Avansert søk


NBF og BBO


Av Asbjørn Davidsen
Leder Disiplinærkomiteen

Hei Snorre.

Jeg leser med interesse dine artikler om juks på BBO. Det er 100% sikkert at dette er reinsapikka juks. Så gode er ingen.

Vi har hatt saken oppe til drøfting i Disiplinærkomiteen (DP) flere ganger og vi deler ditt syn på at det er svært uheldige forhold som kommer fram. I DP får vi også henvendelser som omhandler BBO. Det er noen av sakene der det er mistenkelige spill som innrapporteres, men enda oftere er det saker som handler om sjikanering av motspillere og grovt språkbruk. Selv arrangører blir rapportert for å snakke nedlatende til deltakere.

Dessverre har DP i regi av NBF ingen myndighet til å gripe inn i disse sakene. Dette er arrangementer som er utenfor NBF sitt ansvarsområde, selv om det er medlemmer av forbundet som kan være involvert. Spillere som deltar på BBO må på eget ansvar håndtere det som oppstår. Sånn må det nesten være.

DP har prøvd å kontakte de som drifter BBO om problemstillingene, men det er vanskelig å komme noen vei via den kanalen også.

Når dette er sagt, betyr ikke det at DP er likegyldige til episodene. Vi synes det er svært uheldig for bridgen at mennesker bryter skrevne og uskrevne regler. DP synes det er svært trist at deltakerne ikke oppfører seg på en akseptabel måte. Det være seg å spille etisk og det å vise god folkeskikk. Bridgen har i seg så mange positive elementer at det burde ikke være nødvendig å skape denne form for misstemning.

DP oppfordrer den enkelte til å oppføre seg på en måte som er bridgen verdig.

mvh Asbjørn Davidsen
(ført i pennen av Snorre Aalberg)

Øyvind er lur

Øyvind Henden gjør mye lurt ved bridgebordet. Her har vi et eksempel fra klubbkvelden 9. mai, der Øyvind satt Syd:
      
       K9853       
       962         
       K743        
       10          

AJ107        4    
AQ4           108753
Q106         5    
A96            QJ7542

       Q62         
       KJ          
       AJ982       
       K83         

Vest åpnet med 1NT (15-17 HP), og Øst meldte 2ru (overføring). Øyvind doblet for å vise ruter. Selv om han denne gang tåler de fleste utspill, vil han helst ha ruterutspill fra makker.
Dette kan være noe å være obs på også for litt ferske spillere: Hvis motparten melder en kunstig melding (en melding som blir banket/allertert), bør man ofte doble hvis man er god i fargen og man tror makker vil få utspillet.
Her passet Vest (fordi hun nå ønsket å få kontrakten på Øst sin hånd, noe som dog kan bli vanskelig etter NT-åpning). Så gikk meldingene 3ru (Nord), pass (Øst), pass (Syd), 3hj (Vest). Øst har gode kort, tross få honnørpoeng. Hun vurderte å melde 4hj, men ble demotivert av makkers pass i forrige melderunde, så kontrakten ble 3hj i Vest. Dette er et meldingsforløp som forekommer ganske ofte, så man bør ha makkeravtalene på plass – se forslag nedenfor.
Nord spilte ut en liten ruter, og Øyvind i Syd stakk med esset. Hva returnerer du på hans plass? Hvis Vest har ruter konge og Nord spar ess, haster det å spille spar. Men Øyvind returnerte lynraskt kløver 3.
Det lurte spillefører – hun trodde det var singleton. Dermed tok hun verken finesse i kløver eller hjerter, og Øyvind + makker fikk ren topp på spillet.

Mulig system når motparten dobler vår overføringsmelding:

·         Pass = dobbel i fargen makker overfører til
·         xx = 3 kort i fargen makker overfører til
·         2hj/sp = minst 3 kort i fargen makker overfører til og ikke redd for gjennomspill i fargen som ble doblet

LKB 12.05.16

Sommerbridge

Sommerbridgen starter på Bødernes 24.5 kl 1800.

Styret har vedtatt følgende reglement for sommerbridgen

SOMMERBRIDGE

Det spilles og premieres i to åpne nivådelte puljer. B-puljen har begrensning som rekrutturneringer. Spillere som har tellende resultater i begge puljer kan overføre poengene mellom puljene. (kun en premie pr. spiller). Kveldspremier i begge puljer. Sammenlagtberegning scores med plassiffer og bonus 6-3-1. Dersom det spilles i en pulje gis plassiffer som en pulje. De beste 7 resultatene  sammenlagt i hver pulje premieres. I tillegg gis det en ekstrapremie i hver pulje som trekkes blandt de upremierte som har minst 5 tellende kvelder

Ny nyhetsartikkel

Gratis leir på Rosfjord i Lyngdal  for barn og unge helga 10-12 Juni, med bridge, bading og mye annet !

Les mer her :docs.com/karl-olav-hansen/1025/bridgesamling-for-juniorer-i-lyngdal-10-12-juni

 

Sommerbridge 2016 i gang

 Sommerbridgen er i gang og etter to spillekvelder leder Frigyes Garai (de 10 beste spillerene sammenlagt blir premiert)  Resultatersammenlagt 

Vi spiller ikke 17. mai... men ellers hver eneste tirsdag i mai og juni. I August er det også sommerbridge.

Har du ikke makker gå inn på facebook-gruppen vår og spør etter makker. Der er det også noen som er flinke til å legge ut spill. Facebookgruppa  

Får du ikke blitt medlem send Stig Dybdahl en melding enten på facebook eller 90949601 så skal vi fikse det.

Uansett om du har makker eller ikke så klarer vi i 94,57 % i tilfellene og fikse det.

 

 

 

 

Marit og Espen vant Norsiamixen 2016

11 par stilte på startstreken i Norsiamixen.

Marit Andersen og Espen Larsen vant tilslutt

Komplett resultatliste finner du her: bridge.no/var/ruter/html/2121/2016-06-11.htm

Rorbubridge

Måløy BK innbyr til turnering. 11.06. kl. 10:30.

Kvalheim grendahus (sjå kartet)

Innbyding

Påmelding

 

Haldor Sunde og Jørund Årdal vant turneringa

Arthur og Lars Ole til topps.

 Lars Ole og Arthur tok en meget gledelig seier på siste klubbkveld. De tok tidlig en klar ledelse, men midtveis var de innhentet av to par. Da meldingene tikket inn om at Rosenborg gikk mot seier i sin bortekmp våknet imidlertid Arthur til live igjen, og var utilnærmelig i de siste rundene. På de neste plassene fulgte Per - Einar og Festus - Ekren.

Sommerbridge - 1. kveld

Thorleif og Geir vant første kveld av sommerbridgen. Manglet ett bord på at Paul og Jan F på andre også skulle fått med seg vin. Sommerbridge blir spilt frem til utgangen av august og det blir sammenlagtpremiering for faste par og med ulike makkere (fem beste teller). Gratis kaffe hele sommeren!

"Nordaførr" vant KM Lag!

Resultater fra KM Lag finner du HER.

Vinnerne av KM Lag ble tilslutt, og svært hårfint, "Nordaførr" med Åsmund og Eirik Sandkjernan, Borgar Lunheim og Eivind Moen. De vant med fattige 0,76VP foran Tynset med Arne Georg Aunøien, Steffen Brynhildsvoll, Simen Eik Tolgensbakk og Arve Bjørnstad. Forhåndsfavorittene "Ruter 7" Stig Vestveit, Geir Moen, Jon Sagbakken og Trond Magne Aasheim havnet på 3. plass. Gratulerer!

Etterpå ble det avholdt kretsting, og Arne Georg ble takket av med stående applaus for sin enestående innsats som kretsformann gjennom flere år. Flere ord vil komme senere, men foreløper takker vi Arne Geor for innsatsen, og ønsker Mattias Stokke lykke til som nyvalgt kretsformann!

Videre i saken ligger noen flere bilder fra KM Lag.