Avansert søk


Norsk Bridgeforbund starter ny rekruttblogg


Norsk Bridgeforbund starter en ny rekruttblogg hvor vi vil presentere tips om meldinger, spilleføring og motspill som er tilpasset de litt ferskere spillerne. Det er Kristian B. Ellingsen som vil presentere de første spillanalysene.

Det første spillet vi skal se på i Rekruttbloggen stammer fra spillekvelden i Sortland Bridgeklubb tirsdag 23.februar 2016.

Du skal spille 6 NT i øst med kløverknekt ut fra syd.

K kn 8 2                        E 4

 E K 10                          ♥ 9 7 3 2

 K D 5 2                         ♦ E Kn

 D 7                                ♣ E K 8 5 4

Det første du må gjøre som spillefører er å legge opp en spilleplan.

Det innebærer følgende:
1. Telle hvor mange sikre stikk du har, det vil si hvor mange stikk du kan ta uten å slippe motparten inn.
2. Finne ut hvor mange stikk du mangler.
3. Vurdere hvilke muligheter du ser for å få tak i de stikkene du mangler.

Så må man prøve å kombinere flere muligheter for å gi seg selv størst mulig sjanse til å lykkes.

I dette spillet har vi 11 sikre stikk (2+2+4+3).

Hvilke muligheter ser du for å få tak i stikket som mangler for å få hjem lilleslemmen?

Sannheten er at det er muligheter for ekstra stikk i tre farger, nemlig spar, hjerter og kløver. I spar har vi muligheten til å ta en finesse med knekten, mens vi kan godspille langfargestikk i både hjerter og kløver dersom fargen ikke sitter for ujevnt fordelt hos motstanderne.

Så hvilken farge skal vi gå på først?

Hvis kløveren sitter 3-3 kan vi ta fem stikk i fargen og 13 stikk totalt. Dersom fargen er fordelt 4-2 kan vi etter å ha tatt for esset, kongen og dama godspille vårt tolvte stikk ved å gi bort et kløverstikk.

Om hjerteren er fordelt 3-3 hos motparten kan vi gi bort et hjerterstikk og med det sette opp vårt tolvte stikk i den fargen.

Det tolvte stikket er også mulig å hente ved å ta en finesse i spar. Vi spiller da spar fra øst og legger knekten dersom syd følger med en liten. Vi håper at syd har dama.

Som vi ser er det altså mange muligheter å vurdere opp mot hverandre.

Riktig spilleplan er å teste kløveren først. Vi stikker kløverutspillet med dama i bordet, og nord følger med en liten. Som nevnt kan vi få tak i stikket vi mangler i kløver dersom fargen ikke sitter verre enn 4-2. Vi spiller en ny kløver, men må dessverre konstatere at nord ikke følger farge. Det betyr at syd har fem kort i fargen, og vi kan ikke godspille stikk der. Vi stikker med kløver ess, og må gå over på plan B.

Det neste vi gjør er å teste hjerteren. Hvordan gjør vi så det? Vi kan ikke spille fargen fra toppen fordi vi da risikerer at en av motstanderne kan ta to hjerterstikk dersom han sitter med dame-knekt fjerde.

Løsningen er å gi bort det første hjerterstikket, og den beste måten å gjøre det på er å spille en liten hjerter mot bordet. Dersom syd følger lavt nøyer vi oss med tieren. Vi må regne med at nord kan stikke denne, men når vi så kommer inn igjen kan vi spille esset og kongen i hjerter og ved å holde telling på fargen se om hjerter 9 blir godspilt.

Hvis så er tilfelle har vi 12 stikk, og hvis ikke har vi sparfinessen som en siste mulighet.

Aktuelt sitter hjerteren 3-3, og man får satt opp sitt tolvte stikk i den fargen.

Hele spillet så slik ut:

                   D 10 6 5 3

                  ♥ Kn 5 4

                  ♦ 7 6 4 3

                  ♣ 2

K kn 8 2                        E 4

 E K 10                          ♥ 9 7 3 2

 K D 5 2                        ♦ E Kn

 D 7                               ♣ E K 8 5 4

                   9 7

                  ♥ D 8 6

                  ♦ 10 9 8

                  ♣ kn 10 9 6 3

Merk at det er essensielt hvilken rekkefølge man spiller majorfargene i etter at man har sett at kløveren sitter skjevt. Det går galt om man tar sparfinessen før man tester hjerteren fordi motspillerne da vil få et stikk i hver av majorfargene.

Jeg håper du hadde glede av det første spillet i Rekruttbloggen, og vil følge med videre. Det neste spillet kommer som nevnt neste fredag. Opplever du et instruktivt spill som kan passe på denne bloggen, send det gjerne til kristian.ellingsen@bridge.no . 

Nytt lederpar i klubbmesterskapet

Odd Harald hadde leid med seg John i Geir sitt fravær, og det så ut til at de kunne veksle inn enhver gråstein de tok i inn i rene gullbarrer. De vant kvelden med ei mil, og som om ikke det var nok hentet de like godt hjem hele Simultanturneringa for landet samlet; også den med ei mil. Vi gratulerer!

Resultater fra simultanturneringa finner du HER.

Onde tunger vil sikkert ha det til at det er enklere å hevde seg i simultanregnskapet i mindre klubber med "dårlig" motstand. Men når seieren er så overbevisende som på tirsdag så ville disse gutta ha scoret svært høyt samme hva. Håpet er at vikarspilleren også holder flytsonen inn i neste tirsdag...

Klubbmesterskapet har dermed også fått nye ledere:

 

Plass Navn Gj.snitt med én omgang strøket
1 Odd Harald og Geir M 62,4
2 Svein Ove og Geir S 61,1
3 Arne Kristian-Kåre 57,5
4 Odd Helge-Helge Egil 54,7
5 Juul og Steinar 54,1
6 Kjetil og Sigurd 53,9
7 Rolf og Svein Magnus 53,2
8 Jo-Gaute og Frank 53,0
9 Trine og Hilda 49,0
10 Vidar og Randi 45,0
11 Terje og Sven 43,3
12 Solveig og Gunnlaug 39,6

 

Årsmøte 2016

INNKALLING TIL ÅRSMØTE GRESSVIK BK Med dette innkalles alle medlemmer av Gressvik BK til ordinært årsmøte mandag 14. Mars klokka 17.30 2016 Møtet avholdes på Røde Korshuset på Gressvik

Supportdobling

Vi skal gjøre oss kjent med en ganske så veletablert konvensjon som kalles "Support-dobling". Support-dobling er en dobling som åpningshånden kan gjøre for å differensiere mellom 3 eller 4-trumfstøtte til svarhånda når motspillerne har meldt inn.

Du sitter i syd med disse korta, og har åpna 1 ruter. Etter pass fra vest svarer makker i nord 1 spar som viser minimum 4 kort i fargen. Øst melder nå inn 2 hjerter, og melderunden er kommet tilbake til deg. Hva melder du?

Det kommer i reprise..


Er det et fint spill eller to du ikke får meg deg enten herifra eller på NILS KVANGRAVEN sin side, kommer de i reprise i Tommy sin spalte i Aftenposten om noen dager. Dette fine spillet har du i alle fall lest først her. Jeg kjenner ikke "multi10" fra BBO, men Åsmund Stokkeland var makker og forteller at det er en flink kar fra Østfold. Kanskje noen kan gi meg navnet sånn at han får fortjent skryt?
(Du kan trykke på spillet for å se kort for kort)



Systemet satt ikke helt da NS ikke fant 4-4 i spar etter en Staymansekvens. I gamle dager viste syd firekort spar når han meldte slik, men den tida er forbi siden vi også åpner  1NT med 15-17 og femkort majior. Nord kan ha trekort spar og er på leiting etter 5-3 i spar. Ser du på kortene var det rimelig heldig ikke å finne spartilpassen.

Vest startet med en liten kløver som gikk til tieren. Spar til bordet avslørt de triste nyhetene. Esset vant og så en liten ruter til håndens åtter. Mer kløver til kongen. På den kastet øst en hjerter. Spillefører fortsatte med en liten hjerter til damen og enda en kløver. Syd tok av seg hjerteresset og spilte ruter 10 i denne posisjonen:


Ruter ti til esset og mer ruter. Øst trodde han hadde spar å fri seg med, men spardamen fikk han beholde for! Nå måtte han gi bort et sparstikk og samtidig slippe inn bordet som kunne ta det niende stikket med den godspilte ruterknekten.

Skulle øst beita dette, måtte han hatt en ruter mer og en spar mindre i posisjonen over. Spillefører kan ikke slippe ruter ti, fordi da har øst et frikort i ruter. Øst kan riktignok bli innspilt i ruter, men sparstikket han da må gi bort er bare det åttende. ØSt kan også spilles inn i spar for å må spille ruter opp i EKn, men det er også for det åttende.

Noen vil kanskje si at det letteste for øst hadde vært å beholde en hjerter som forbindelse til makker. Det hadde også beita, men da måtte øst ha kasta en ruter og en spar på de to kløverne.

Uansett et fint spill av syd. Det å utnytte feil av motparten er en viktig del av bridgen. Gjøres det ikke feil mot deg, kan du bare glemme å vinne turneringer.
________________________________________________________________

 

Ulike vurderinger med semi-balanserte hender

Stadig vekk messes det om "semi-balanserte hender", og dere lurer sikkert på hva dette kan være.

En balansert hånd er fordelt med fargelengdene 4333, 4432 eller 5332, det vil si jevne hender som vi med 15-17p ville ha åpna 1NT med. "Alle" håper jeg forøvrig nå åpner 1NT også med 5-kort i spar eller hjerter.

En semibalansert hånd er hender som ikke er fullt så jevne, og den mest vanlige av disse er når kortene er fordelt 5422. Andre mer ekstreme varianter kan også være 4441, 5431, 6322 eller 6331, der langfargen er i minor og mange derfor foretrekker å åpne 1NT med 15-17p fordi det ofte bedre beskriver og forbereder hånda til 3NT-spilling. I denne omgang kan vi som et minimum foreslå at du også åpner med 1NT med 5422-fordeling, spesielt når 5-kortsfargen er en minor.

Videre kan du lese om to spill fra tirsdagens spilling med 5422-fordelinger.

Her røyk finaleplassen i Gold Coast for GEO


og denne gangen tror jeg makker i vest må ta på seg mesteparten av skylda.
De fikk riktignok en ekkel mini-NT i fleisen, men det manglet både noe i avtaler og vurderinger. Det som mangler i "moderne" bridge, er muligheter til å straffedoble motparten når de er ute og melder på hender de ikke skal være med på. Det ser ut som vest ikke kan straffedoble 2kl, men at det er opplysende. Jeg liker å ha det slik på både mini-NT'er og Ekrens at når vi først har dobla opplysende er alle meldinger straff, fra begge hender. Enkelt og greit. Hvis avtalen var slik at dobler over 2kl er opplysende, burde øst opplagt dobla opp. Kanskje en manglende avtale?

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke at vest går ned i 4hj. Makker har vist en kjempehånd og selv om EK i kløver ikke er det beste en kunne hatt, er det tross alt to stikk. Singel spar og dobbel ruter er også greie verdier. Etter min mening burde vest meldt 5kl. Mangler EK i ruter, har makker EK i begge major og femtrinnet er nokså ufarlig. Nå ble det for passivt?

Som du ser meldte motparten slem og hadde GEO sitt lag uligna dette spillet, ville de vært klar for finalen.

______________________________________________________________________

Femund Bridgefestival 21.-22. mai!

Endelig dato for bridgefestivalen vår er satt til 21. og 22. mai, tradisjonelt med lag på lørdag og par på søndag. Vi gjentar suksessen fra i fjor med spilling på Bryggeloftet i Elgåa, i trivelige omgivelser ned mot sjøkanten. Lørdagskvelden lager det seg helt sikkert til litt "buskspilling" og bridge-pub.

Påmeldingslink vil foreligge de nærmeste dagene, men du kan allerede nå huke av datoene, avlyse konfirmasjoner og belage deg på ei helg rundt kortbordet.

Lederer i helga


Lederer er en prestisjetung engelsk turnering for ti inviterte lag. HER KAN DU LESE LITT OM HISTORIEN

I år er det mange norske som får være med. LAGENE SER DU HER og spesielt spennende med Geir Helgemo på lag De Botton. Gillis er med som vanlig og der er det tre norske sammen med sponsor Simon Gillis. (Espen Erichsen og Boye/Espen)

Turneringa overføres på BBO fra kl, 13.00.

Scoringsformen er spesiell. Det er en kombinasjon av VP og MP. I hver av de ni kampene spilles det ti spill. Det scores først IMP som omgjøres til en 30-poengs skala. 15-15 er uavgjort og 30-0 maks score. (+45 IMP). I tillegg deles ut 20 poeng som Board-a-match bonus. 1-1 for uavgjort spill, men det laget som scorer mer enn det andre (uansett differanse) vinner spillet 2-0. Scoret et lag mer enn det andre i alle de ti spillene, vinner de 20-0 i MP delen.

En kamp svinger altså rundt 25-25 i score. En kamp kan vinnes 50-0, 30 fra lagdelen og 20 fra BAM.

Espen Erichsen vant i 2012.

___________________________________________________________________________