Avansert søk


Schwartz mot Bertheau i kvartfinalen


RESULTATER PÅ BRIDGEWINNERS

Denne gangen skal Boye og Espen bryne seg på et sterk svensk/nederlandsk/amerikansk lag. Peter Bertheau har en lang fartstid på det svenske landlsaget, mens hans lagkamerater Brink - Drijver har medaljer for Nederland.
Jeg kjenner ikke Boye og Espen sine lagkamerater, men det virker som Bertens - Korbel er et sterkt par. På slutten av denne type turneringer vil nok mye stå og falle på sponsorparet Richard Schwartz - Alan Graves. De er ikke akkurat ungdommer noen av dem.

I første sesjon startet de to antatt sterkeste parene, men Bertheau gikk rett opp i en kalr ledelse.



Jeg vet ikke om det er mulig å spille ut noe annet enn spar, men sparkongen ble de niende stikket. Hjerter ut beit, men det er sikkert skrivebordsbridge. På det andre bordet mot Espen og Boye "stampa" NS i 4sp og gikk en beit for -100. 10 IMP til Bertheau.

Aktuell spilleføring av Zagorin

Spardamen var et godt utspill fordi det plukka av syd inntaket tl kløveren. Det løste syd ved å spille en liten kløver i stikk to. Inne på damen skifta Boye til ruter (best), men nå leste syd sitsen rett. Kløverdamen så mistenkelig ut som singel eller DKn dobbel. Da ble dette en slags begrensa valg og kløver til tieren vant kontrakten. Nye 11 IMP feil vei.

______________________________________________________________________

 Dette er også et fint spill, synes jeg

Når vi ser alle kortene, er det lett å komme i 3NT eller 5kl. Nord har en fin hånd og det er fristende å gå på hardere. Hvis han drister seg til å spørre etter ess med 4NT, går det galt. På dette nivået tror jeg de fleste par spiller 4sp som Blackwood når kløver er trumf. Mest for å unngå å komme for høyt når en ikke tåler svaret ett ess. På dette spillet tror jeg fint syd kunne hatt hjerter ess istedet for damen eller hva? Uansett fint av svenskene. Bertens og Korbel klarte også prøven og stoppa i 3NT. God bridge ved begge bord.

_______________________________________________________________

Steffen og Erik klar for finalen i Platinium pairs


De ligger på 18.plass etter andre sesjon av kvalifiseringa. Nå er det 52 par igjen som skal kjempe om seieren. Jeg kan ikke se at Boye/Espen spiller, mens Geir Helgemo har Richard Zeckhauser som makker (12.plass)

RESULTATER

Rank Q Score Pair Player 1 Player 2
1 Q 1596.68 U 5 EW Jeff Meckstroth Thomas Bessis
2 Q 1526.41 S 13 NS Michael Polowan David Grainger
3 Q 1509.88 T 3 NS Peter Gill Douglas Doub
4 Q 1486.72 T 4 NS Jim Foster Bryan Howard
5 Q 1467.48 S 5 NS Joel Wooldridge Kent Mignocchi
6 Q 1460.69 V 1 EW Tom Hanlon Leslie Amoils
7 Q 1457.12 V 5 EW Robert Levin Richard Coren
8 Q 1442.29 T 5 EW Roger Lee Bob Hamman
9 Q 1440.57 S 8 NS Mark Aquino Shome Mukherjee
10 Q 1433.04 V 11 NS Bryan Maksymetz Zygmunt Marcinski
11 Q 1430.50 V 13 NS Migry Zur Campanile Adam Wildavsky
12 Q 1428.95 T 1 NS Richard Zeckhauser Geir Helgemo
13 Q 1426.58 U 9 NS Peter Boyd Steve Robinson
14 Q 1425.84 S 9 NS Jill Meyers Mitch Dunitz
15 Q 1423.18 S 7 EW John McAllister Peter Fredin
16 Q 1421.32 U 5 NS Martin Fleisher Brad Moss
17 Q 1416.56 S 4 NS Walter Lee Li-Chung Chen
18 Q 1416.12 V 12 NS Steffen Simonsen Erik Berg
19 Q 1415.69 S 2 EW Franklin Merblum Jeffrey Juster
20 Q 1414.93 U 4 EW Henry Lortz Ken Christiansen

Klubbmesterskapet - Arne og Bjørn har overtatt taktpinnen mens gjestespillere dominerte andre spillekveld

Årets klubbmesterskap fortsatte sist torsdag  og er nå halvspilt. Fantastisk fremmøte - klubbrekord med ti fulle bord er smått imponerende og viser vel at vi etterhvert er en ganske populær klubb.

I sammendraget i klubbmesterskapet er det nok en gang klubbveteranene Arne og Bjørn som er i teten. De leder nå med vel 3 % poeng ned til Britt og Arvid som har spilt jevnt over begge kveldene. Inger Lise og Bjarne haddde en fin kveld og avanserte til 3.plasssen mens Steinar K og Egil som ledet etter første kveld hadde motsatt utvikling og ligger nå på den forsmedelige 4.plassen.

Kveldsspillingen denne kvelden ble absolutt dominert av oppdukkende gjestespillere. Svein Otto Asmann i par  med vår turneringsleder Anton tok kveldseieren med 62,7 % poeng score foran Kåre Bogø - Marius Haga som også kom over 60 % poeng.Først på tredjeplass fant vi beste klubbpar denne kvelden som ble Jon og Ivar som med em katastrofalt dårlig 1.kveld likevel ligger langt bak i sammmendraget. 

Ok. Da tar vi en ukes velfortjent påskeferie og så møtes vi første torsdag etter påskeferien for fotsatt kamp om topplasserngene i klubbmesterskapet.  God påske til alle medlemmer og spillere.

Advokatens forsvarsskrift


etter høringene i Israel kan du lese her. Jeg kjenner ikke godt nok til signalene Fisher-Schwartz er anklaget for å bruke til å kunne vurdere det sin advokat sier, men poenget hans er at verken hostinga eller plasseringa av mappa etter spillet ikke alltid stemmer.

Min umiddelbare tanke er at "det skulle da bare mangle". Hvis det er rikgit at F/S har et utviklet et signalssystem for gi makker opplysninger, er det naturlig å tro at de samtidig har tenkt på å kamuflere jukset. Hvordan de gjør evt. gjør det, vet jeg ikke, men det er lett å finne metoder. Jeg bare tenker høyt at i "spillnummer som er primtall jukser vi ikke i", "Når vi er i ugunstig sone bytter vi om signalene for kløver og hjerter" eller "Når vi har et opplagt utspill, spiller vi ut så fort vi kan. Det betyr at jeg bryr meg ikke om hva du har fordi jeg kan allerede svaret"

Dessverre ser det ut i følge de opplysninger jeg har at dom tidligst faller på slutten av sommeren.

_____________________________________________________________________

Klubbmesterskap 2016 - Sammenlagt resultat etter 9.spillekveld

1. 472,90 Harald Alsvik - Flemming Knutsen

2. 427,10 Ingunn Aasebø - Hans Lauritzen

3. 425,50 Jan Bergslien - Per Einar Pedersen

4. 420,60 Even Helge Høgbråt - Jon Hagelia

5. 383,80 Kjell Haglid - Ole Arne Kirkeby

6. 345,20 Anton Thomassen - Viktor Hauge

7. 316,30 Arvid Haugen - Svein T. Røed

8. 260,60 Stig Hansen - Thor A. Ausland

9. 258,50 Elin Garthe - Raoul Matson

10. 224,60 Inge Mykland - Øystein Eliassen

11. 155,50 Hjalmar Engesvik - Øyvind Fløystad

Grisetap for Schwartz i kvartfinalen


Det ble spill mot et mål i kampen mot Bertheau, men dessverre feil mål for oss. Etter en sesjone var stillingen 43-3  i Bertheau sitt favør og dette var en av sjansene Espen og Boye ikke benyttet i andre sesjon. Nå er jeg ikke helt sikker på om en vil være i storeslem, men når en allerede ligger godt bak tror jeg en bør melde disse.


Jeg kan ikke systemet til Espen og Boye, men jeg tror Espen i nord ikke visste om makker hadde hjerterkontroll. Da måtte han sannsynligvis ha alle kløverstikkene for å kaste hjertertaperne. Jeg tipper 2sp viser hold, mens 3kl benekter kløverhold. (ville meldt 2NT med). I ettertid tror jeg 3ru fra Espen nå ville vært bedre enn 3hj, fordi da kunne Boye vist hjerterkongen. Kanskje kunne Boye meldt 4hj istedet for 4ru? Espen turde ikke melde 5NT, fordi makker kunne vel strengt tatt hatt xxx kløver også.

Jeg må gjerne få en kommentar fra en av dem.
_____________________________________________________________

For mye Møllers tran?


Jeg hadde meldt 4hj over 2hj på øst sine kort. Da kan vest nedvurdere hjerterkongen og de stopper i 5ru. Flytt hjerterkongen over til sparkongen, så er det i allefall spill for slem. På dette tidspunktet av kampen lå Schwartz langt, langt bak sine motstandere, så det påvirket  helt sikkert meldingene.
____________________________________________________________

Et spill fra vinnerne av Bedriftsmesterskapet


Av Vetle Faag

 Hei Snorre. Her er ett spill som jeg var godt fornøyd med. Du får se om det er noe du vil bruke.
Spill fra Bedriftmesterskapet i Oslo 4. og 5.mars. Runde 7, spill 9. 


"Siste stikk på ruter 7"


Jeg ble spillefører i 3NT i Nord etter åpning 2 NT og løft til 3 NT av makker i Syd. Øst startet med hjerter 6 som løp til D, K og A. Kløver K beholdt stikket, så kløver 9 til som gikk til Damen i bordet.

Tid for vareopptelling: 1 + 2 + 4 + 2 = 9. Derfor ruter knekt som fikk seile rundt. Da den stod var det bare å spille kløver og kreve 12 stikk. Mange både i dame, veteran og bedrift fikk kun 7 stikk i samme kontrakt.

 

Sikkert etter ar Øst stakk andre kløverrunde og fortsatte med hjerter til makkers 10er og spilleføreres knekt. Når ikke ruteren heller oppfører seg går det fort nedover med kontrakten. En lansjering i hjerter gir 9 stikk og hjemgang.

 

 Til makkers fortvilelse ble siste stikk krevd på ruter 7 (makker må spandere en halvliter).

 

Mvh Vetle "Ruter 7" Faag

_____________________________________________________________________________

 

 

 

Symptomatisk


for kvartfinalen var dette spillet. Ingenting ville seg for Schwartz.



På det andre bordet kom det EK i hjerter ut og skift til spar. EK i kløver (bort med en hjerter) og mer kløver. Nå måtte Schwartz stjålet høyt og spilt på trumfen 3-3. Det gjorde han selvsagt ikke og stjal lavt. Det kunne godt vært kløveren som satt 3-3 og sparen 4-2. En beit

Her spilte Boye ut hjerter ess. Espen ville ikke ha skift til noe, så han la sin minste hjerter. Det kunne da ikke være galt. Boye trodde makker hadde damen, så han spilte hjerter knekt (!) tilbake for å få ruter gjennom. (Vest var blindemann). 11 stikk.

______________________________________________________

NM eventyret tok slutt mot Heimdal

 Sunndalsøra tapte lørdagens 5.runde i NM klubber med 16 IMP. Det ble en litt rufsete kamp for begge våre par i Nm kampen mot Heimdal. Ved pause lå våre gutter under med 20 IMP. Her var det noen dårlige spill som absolutt burde vært unngått. I andre halvrunde tok Sunndalsøra igjen litt av ledelsen, men ikke nok til at de gikk videre. Mulighetene var der , men når motstanden er i norgestoppen må man være på hugget i alle posisjoner når sjansen byr seg. Vi gratulerer våre venner i Trondheim med seieren og ønsker lykke til videre.