeg Peter Marstranders utsagn for å oppsummere dette spillet: «I praksis spiller vel de fleste tre ganger ruter, da spillefører er hjemme med trumfskift hver gang han har en kløver.»

Du kan velge, du...


Mens vi venter med spenning på andre dag i EM etter en fin start for det norske laget, og bra plasseringer i dameklassens parturnering, kan vi dvele litt ved dette spillet som Sølvi Remen omtalte i sin blogg i går kveld:

Her kom en konvensjon i bruk som har fått stadig større popluaritet i moderne bridge, den såkalte "Pick-A-Slam". Charlsens 5NT sa altså: Vi skal spille slem, men jeg vet ikke hvor. I dette tilfellet var det sett fra hans synsvinkel mest sannsynlig i 6 kløver eller 6 ruter. Remen redegjorde bra for hvordan Charlsen (trolig) tenkte da han meldte 5NT, "Pick-A-Slam". Det var sannelig en sprek avgjørelse, men en innerblink, og lilleslemmen ga kjærkomne IMP til det norske laget i kampen de  tapte mot et velspillende israelsk lag da Israels N/S noterte +500 mot 4 hjerter doblet. Merk at med de perfekte kortene Hoftaniska hadde var minorslem veldig bra, selv noe skjevsits tåles. Det er helt klart at "Pick-A-Slam" er et nyttig redskap i mange meldesituasjoner. Dessverre er det også sånn at når en konvensjon blir veldig populær så vil mange brukere bli overivrige og ta redskapet i bruk i situasjoner hvor det er helt unødvendig, og kanskje til og med dumt. La oss se litt på dette, og drøfte i hvilke situasjoner det kanskje heller bør meldes annerledes.

Med (stor) fare for å bli vurdert som gammel og nærmest utgått på dato vil jeg nevne en konvensjon som har kommet helt bort, "Store Frie 5NT". Da jeg voks opp lærte vi tidlig den konvensjonen som handler om å sjekke trumfkvaliteten med hensyn til å melde lille- eller storeslem. Årsaken til at nesten ingen lenger har "Store Frie" på systemkortet lenger er at en annen konvensjon dekket opp behovet i veldig mange tilfeller, Key-Card Blackwood. Den gir den samme informasjonen med hensyn til ingen, en eller to topphonnører i trumf. Dermed ble det da Key-Card kom i bruk plass til noe annet for meldingen 5NT, og takk for det. For "Pick-A-Slam" er som sagt et veldig bra redskap. Når?

5NT som "Pick-A.Slam" er typisk nyttig i meldingsforløp hvor man ikke har hatt nok plass til å utveksle informasjon, som for eksempel Hoftaniska-Charlsen sin slem i kampen mot Israel. Den som ser vi bør satse på slem har kanskje ikke fått nok informasjon om makkerens fargelengder, eller han har selv ikke fått vist sine farger. Og det er ikke mer plass til å undersøke hvor vi eventuelt har tilpasning. Av og til kan det være mange aktuelle kontrakter, en av flere trumfkontrakter, eller kanskje 6NT. Dette fungerer godt. Hvis den som går på mot slem selv har en voldsom to-seter (6-5 og lignende) bør han kanskje heller bare hoppe til 6 i den laveste rangerte fargen og be om preferanse. 

Når er det da unødvendig med "Pick-A-Slam"? 

Hvis vi får melde i fred og meldingene er på relativt lavt meldetrinn er det ingen grunn til å forhaste seg med å hoppe til 5NT. Da er det bedre å melde videre til vi har funnet ut hva vi behøver av informasjon, så sette trumfen, og deretter gå på mot slem. I de situsjonene (vi har godt med melderom), behøver ikke 5NT være definert som "Pick-A-Slam". Og i de situasjonen kan vel vi som er litt gammeldagse få lov til å slå et slag for konvensjonen alle glemte, Store Frie 5NT?

Men sa jeg ikke nettopp at Store Frie har utspilt sin betydning? Key-Card Blackwood tar seg av det behovet? Vel, ikke helt. Hvis man har renons i en farge hjelper ikke 4NT - Key Card - men da kan den såkalte Exclusion løse problemet. Ikke alltid...

Dette med Store Frie som et alternativ i noen spesielle situasjoner er langt i fra frekvent, men det er likevel litt interessant å vurdere, spesielt for de som er over middels interessert i system og konvensjoner. Og poenget med at 5NT som "Pick-A-Slam" er unødvendig om vi har masse melderom er gyldig. Så her kommer en litt ekstrem historie fra en turnering forleden, hvor nord hadde fått utlevert en nokså spesiell hånd, med makker som giver og alle i sonen:

  Nord

--- 

K kn 9 6 4 2

E K D 10 6 5 4

---

Makker på syds plass åpnet med 1 kløver. Nord meldte 1 ruter (det viste 4+ hjerter, såkalte kløverføringer). Da kom syd tilbake med 2 hjerter som viste firekorts hjerter og typisk 12-14 NT. Hva ville du meldt nå? Nord tenkte vel og lenge, så sa han like godt 7 hjerter. Å spørre om Key-Cards ville ikke hjelpe han, og Exclusion Blackwood ville heller ikke være særlig nyttig i dette tilfellet med to (!) renonser! Å si 7 hjerter er en sats, den kontrakten er enten helt nedlegg, eller helt sjanseløs. Slik så makkerens hånd ut:

 

Syd

K kn 10 9

D 8 7 5

8 2

E K 6

Åpneren hadde 13 HP, men da 11 av de var i feil farger i forhold til hva nord ønsket var det en latterlig storeslem som dog kunne vært nedlegg med bare 4HP hos syd - hjerter Ess..

Her i denne meldesituasjonen er det vanskelig å se at 5NT som "Pick-A-Slam" kan ha noen verdi. N/S har allerede funnet hjertertilpasningen, og det er massevis av melderom hvis man ønsker å undersøke mer. Men alt melderommet er ikke til hjelp med slike ekstremkort som nord hadde her. Ved hjelp av gammeldagse "Store Frie" går det bra i dette spillet. Et hopp til 5NT spør da etter trumfens kvalitet. Med hjerter som trumf er svarene:

6 kløver = ess eller konge i trumf

6 ruter = trumf dame

6 hjerter = ingen trumfhonnør

7 hjerter = to topphonnører (noen bruker, eller mer korrekt brukte 6NT for å vise to topphonnører)

Okey, denne lille historien var ikke ment helt alvorlig som noe seriøst med hensyn til systemutvikling, tiden går fremover og det samme gjør systemutviklingen i bridge. Men det er kanskje noe å tenke på at noe av det "gamle" ikke behøver å være helt utdatert, og kanskje heller ikke, om man har det på systemkortet, behøver å være på bekostning av nye, moderne metoder.

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommerbridge 11.7.16, av PHL

6 fulle bord er rekord for sommerbridgen, men vi har plass til flere! Best på kvelden ble Dimitar og Bjørn Torgeir, mens Pernille og Per Egil tok sølvplassen, mens Bo Lennart/ Øyvind og John-Olaf/Petter delte 3.plassen. John-Olaf leder klart etter 6 spilte kvelder! Her er kveldsresultatene og stillingen for de som har 5 tellende resultater!
1. Dimitar og Bjørn Torgeir          59.63%
2. Pernille og Per Egil                   56.30
3. John-Olaf og Petter                   53.33
    Bo Lennart og Øyvind               53.33
5. Arne N. og Alf Andreas             51.85
6. Randi og Ivar                             50.37
    Anne Bi og Espen                    50.37
8. Mette og Trond H.                     47.41
9. Irene og Per Elvin                     45.93
    Gottfred og Trond Atle              45.93
11. Tor B. og Tormod C.              44.07
12. Johan S. og Kåre                    41.48

og stillingen i sammndraget for de med 5 tellende resultater:
1. John-Olaf                               281.82
2. Petter                                      278.07
3. Dimitar                                   271.10
4. Arne N.                                   264.94
5. Bo Lennart                            255.30
6. Randi                                     255.07
7. Trond Atle                             247.25
8. Mette                                      242.18

Sommerbridgen Kveld 9

Sommerbridgen kveld 9 ble vunnet av Jarle Bogen-Roger Fagerdal med 63% På andre fulgte Helge Stanghelle-Liv Hanssen med 54% og tredjeplassen gikk til Alexander Flakstad-Håkon Bogen med 52%.

I sammendraget snek Roger Fagerdal seg opp på andreplass med 291,2, såvidt foran Håkon Bogen med 291,1. Torgrim Straumbotn leder klart med 297,0.

Se alle resultatene under les mer...

 

Sommerferie

Hei!

Igår møtte det kun 10stk på bridge, så da tar vi sommerferie!

Det blir ingen spilling 23/6 eller 30/6!

Oppstart blir 11/8-16 :) Håper mange finner veien til oss da :)

God sommer!

Elisabeth

Kveld 10

 Da var vi en kveld nermere høsten og Per og Annika stakk av med kveldsseieren med 66,2%. På andre kom Erling og Ketil med 55,6% og på tredje kom Kåre og Torstein med 53,7%. Snart er bridgefestival i Fredrikstad og da blir det en del som kommer til å være fraværende fra kveldspillingen. Til neste gang kan dere gjøre dere noen tanker om vi skal ha en pause tirsdag 02/08. God helg 

Sommerferie

Hei!

Igår møtte kun 10stk til bridge :( Så da tar vi sommerferie!

Det blir ingen spilling 23/6 eller 30/6!

Oppstart blir 11/8-16 håper mange stille da :)

God sommer!

Elisabeth

Årets stamp

 I tirsdagens siste runde produserte Stein Endresen årets stampemelding som innbrakte han og Jan Erik Carlsen en delt topp:

  E D 8 5  
  E 10 5 3 2  
  9  
  6 4 2  
K 7 6 2   10 4 3
6   -
E 10 8   K D 7 3 2
E Kn 10 5 3   K D 9 8 7
  Kn 9  
  K D Kn 9 8 7 4  
  Kn 6 5 4  
  -  
Alle var i sonen, og meldingene gikk med Stein som Øst:

Ø                   S                        V                    N

2 NT             3 hj                     5 kl                 5 ru

pass             6 hj                     pass               pass

7 kl               pass                   pass               dobl

pass rundt

2 NT viste begge minor. Makker spilte ut spar ess, og dermed var det bare en bet, men to bet hadde vært nesten like dårlig for oss. 6 hjerter står med spar konge i kutt, og det hadde vært ren topp vår vei.  Godt vurdert, Stein!               

Lederlaget


EM DAG 2, morgenkampen

Det er alt for tidlig å legge noe særlig i stillingen etter så få kamper i en så lang turnering. Men vi ser på på resultatlisten uansett. Overraskelsen første dag var nok Kroatia som tok ledelsen. De har et ganske sterkt lag, men jeg kan vanskelig forestille meg at de blir å finne i toppen til slutt. I runde 5 skulle de møte Monaco på BBO, en kamp som ble fulgt med argusøyne. Norge spilte mot Hellas (ikke på BBO).

I går satt jeg med opplysninger (fra den offisielle EM-siden) om at presidenten i Monacos Bridgeforbund (Allavena) skulle være femtemann for Monaco. Det synes ikke å være riktig, og i dagens morgenkamp satt Martens og spilte med Multon. Martens står ikke oppført på startlisten en gang. Vel, han er en klassespiller, og jeg tror derfor Monaco blir å regne med i medaljekampen i dette EM. 

Det så imidlertid ikke sånn ut i går kveld da Monaco i en mareritt-kamp de tapte 0-20 mot Frankrike.

Så over til Monaco-Kroatia.


Da stillingen var 8-7 til Kroatia kom dette:

 

 

Helgemo sin 3 NT var en frisk gamble, og der ville han spilt om han ikke hadde blitt doblet. Faktisk kan ikke 3NT rokkes siden kløverfinessen går og fargen sitter 3-2. Men da syd doblet kunne nesten ikke Helgemo stå med, for det kan fort bli forferdelig kostbart. I 4 kløver fikk han ti stikk, +130.

Meldingsforløpet ved det andre bordet var nokså overraskende:

Vest Nord Øst Syd

3 Ruter         Pass          Pass

4 Kløver Pass                  4 Ruter          Pass

5 Kløver Pass                 5 Hjerter         Dobler

Pass rundt 

Hva er det som har skjedd her?

Uten ha fått det bekreftet så er det grunn til å tro at øst kanskje oppfattet vests 4 kløver som såkalt Leaping Michaels, eller i dette tilfellet non-leaping Michaels, hvor 4 i minorfarge over 2 eller 3 åpning viser den fargen pluss en majorfarge, minst 5-5. Noen annen forklaring på østs meldinger er det vanskelig å finne. Uansett, en misforståelse må det ha vært, og dette "eventyret" kostet 800, 14 IMP til Monaco.

Et par spill senere satt øst (Tor Helness og Marina Pilipovic) med dette:

  

(Øst)

D 10 5 2

10

E D 8 4

K D 10 4

  

Helness åpnet med 1 kløver, Pilipovic med 1 ruter. Syd doblet, og vest sa 1 spar. Hva ville du meldt nå?

Pilipovic vurderte litt forsiktigere enn Helness og sa 2 spar, mens Helness vurderte det til en hånd sterk nok til 3 spar. Han sa 3 hjerter som er minisplinter, singelton hjerter, firekorts spar og minst kort gode nok til 3 spar. Ved begge bord var syd med en gang til, og kroatene lot til slutt Martens spille 4 hjerter med en bet. Da Helgemo fikk minisplinter fra makkeren meldte han 4 spar med dette:

  

K kn 6 4

kn 7

K 10 9 6 5

9 6

 

Det var selvsagt en knallhard utgang, men med gode sjanser, og det endte med ti stikk, +420. Det ga ytterligere 9 IMP til Monaco som på dette tidspunktet ledet med 30-10.

I spill 12 kom et uvanlig resultat da det ble fem bet i 3NT ved det ene bordet, men kroatene fikk fatt i syv bet (!) ved det andre mot Martens sin 3NT. Det ga 5 IMP til Kroatia.

Underveis i denne kampen, og i tidligere kamper, skjedde det flere ganger at BBO-operatørene mistet oversikten. En kontrakt som gikk flere bet ble registrert som vunnet med to overstikk osv., så det er ikke alltid like lett å følge med. Ved å kryssjekke mot EBL sin "running-score" får man vel sånn noenlunde riktig bilde av kampen og resultatet, men hvis våre rapporter ikke alltid stemmer får dere ha oss unnskyldt. Vi får håpe operatørene får litt bedre taket på det etter hvert som de får litt mer erfaring.

Mot slutten av kampen Monaco-Kroatia skjedde ikke all verden, og lederlaget (nå ex-lederlaget) Kroatia måtte tåle et tap, 15-33 i IMP (5,4-14,6 VP).

Helness-Helgemo har vært litt opp og ned så langt, men de har også vært nokså uheldige (særlig mot Frankrike). Personlig tror jeg de kommer sterkt utover og da blir Monaco som vanlig å regne med i medaljekampen. De ligger i skrivende stund på 15.plass, mens Kroatia falt fra ledelse til 3.plass. 

For Norge gikk det lenge ikke så bra mot Hellas. Grekerne spilte solid ved begge bord og ledet hele veien, men nordmennene ga seg ikke. I det nest siste spillet ble det en dobbelt delkontraktsving (6 IMP), og ytterligere 12 IMP i det siste spillet for Hellas gikk bet i en ugtgang nesten alle vant. Dermed endte det uavgjort, og Norge ligger med det på 4.plass etter å ha vært nede på 8.plass underveis i kampen. 

Idet dette blogg-innlegget avsluttes er det Finland som har tatt ledelsen (etter runde 5) foran Ungarn og nevnte Kroatia. Det er nok en trippel få ville ha prikket inn om det skulle vise seg å være sluttresultatet.

Men det er mange kamper som skal spilles (37). Fryktelig mange!