Avansert søk


13 norske par til finalen i EM mixpar


Jeg vet ikke om det er bra eller ikke så bra. Av de 219 parene som startet var 40% norske. 13 av 52 er akkurat 25%, så matematisk er vi noe underrepresentert i finalen uten at det nødvendigvis sier all verden. Lykke til alle som skal spille finalen og la oss håpe på norsk flagg på pallen på fredag.

De parene som ikke gikk til finalen, kan gratis spille EBL-cup. Den går samtidig med finalen. 

I dag var det ikke overføring på BBO og jeg ser at Inger Hjellemarken forteller at det ligger spillstensiler og scorer nederst på resultatsida, men når jeg trykker der får  jeg "Page not found". Noe som kan hjelpe? Det er i alle fall ingen tvil om at når det gjelder måten å presentere resultater på, er det andre enn EBL som ligger milevis foran. I alle fall i parturneringer. Heia Ruter!!

SEMIFINALE A

 HESKJE Torild  OVESEN Jo-Arne NOR - NOR 58.39
12   HANSEN Jonny  VIST Gunn Tove NOR - NOR 55.26
22   ASLA Ronnaug  MARKUSSEN Svein NOR - NOR 52.01
27   BREKKA Geir  FUGLESTAD Ann Karin NOR - NOR 51.31
28   CAMERON Gail  STABELL Leif-Erik ZIM - NOR 51.25
29   BAKKE Christian  GRUDE Liv Marit NOR - NOR 51.25
30   GODEJORD Oddrun  MOE Haavard NOR - NOR 51.20
41   PETTERSEN Ann Marie  PETTERSEN Knut NOR - NOR 49.98
42   BOGEN Anne Irene  BOGEN Frank NOR - NOR 49.97
43   HELGEMO Geir  LANGELAND Aase MON - NOR 49.90
46   LINDAAS Pernille  RINGSETH Jorn Arild NOR - NOR 49.36

SEMIFINALE B

 HELNESS Gunn  HELNESS Tor NOR - MON 63.36
 BLAAGESTAD Lise  FREDIN Peter NOR - SWE 59.29

Allan svarer om regler for NM-tittel


Jeg har fått spørsmål om hva som er annerledes med reglene for NM i år i forhold til festivalene de siste årene. Her er det Allan sier:

Hei Snorre
Tidligere har det vært åpne NM, men da ville vi risikert (og fått i mixlag allerede) en premiepall i NM som utelukkende hadde bestått av utlendinger. For å unngå det er det bestemt krav om medlemskap i NBF. NM i år er jo spesielt med tanke på at det "hentes" ut fra EM.
hilsen Allan.
____________
_____________________________________________________________________
Når NBF først valgte å legge inn en NM-turnering i EM-turneringa, synes jeg dette er fornuftig. Etter min mening burde man kanskje gått enda lenger og knytte NM-tittelen til personer som er norske, omtrent som i andre idretter. Litt rart hvis en våken utlending har passet på å melde seg inn i NBF i tide skal kunne stå på pallen i et NM. På den annen side kan jeg skjønne at på lag der det er tre norske og en utlending er det litt "surt" at de ikke kan få NM-medalje, men jeg forstår argumentet til Allan.

   

Glade vinnere av EM mixlag


 Foto: Norsk Bridgeforbund

Michaels cuebid

Den andre runden med surost gikk kledelig nok igjen til radarparet Moen-Sundet. Etter et katastrofalt tap mot par 6 i kveldsturneringa på tirsdag der "alt sitter mot" og "vi sitter mot salen" klarte de allikevel å karre seg til topps. Minst like gledelig var innslaget av kursdeltakere; Erling, Didrik, Gunnlaug, Solveig, og ikke fullt så urutinerte Jon hadde alle funnet veien til Tune, og da ble vi hyggelige 11 par. Med såpass mange nye spillere bærer vi gladelig over med at det tidvis kan gå litt sent og at scorene svinger mer enn vanlig.

Dramatikk ble det også da Trine og Hilda oppdaget mus i spillelokalet og spilte de siste tre rundene stående på stolene sine.

Undertegnede og makker fikk god score ved hjelp av en konvensjon som kalles Michaels cuebid. Meldinga gjør det mulig å vise minst 5-5-fordeling i to farger og kan være et aggressivt virkemiddel i kamp om kontraktene. Makker satt i vest, og kunne se at nord åpnet med 1 ruter, pass fra øst og 2 ruter fra syd:

BBO i morgen igjen


BBO-gjengen tok en velfortjent pause i dag under Semifinalene i Mixpar, men er tilbake med åtte (!) bord i morgen. Spillinga starter kl. 10.00.

__________________________________________________________________________

Rare dansker..


som har sin Bridgefestival midt under åpent EM. De starter 3.juli og holder på til 12.juli.Da skjønner vi litt mer hvorfor det er så få dansker i Tromsø, men absolutt en sak å ta opp i etterkant med det danske bridgeforbundet. Ikke noe greit, spør du meg.



_________________________________________________________________________

Spillstensiler og scorer.


 Det er sikkert min feil, men jeg finner ikke et eneste kort og ikke en eneste score fra Semifinalen i Mixpar. Hvor skal jeg trykke? Det kommer bare "File not found" på de stedene jeg prøver.



_________________________________________________________________

En skal tidlig krøkes....


 Mange har sikkert sett denne før på FB, men det gjør ikke noe. Trykk på bildet for artikkelen

 

HER ER FLERE ARTIKLER FRA NORDLYS OM EM

  

Jubileum i 200

Dag, Torstein og Rolf har til sammen 200-års jubileum i år! For å feire anledningen inviterte de over 40 bridgevenner til jubileumsfest med single-turnering. Jubilantene vartet opp med både god mat og god drikke og stemningen var både god og lystig utover lørdagskvelden!  På bildet ser vi turneringsvinneren i engasjert diskusjon med Lars Erik, Thor og Dag.

 

Trykk på les mer - der har vi blant annet lagt ut talen Olav holdt under middagen.

 

Vi sier nok en gang tusen takk til jubilantene for et glimrende initiativ og arrangement - og gleder oss allerede til 230-års jubileet! Gratulerer med dagen!

Finalen i EM mixpar


HER ER DE 104 SPILLERNE MED BILDE

LIVE RESULTATER (kommer. Jeg er muligens kritisk, men hvorfor skal det gå en time fra turneringa starter og enda har det ikke kommet noe? Markus Bruno ordner dette FØR vi er i gang i klubben vår)

___________________________________________________________________

Men jeg gråter over BBO og parturnering

BBO er det største og flotteste som har skjedd bridgen kanskje noen gang. Ikke minst det som gjelder å publisere for verden, men for oss som skal skrive om bridge er det nesten helt ubrukelig i parturneringer. Denne gangen serveres det fra hele åtte bord, men en en nødt til å være til stede akkurat der og da for å kunne se hvem som har gjort hva. Porblemet er at når det kommer et nytt par til et av de åtte bordene, byttes hele navnehistorien i MOVIE ut og det ser ut som de fire som sitter og spiller LIVE har spilt alle de foregående spillene også!! Det betyr at hvis jeg går på toalettet (noen ganger tar det mer tid enn en runde i bridge), er det ikke mulg å vite hvem som har gjort hva. Er det en dårlig prestasjon vet jeg ikke hvem jeg skal skjelle ut og skal noen får skryt aner jeg ikke hvem som fortjener.

Eller er det noe jeg ikke forstår her (også) ?

Oppdatert: 

Ja, det er noe jeg ikke skjønner (igjen) !! Onlineversjonen holder på navnene, så da bruker jeg den framover. Det er den nedlasta lokale versjonen som ikke tar vare på navn!! 
HURRA!!


___________________________________________________________________________


Rett i strupen

Allerede i spill 1 ser vi at Jørn Arild og Pernille har planer om å gjøre det bra. Å doble opplysende med 10hp og 4-3 i major mot en passet makker, er ikke slik jeg spiller. Ikke parturnering en gang, men det er sikkert grunnen til å jeg aldri vinner slike turneringer. Jørn Arild følger opp og dobler alt motparten foretar seg. Kløver ut fra vest slipper spillefører og da ble det to beit. +300 må være tett på en topp?



Jeg kan ikke annet enn å undre meg over at toppar som Welland - Auken har lagt nesten all tidligere logikk for hvordan en melder i bridge bak seg. De åpner med 1kl selv med femkort major og etterpå er det nesten bare kunstige meldinger. MAnge har sikkert lest mine artikler om at mange åpner for ofte i en intetsigende 1kl i stedet for å begynne tidlig med å finne farger å kunne bruke som trumf. Derfor GRØSSER jeg over både slike åpninger og slike meldingsforløp. Å finne 4-4 tilpass i major er noe av det jeg mener er aller viktigst i bridge, men der er tydeligvis ikke alle enige. 2hj  ville gått greit hjem NS med minst åtte stikk. En helt unødvendig bunn for NS, men all ære til ØV som takker og bukker.